29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puheet olivat isoja ja panokset kovia, kun Stellantis uudisti kerralla peräti 12 pakettiautomalliaan. Myös kevyemmässä päässä on luvassa kosmeettisempien asioiden lisäksi entistä paremmat täyssähkövoimalinjat. Stellantis toteutti aiemmin tällä viikolla varmasti erään maailman suurimmista automallilanseerauksista koskaan, kun ranskalais-italialainen konserni vyörytti julkisuuteen kerralla peräti 15 eri nimellä varustettua pakettiautomallia, mikäli laskemme mukaan kolmen Opel-mallin Ison-Britannian Vauxhall-sisaret. Moottori on jo pääpiirteissään esitellyt isojen pakettiautojen koplan, ja nyt onkin aika kurkistaa, mitä kahdella pienemmällä pakettiautoperheellä on uudistusten jälkeen tarjottavanaan.Kaikki tässäkin artikkelissa esiteltävät autot perustuvat täysin "edeltäjiinsä" eli oikeammin kannattaisi puhua uusien mallien sijaan elinkaaripäivityksistä. Luvassa on melko lailla samanlainen päivitys kuin mitä olemme viime aikoina saaneet Stellantiksen henkilöautopuolella esimerkiksi Peugeot E-2008:aan. Uudistuksilla ja varsinkin sähkömallien terästyksillä on kristallinkirkas tavoite tehdä Stellantiksesta koko maailman markkinajohtaja kevyiden hyötyajoneuvojen (LCV) sarjassa; se on sitä jo Euroopassa. Fordin markkinajohtajuutta konserni siis tavoittelee, ja tavoitteeksi on otettu vuosi 2027.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBerlingo-Doblò-Combo-PartnerAloitetaanpa kevyimmästä päästä. Ford Transit Courier saa nyt vastaansa faceliftatun ja aiempaa enemmän teknologiaa sisäänsä saaneen Stellantis-nelikon.Tärkein uutinen liittyy kuitenkin Ë-Berlingoon, E-Doblòon, Combo Electriciin ja ja E-Partneriin, jotka ovat saaneet uuden akun ja sitä myöten jopa 50 kilometriä lisää toimintamatkaa, WLTP-lukeman asettuessa nyt 330 kilometrin tuntumaan.Jokainen auto on saanut hieman uudistetun ja aiempaa aerodynaamisemman keulailmeen, ja sisälle mentäessä vastaan tulee uusi 10-tuumainen tietoviihdenäyttö liitettävyystoimintoineen.Opel Combo saa saksalaisbrändin uuden Vizor-keulan.Uudet ajoavustinteknologiat käsittävät isojen pakujen tavoin tason 2 autonomisen ajamisen eli auto pystyy itse jarruttamaan, kiihdyttämään ja ohjaamaan. Myös ahtaissa paikoissa käsittelyä helpottava 360-asteen kamera astuu kuvaan.Berlingo, Doblò, Combo ja Partner pystyvät nyt myös antamaan kuljettajalle muun muassa vinkkejä taloudellisempaan ajotapaan sekä kertomaan hyvistä latauspaikoista ja huoltotarpeista.Jumpy-Scudo-Vivaro-ExpertKeskikokoa eli tonniluokkaa ja siten suoraan Ford Transit Customia lähtee haastamaan seuraavanlainen nelikko.Citroënin uusi logo on löytänyt tiensä myös Berlingon ja Jumpyn keulalle.Myös Ë-Jumpy, E-Scudo, Vivaro Electric sekä E-Expert ovat saaneet ehostetun virtalähteen. Uusittu 75 kilowattitunnin akku mahdollistaa näille tonniluokan sähköpakettiautoille 45 kilometriä aiempaa pidemmän toimintamatkan, kokonaislukeman asettuessa 360 kilometrin hujakoille.Niin ikään jokainen malli saa oman brändi-identiteettinsä mukaan päivitetyn keulailmeen, joka parantaa myös aerodynaamisia ominaisuuksia. Tämän kokoluokan kohdalla keulan muutokset tuntuvat hieman muita suuremmilta, mutta edelleen mennään akselilla ajovalot, maski ja puskuri.Uusittu 10-tuumainen keskinäyttö käsittää samat uudet ominaisuudet kuin pykälää pienempikin kokoluokka eli luvassa on liitettävyyttä ja avustimia.Toyota ja RAM seurannevat perässä - vetyä luvassaTässä artikkelissa läpikäydyillä pakettiautoilla on toki myös konsernin ulkopuolisia sisaria Toyotalta, nimittäin Proace City ja Proace. Niiden voi odottaa saavan vastaavat päivitykset.Toyota on myös ilmoittanut vuoden 2024 aikana liittyvänsä Stellantiksen kelkkaan isojen pakettiautojen luokassa Euroopassa, mikä tarkoittanee, että alun perin vuonna 2006 julkistettu ja nyt jälleen päivitetty Fiat Ducato -perhe on saamassa ensi kertaa Toyota-sisaren. Stellantis kertoi julkistavansa niin ikään ensi vuoden puolella tässä samaisessa luokassa ensi kertaa vetypakettiauton. Toyota saattaa olla hyvinkin keihäänkärkenä tässä hankkeessa, sillä japanilaisvalmistaja on kertonut panostavansa seuraavaksi vetykäyttöisiin hyötyajoneuvoihin.Stellantiksen Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvokärki RAM on puolestaan vielä tämän vuoden aikana julkistamassa oman päivitetyn versionsa ja täyssähkömallinsa Promasterista, joka on Fiat Ducato amerikkalaisittain.Lähteet: Stellantis, Toyota, Autocar.co.uk Kuvat: Stellantis, Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle