9.12.2024

Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa

Kuva Genesis

Vastaperustettu Genesis Magma Racing lähtee kokeilemaan siipiään autourheilussa kahdella tavalla vuosina 2026 ja 2027.

Korealaisjätti Hyundai on määrätietoisesti ajanut viime vuosikymmenellä perustamaansa luksussiipeä, premiumautonvalmistaja Genesistä, kohti automaailman kirkkainta huippua. Askelia on noin kymmenen vuoden aikana otettu sekä eteen- että taaksepäin, mutta aivan viime vuosina enimmäkseen vain eteenpäin.

Yksi merkittävimmistä keinoista nostaa uusi autonvalmistaja maineeseen ja suuren yleisön tietoisuuteen ovat olleet jo hyvän matkaa toistasataa vuotta erilaiset kilpasarjat. Tämä taktiikka kuuluu nyt myös Genesiksen työkalupakkiin, ja "liittyminen moottoriurheiluun on Genesikselle luonnollinen kehityskulku", kuten merkin luova johtaja Luc Dockerwolke asian muotoili.

Genesiksen Magma on jo aiemmin ruumiillistunut urheilullisena alamallistona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monet yksityiskohdat selvillä

Joulukuun alussa Dubaissa pitämässään esittelytilaisuudessa Genesis kertoi yksityiskohtia paitsi vastaperustetun Genesis Magma Racingin suunnitelmista kilpasarjoihin liittyen ja tallin henkilövalinnoista, myös tulevasta autosta, LMDh-sääntökirjan mukaisesta Genesis GMR-001:stä.

Jos aloitetaan kilpasarjoista, Genesiksen on määrä liittyä FIA World Endurance Championshipiin eli WEC:iin kaudelle 2026 ja pohjoisamerikkalaiseen IMSA WeatherTechiin puolestaan kaudelle 2027. WEC:iin liittyminen tarkoittaa huomattavimmillaan sitä, että Genesis tullaan näkemään myös Le Mansin 24 tunnin ajossa. Itse asiassa jo ensi vuonna Genesiksen on määrä kilpailla Le Mans Prototype -sarjassa, ja puikoissa on muun muassa päättyneen F1-kauden osaltaan keskeyttänyt amerikkalainen Logan Sargent.

Myös tallin koostumuksesta tiedetään jo paljon. Genesis Magma Racingin tallipäälliköksi on asetettu ranskalainen Cyril Abiteboul, joka on tuttu muun muassa formula ykkösistä Lotuksen ja Renaultin luotsina. Ensimmäiset tehdaskuljettajat puolestaan tulevat olemaan Saksaa edustava André Lotterer ja brasilialainen Pipo Derani. Lotterer on jo kolminkertainen Le Mans -voittaja, ja Derani puolestaan viimevuotinen IMSA GTP -mestari.

Ja sitten tiedetään asioita myös itse autosta. Genesis GMR-001 on siis homman nimi, ja autosta on tässä vaiheessa näytetty malli sekä virallisia lehdistökuvia, joita on esillä myös tässä artikkelissa.

LMDh-sääntöjen puitteissa autonvalmistajille on verrattain edullista liittyä nimekkääseen autourheilusarjaan. Ne eivät ole LMH- eli Le Mans Hypercar -autoja, mutta voivat kilpailla kyllä samalla radalla. Siinä kaikilla osanottajilla on samanlainen hiilikuitukori sekä samat Boschin toimittama sähkömoottori, Williamsin toimittama ajoakku ja X-Tracin toimittama vaihteisto.

Genesis GMR-001:n koritoimittajaksi on valikoitunut ranskalaisvalmistaja Oreca, ja sen ympärille Genesis Magma Racing hioo ja stailaa lopullisen Le Mans -ohjuksensa, joka ainakin näiden kuvien perusteella näyttää upealta ja ennen kaikkea Genesikseltä.

Moottorille sarja ei anna yksiselitteistä ohjetta toisin kuin esimerkiksi formuloissa, ja Genesikseltä on viestitetty GMR-001:n lähtevän valloittamaan kilparatoja turboahdetun V8:n voimin.

Lähteet: Genesis Magma Racing, Car and Driver

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat