29.10.2023

Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön

Puheet olivat isoja ja panokset kovia, kun Stellantis uudisti kerralla peräti 12 pakettiautomalliaan. Myös kevyemmässä päässä on luvassa kosmeettisempien asioiden lisäksi entistä paremmat täyssähkövoimalinjat.

Stellantis toteutti aiemmin tällä viikolla varmasti erään maailman suurimmista automallilanseerauksista koskaan, kun ranskalais-italialainen konserni vyörytti julkisuuteen kerralla peräti 15 eri nimellä varustettua pakettiautomallia, mikäli laskemme mukaan kolmen Opel-mallin Ison-Britannian Vauxhall-sisaret. Moottori on jo pääpiirteissään esitellyt isojen pakettiautojen koplan, ja nyt onkin aika kurkistaa, mitä kahdella pienemmällä pakettiautoperheellä on uudistusten jälkeen tarjottavanaan.

Kaikki tässäkin artikkelissa esiteltävät autot perustuvat täysin "edeltäjiinsä" eli oikeammin kannattaisi puhua uusien mallien sijaan elinkaaripäivityksistä. Luvassa on melko lailla samanlainen päivitys kuin mitä olemme viime aikoina saaneet Stellantiksen henkilöautopuolella esimerkiksi Peugeot E-2008:aan.

Uudistuksilla ja varsinkin sähkömallien terästyksillä on kristallinkirkas tavoite tehdä Stellantiksesta koko maailman markkinajohtaja kevyiden hyötyajoneuvojen (LCV) sarjassa; se on sitä jo Euroopassa. Fordin markkinajohtajuutta konserni siis tavoittelee, ja tavoitteeksi on otettu vuosi 2027.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Berlingo-Doblò-Combo-Partner

Aloitetaanpa kevyimmästä päästä. Ford Transit Courier saa nyt vastaansa faceliftatun ja aiempaa enemmän teknologiaa sisäänsä saaneen Stellantis-nelikon.

Tärkein uutinen liittyy kuitenkin Ë-Berlingoon, E-Doblòon, Combo Electriciin ja ja E-Partneriin, jotka ovat saaneet uuden akun ja sitä myöten jopa 50 kilometriä lisää toimintamatkaa, WLTP-lukeman asettuessa nyt 330 kilometrin tuntumaan.

Jokainen auto on saanut hieman uudistetun ja aiempaa aerodynaamisemman keulailmeen, ja sisälle mentäessä vastaan tulee uusi 10-tuumainen tietoviihdenäyttö liitettävyystoimintoineen.

Opel Combo saa saksalaisbrändin uuden Vizor-keulan.

Uudet ajoavustinteknologiat käsittävät isojen pakujen tavoin tason 2 autonomisen ajamisen eli auto pystyy itse jarruttamaan, kiihdyttämään ja ohjaamaan. Myös ahtaissa paikoissa käsittelyä helpottava 360-asteen kamera astuu kuvaan.

Berlingo, Doblò, Combo ja Partner pystyvät nyt myös antamaan kuljettajalle muun muassa vinkkejä taloudellisempaan ajotapaan sekä kertomaan hyvistä latauspaikoista ja huoltotarpeista.

Jumpy-Scudo-Vivaro-Expert

Keskikokoa eli tonniluokkaa ja siten suoraan Ford Transit Customia lähtee haastamaan seuraavanlainen nelikko.

Citroënin uusi logo on löytänyt tiensä myös Berlingon ja Jumpyn keulalle.

Myös Ë-Jumpy, E-Scudo, Vivaro Electric sekä E-Expert ovat saaneet ehostetun virtalähteen. Uusittu 75 kilowattitunnin akku mahdollistaa näille tonniluokan sähköpakettiautoille 45 kilometriä aiempaa pidemmän toimintamatkan, kokonaislukeman asettuessa 360 kilometrin hujakoille.

Niin ikään jokainen malli saa oman brändi-identiteettinsä mukaan päivitetyn keulailmeen, joka parantaa myös aerodynaamisia ominaisuuksia. Tämän kokoluokan kohdalla keulan muutokset tuntuvat hieman muita suuremmilta, mutta edelleen mennään akselilla ajovalot, maski ja puskuri.

Uusittu 10-tuumainen keskinäyttö käsittää samat uudet ominaisuudet kuin pykälää pienempikin kokoluokka eli luvassa on liitettävyyttä ja avustimia.

Toyota ja RAM seurannevat perässä - vetyä luvassa

Tässä artikkelissa läpikäydyillä pakettiautoilla on toki myös konsernin ulkopuolisia sisaria Toyotalta, nimittäin Proace City ja Proace. Niiden voi odottaa saavan vastaavat päivitykset.

Toyota on myös ilmoittanut vuoden 2024 aikana liittyvänsä Stellantiksen kelkkaan isojen pakettiautojen luokassa Euroopassa, mikä tarkoittanee, että alun perin vuonna 2006 julkistettu ja nyt jälleen päivitetty Fiat Ducato -perhe on saamassa ensi kertaa Toyota-sisaren. Stellantis kertoi julkistavansa niin ikään ensi vuoden puolella tässä samaisessa luokassa ensi kertaa vetypakettiauton. Toyota saattaa olla hyvinkin keihäänkärkenä tässä hankkeessa, sillä japanilaisvalmistaja on kertonut panostavansa seuraavaksi vetykäyttöisiin hyötyajoneuvoihin.

Stellantiksen Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvokärki RAM on puolestaan vielä tämän vuoden aikana julkistamassa oman päivitetyn versionsa ja täyssähkömallinsa Promasterista, joka on Fiat Ducato amerikkalaisittain.

Lähteet: Stellantis, Toyota, Autocar.co.uk Kuvat: Stellantis, Toyota Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat