30.11.2016 Ajoneuvot Ford Fiesta on kuollut, kauan eläköön uusi Fiesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta vaihtaa sukupolvea hillitysti. Erinomaisen auton uusiminen ei ole helppo tehtävä, mutta Ford Fiestan suunnittelijat eivät voineet jäädä katsomaan sivusta Citroën C3:n ja Nissan Micran saapumista pikkuautomarkkinoille.Uuden sukupolven Ford Fiesta paljastettiin Go Further -tapahtumassa. Hulppeassa show’ssa Ford nostatti tunnelmaa vanhalla GT40-kilpurilla, uusilla Mustangin erikoisversiolla ja tuoreimmalla Le Mans -raaserilla. Lavalla vieraili myös konsernin pääjohtaja Mark Fields, joka ilmoitti yhtiön aloittavan autonomisen ajamisen kokeilut Euroopassa vuonna 2017.Silti päätähti oli Ford Fiesta. Väistyvä sukupolvi on kerännyt laajaa kiitosta muotoilullaan, joten reseptiä ei ole muokattu liiaksi – eikä muotoilijoilla ollut aivan vapaita käsiä, uutuus kun perustuu edeltäjänsä perusrakenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä näkemystäKeulasta uutuuden tunnistaa välittömästi Fiestaksi, vaikka maski on kasvanut ja pokkaukset silottuneet. Suurin ulkonäkömuutos löytyy auton perästä, jossa pystyt takavalot on korvattu vaakasuuntaisilla valoilla.Ford Fiesta ST-LineHyvin nopea ensivaikutelma jättää hieman ristiriitaisen tunnelman. Ford Fiesta on edelleen ehdottomasti hyvän näköinen auto, mutta onko se raikasta ja menevää edeltäjäänsä näyttävämpi?Niin tai näin, ainakin Ford tarjoaa aiempaa laajemman mallivalikoiman. Autosta paljastettiin varusteltu Fiesta Titanium, ylellisyysvarusteltu Fiesta Vignale, urheilullinen Fiesta ST-Line ja maastohenkinen Fiesta Active. Viimeinen on ensimmäinen tulokas Fordin erämallien sarjaan.Ford Fiesta ActiveVersioerot näkyvät autojen varusteluissa, vanteissa ja somisteissa. Suurimmat ulkonäköerot löytyvät etupuskurista: Vignalen ja ST-Linen etupuskurissa sumuvalot ovat matalat, Titaniumissa ja Activessa keulaa hallitsee sumuvalojen reunustama rauskumainen kita. Myöhemmin autosta esitellään myös perusversio Fiesta Trend.Tarpeeksi tekniikkaaFord ei ole lähtenyt venyttämään perusrakenteen akseliväliä liiaksi, kasvua on vain 4 millimetriä. Kokonaispituus on kuitenkin venynyt 71 milliä ja leveys on kasvanut 12 millimetriä.Ford Fiesta VignaleFord Fiestan kehittäjät ylistävät auton avustinjärjestelmiä. Tarjolla on ainakin jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä, kehittynyt liikennemerkkien tunnistin, risteävän liikenteen varoitin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.Teknologiaa löytyy myös sisätiloista. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin tablettimaisesti esiin nostettu kosketusnäyttö, jota tarjotaan Sync 3 -käyttöjärjestelmällä 8- ja 6,5-tuumaisina. Perusversion näytön kooksi kerrotaan 4,2 tuumaa. Kylmät tyypit Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Fordin edustajien puheissa toisteltiin automaailman kliseisintä sanaa: premium. Vignalen nahkaverhoiltu ohjaamo on toki näyttävä, mutta tavallisempien mallien ovipaneeleja ja kojelautaa hallitsee kokoluokalle tyypillinen kova muovi. Tablettimainen kosketusnäyttö on selkeästi esillä.Fiesta ST-Linea on koristeltu punaisilla listoilla ja urheiluohjauspyörällä.Edeltäjästä tutun perusrakenteen ansiosta tilat eivät ole muuttuneet. Toisin sanoen keskimittainen mahtuu taakse juuri ja juuri väljästi, kunhan polvet ovat hieman koukussa. Edeltäjästä tuttuun tapaan keskimittaisen pää jää vain parin senttimetrin päähän kattoverhoilusta. Jos aikoo kuljettaa Fiestan takaistuimella aikuisia, kannattaa sinänsä hieno panoraamalasikatto unohtaa. Se kun syö pääntilasta kriittiset senttimetrit – ja silloin keskimittaisenkin pää on kiinni katossa.Sync 3:n ansiosta Fiesta keskustelee esimerkiksi älypuhelimen Spotifyn kanssa. Musiikin kuuntelua varten Ford tarjoaa B&O Play -äänentoistoa, joka sisältää autoluokassa melko harvinaisen subwoofer-kaiuttimen.Fiestan moottoripalettia hallitsevat kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Tutusta 1,0 Ecoboostista tarjotaan 100, 125 ja 140 hevosvoimaisia versioita. Ne tarjoillaan uuden kuusivaihteisen vaihteiston kera, mutta sataheppaiseen tulee tarjolle myös automaatti.Fiestan vanha 1,25-litrainen perusmoottori korvautuu uudella 1,1-litraisella. Kolmesylinterisen EcoBoostin kanssa saman perusrakenteen jakava ahtamaton työjuhta tarjotaan 70 ja 85 hevosvoimaisina painoksina.Dieselpuolelle Ford tarjoaa uutta 1,5-litraista TDCi-moottoria, josta tarjotaan 120 ja 85 hevosvoimaiset versiot. Jälkimmäisen hiilidioksidipäästöksi Ford ilmoittaa 82 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToivoa hauskuudestaVäistyvä Fiesta-sukupolvi on pitänyt yllä pikkuautojen mainetta hauskoina ajettavina, Fiesta ST200 parhaana esimerkkinä. Uutuuden kyvyt paljastuvat vasta tulevissa koeajoissa, mutta ainakin Ford mainitsee ajamisen nautinnon olleen tärkeä suunnittelukriteeri.Tehtaan edustajat kertovat korin vääntölujuuden kasvaneen 15 prosenttia ja raidevälin venähtäneen edessä 30 ja takana 10 millimetriä. Myös puslien kerrotaan olevan kaksi kertaa aiempaa jäykempiä, mikä luvannee aiempaa tarkempaa ajokokemusta.Eikä siinä vielä kaikki. Ford kertoo uusien tuulilasinpyyhkijöiden puhdistavan 13 prosenttia suuremman alueen tuulilasista!Ford Fiestan ensikoeajot ovat vuorossa keväällä, ja ensimmäiset autot saapunevat Suomeen kesän aikana.Päivitetty 12:33: Lisätty kuvat ja kokemukset sisätiloista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja