18.11.2019 Ajoneuvot Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford nimesi ensimmäisen merkittävän sähköautonsa yllättäen Mustang Mach-E:ksi. Uusi katumaasturi lupaa varsin pitkää toimintamatkaa kohtuurahalla. Fordin kauan odotettu täyssähköauto julkaistiin Los Angelesissa maanantain sarastaessa. Moottori pääsi tutustumaan autoon heti muutamaa tuntia myöhemmin Oslossa järjestetyssä Euroopan tilaisuudessa.Jo ennen julkaisua autosta paljastettiin nimi: odotettu Mach-E tunnus liitettiin hohdokkaaseen Mustang-perheeseen, eli uutuuden koko nimi on Ford Mustang Mach-E. Nimeä ehdimme jo pohtia aiemmin Ajatuksia autoista -sarjassa.Ford kertoo katumaasturikorin kantavan sulavia muotoja, jotka henkivät Mustangin linjoja. Sähköauton kerrotaan myös viestivän samaa vapautta ja kevyttä kapinallisuutta, jota alkuperäinen poniauto tarjosi vuonna 1964.Se nimestä. Katumaasturit ovat vielä ainakin toistaiseksi haluttuja, ja lajityypin tarjoama korkeus helpottaa suuren ajoakun asentamista auton pohjaan. Viisiovisena auto tarjoaa tilat koko perheelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 600 kilometriäEnsivaikutelma auton sähkötekniikasta on lupaava. Perusmallin akkukapasiteetti on 75,7 kWh ja tarjolla on myös 98,8 kilowattituntinen vaihtoehto. Valmistaja ei vielä paljasta onko kyseessä teoreettinen kapasiteetti vai asiakkaan käytössä oleva, eikä näihin käytöntöihin ole vielä saatu vakiintunutta käytäntöä automaailmaan.Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä.Fordin studiokuvat antavat superruuhkaista hallia paremman vaikutelman ulkonäöstä – ja ainakin nopealla vilkaisulla muoto toimii livenä kuvia paremmin.Mallisto laajenee nopealla GT:lläAlkuun Mustang Mach-E -malliston vaihtoehdot ovat mainitut kaksi akkukokoa joko taka- tai nelivetoisena versiona.Takavetoisen 75 kWh mallin tehot ovat 190 kW (258 hv), kun 99 kilowattituntinen versio liikkuu 210 kilowatilla (285 hv).Nelivetopuolella tarjolla on 75 kilowattituntinen 190 kW (258 hv) ja 90 kilowattituntinen 248 kW (337 hv) malli.Lisäksi Ford on jo paljastanut tuovansa vuonna 2021 Mustang Mach-E GT:n, jonka 342 kilowattia (465 hv) vievät auton sataseen alle viidessä sekunnissa.Mach-E:n latauksestaLatauspistoke löytyy auton kuljettajan puolen etulokasuojasta.Fordin lehdistötiedote on latauksesta varsin vaitonainen, mutta tehtaan edustaja paljasti Moottorille Type2-vaihtosähkölatauksen tukevan kolmea vaihetta ja yltävän 22 kilowatin tehoon (3x32A). Pikalataus onnistuu CCS-järjestelmän kautta enimmillään 150 kilowatin teholla. Valmistaja ei kerro miten kauan auto voi ylläpitää huipputehoa, mutta perusmallin 75 kilowattitunnin akun kerrotaan täyttyvän kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin noin 38 minuutissa.Akun lämmönhallinta on toteutettu vesikierrolla. Mustang Mach-E:n sähkömoottorit ovat kestomagneettimoottoreita, ja ne on asennettu akseleiden yhteyteen, vetotavasta riippuen joko taka-akselille tai kummallekin akselille.Auton jousitus perustuu kierrejousiin, ja Mach-E GT on varustettu MagneRide-iskunvaimennuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeslan tyyliäMustangin sisätiloja inspiroinutta valmistajaa ei tarvitse kauaa miettiä. Keskikonsolia hallitsee suuri 15,5-tuumainen kosketusnäyttö, mutta ohjauspyörän päältä löytää pienen digitaalimittariston. Ensiesittelyssä oli mahdollista koeistua uutuus nopeasti, mutta huomion kiinnittyessä suurta karttaa näyttävään kosketusnäyttöön kielsivät isännät nopeasti tutkimasta järjestelmää sen enempää. Saa siis nähdä, millä tavoin Fordin insinöörit aikovat hyödyntää näyttöpinta-alaa. Onko vihdoin isolla valmistajalla rohkeutta kopioida Teslaa muutenkin kuin näyttökoossa?Ulkokuoren erikoisin yksityiskohta on perinteisten ovenkahvojen siirtäminen koripinnasta ylöspäin ikkunalinjan alalaitaan. Pienet kahvat ja painonapit vaikuttivat ihan toimivalta, mutta palataan tähän koeajossa.Ison näytön hyödyt eivät vielä selvinneet – eikä sitä annettu käyttää.Käsityönä valmistetun prototyypin yksityiskohdista ei vielä voi vetää johtopäätöksiä valmistuksen laadusta. Fordilla on kuitenkin pitkä historia autojen sarjavalmistuksessa, joten se puoli lienee kunnossa. Esillä olleen auton materiaalit olivat perushyviä, selkeästi esimerkiksi Audi E-tronia edullisempia, mutta täysin kelvon tuntuisia.Itse mittaristo on suppea.Yllättävät tilat – ja hintaViistosta kattolinjasta ja lattiaan asennetusta akusta huolimatta Ford on onnistunut rakentamaan autoon keskimittaiselle hyvät takatilat. Istuin tarjoaa kunnollisen reisituen ja optionaalisen lasikaton rakenteista huolimatta pääntilaakin riittää.Tavaratila vetää 402 litraa, ja tarvittaessa keulasta löytyy vielä sata litraa lisää säilytystilaa. Keulatila on myös viemäröity, mikä helpottaa esimerkiksi märkien latauskaapelien kuljettamisessa.Fordin uutuus keräsi Oslossa runsaasti huomiota.Ehkä vaikuttavinta ainakin paperilla Ford Mustang Mach-E:ssä on kuitenkin hinnoittelu. Takavetoisen 75 kWh -mallin lähtöhinta on Suomessa 49 980 euroa, ja 99 kWh akulla 58 3745 euroa. Toimitukset kuitenkin alkavat nelivetoversiolla, joista 75 kWh versio maksaa 57 872 euroa ja First Edition -varusteltu 99 kilowattituntinen 71 726 euroa. Ford kertoo ensimmäisten asiakastoimitusten tapahtuvan vuoden 2020 loppuun mennessä, ja takavetomallien toimitukset menevät jo vuoden 2021 puolelle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa