9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa Teksti Benjamin Helander Kuva Genesis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vastaperustettu Genesis Magma Racing lähtee kokeilemaan siipiään autourheilussa kahdella tavalla vuosina 2026 ja 2027. Korealaisjätti Hyundai on määrätietoisesti ajanut viime vuosikymmenellä perustamaansa luksussiipeä, premiumautonvalmistaja Genesistä, kohti automaailman kirkkainta huippua. Askelia on noin kymmenen vuoden aikana otettu sekä eteen- että taaksepäin, mutta aivan viime vuosina enimmäkseen vain eteenpäin. Yksi merkittävimmistä keinoista nostaa uusi autonvalmistaja maineeseen ja suuren yleisön tietoisuuteen ovat olleet jo hyvän matkaa toistasataa vuotta erilaiset kilpasarjat. Tämä taktiikka kuuluu nyt myös Genesiksen työkalupakkiin, ja "liittyminen moottoriurheiluun on Genesikselle luonnollinen kehityskulku", kuten merkin luova johtaja Luc Dockerwolke asian muotoili. Genesiksen Magma on jo aiemmin ruumiillistunut urheilullisena alamallistona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonet yksityiskohdat selvilläJoulukuun alussa Dubaissa pitämässään esittelytilaisuudessa Genesis kertoi yksityiskohtia paitsi vastaperustetun Genesis Magma Racingin suunnitelmista kilpasarjoihin liittyen ja tallin henkilövalinnoista, myös tulevasta autosta, LMDh-sääntökirjan mukaisesta Genesis GMR-001:stä. Jos aloitetaan kilpasarjoista, Genesiksen on määrä liittyä FIA World Endurance Championshipiin eli WEC:iin kaudelle 2026 ja pohjoisamerikkalaiseen IMSA WeatherTechiin puolestaan kaudelle 2027. WEC:iin liittyminen tarkoittaa huomattavimmillaan sitä, että Genesis tullaan näkemään myös Le Mansin 24 tunnin ajossa. Itse asiassa jo ensi vuonna Genesiksen on määrä kilpailla Le Mans Prototype -sarjassa, ja puikoissa on muun muassa päättyneen F1-kauden osaltaan keskeyttänyt amerikkalainen Logan Sargent. Myös tallin koostumuksesta tiedetään jo paljon. Genesis Magma Racingin tallipäälliköksi on asetettu ranskalainen Cyril Abiteboul, joka on tuttu muun muassa formula ykkösistä Lotuksen ja Renaultin luotsina. Ensimmäiset tehdaskuljettajat puolestaan tulevat olemaan Saksaa edustava André Lotterer ja brasilialainen Pipo Derani. Lotterer on jo kolminkertainen Le Mans -voittaja, ja Derani puolestaan viimevuotinen IMSA GTP -mestari. Ja sitten tiedetään asioita myös itse autosta. Genesis GMR-001 on siis homman nimi, ja autosta on tässä vaiheessa näytetty malli sekä virallisia lehdistökuvia, joita on esillä myös tässä artikkelissa. LMDh-sääntöjen puitteissa autonvalmistajille on verrattain edullista liittyä nimekkääseen autourheilusarjaan. Ne eivät ole LMH- eli Le Mans Hypercar -autoja, mutta voivat kilpailla kyllä samalla radalla. Siinä kaikilla osanottajilla on samanlainen hiilikuitukori sekä samat Boschin toimittama sähkömoottori, Williamsin toimittama ajoakku ja X-Tracin toimittama vaihteisto. Genesis GMR-001:n koritoimittajaksi on valikoitunut ranskalaisvalmistaja Oreca, ja sen ympärille Genesis Magma Racing hioo ja stailaa lopullisen Le Mans -ohjuksensa, joka ainakin näiden kuvien perusteella näyttää upealta ja ennen kaikkea Genesikseltä. Moottorille sarja ei anna yksiselitteistä ohjetta toisin kuin esimerkiksi formuloissa, ja Genesikseltä on viestitetty GMR-001:n lähtevän valloittamaan kilparatoja turboahdetun V8:n voimin. Lähteet: Genesis Magma Racing, Car and Driver Lue lisää Kaikki artikkelit 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 7.7.2024 Ajoneuvot Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille 3.4.2024 Autonäyttely New Yorkin autonäyttely – korealaiset hurjana 26.9.2023 Ajoneuvot Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa 9.4.2023 Ajoneuvot Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin 14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa 7.9.2022 Ajoneuvot Mitä yhteistä on kissalla ja kahvilla? Euro NCAP -luokitus 20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen 10.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle