30.1.2023 Liikenne GTÜ-katsastus: pienemmän keskiluokan kärjessä Audi A3 ja Volkswagen Golf VII Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän parhaan joukossa saksalaisten lisäksi vanhemmissa ikäryhmissä japanilaisia. Nuorimmassa ikäluokassa saksalaisten lisäksi 10 kärjessä kaksi japanilaista, kaksi tsekkiläistä, kaksi etelä-korealaista ja yksi italialainen! Parhaat ja vähävikaisimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Audi A3, Audi A3, Audi A3, Volkswagen Golf VII ja Volkswagen Golf VII.Eniten vikoja nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Dacia Logan, Dacia Logan, Dacia Logan, Renault Mégane ja Kia Ceed.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJyvät erotellaan akanoistaKattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä.Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, neljän kärjessä ovat Audi A3, Mercedes-Benz A-sarja, Alfa Romeo Giulietta ja Škoda Scala. Neljä runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Renault Mégane, Opel Astra ja Toyota Prius/Prius+.Alfa Romeo Giulietta kohensiMielenkiintoista on aikaisemmin runsasvikaisena pidetyn Alfa Romeo Giuliettan nousu kolmanneksi parhaaksi ja vastaavasti ennen hyvin menestyneen Toyota Prius/Prius+ -sarjan putoaminen häntäpäähän. Heikoimman ja parhaimman ero 1–3-vuotiaissa on huima, Dacia Loganissa on vikoja 11 kertaa enemmän kuin vähävikaisimmassa mallissa, Audi A3:ssa.Sähköauto Hyundai Ioniq sijoittuu kohtalaisen hyvin, 1–3-vuotiaissa seitsemänneksi ja 4–5-vuotiaissa neljänneksi parhaaksi.Japanilaisten laadun ylivoima taantunutSaksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti, etenkin vanhimmissa ikäluokissa.Italialaisen Alfa Romeo Giuliettan sijoitus yllättää: pronssitilalla nuorimmassa ikäryhmässä, kahdeksantena 8–9-vuotiassa ja keskiryhmässä muissa ikäluokissa.GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2021–30.6.2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana viisi eri ikäryhmääAutomallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Vikaindeksissä seitsemän pääkohtaaGTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.Laatuerot näkyvilleAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäinPienempi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (1,01) Mercedes-Benz A-sarja (1,87) Alfa Romeo Giulietta (1,89) Škoda Scala (1,99) Volkwagen Golf VII (2,09) Mazda 3 (2,26) Hyundai Ioniq (2,48) Toyota Auris/Corolla (2,87) Škoda Rapid/Scala (2,94) Volkswagen Golf VII (2,56) Hyundai i30 (3,09)..Kia Ceed (3,85) Škoda Octavia (4,00) Volvo V40 (4,74) Fiat Tipo (5,12) Ford Focus (5,19) Citroën C4 (5,70) Toyota Prius/Prius+ (5,90) Opel Astra (6,19) Renault Mégane (6,56) Dacia Logan (11,12)Keskimääräinen ajomäärä 40 000 kmPienempi keskiluokka 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (3,22) Volkswagen Golf VII (4,00) Mercedes-Benz A-sarja (4,16) Hyundai Ioniq (4,44) Honda Civic (5,80) Mazda 3 (5,90) Toyota Auris/Corolla (6,06) Seat Leon (6,06) Toyota Prius/Prius+ (6,32) Škoda Octavia (6,57)..Ford Focus (9,61) BMW 1-sarja (9,75) Peugeot 308 (10,11) Smart Forfour (10,23) Opel Astra (10,61) Hyundai i30 (10,73) Renault Mégane (12,07) Fiat Tipo (12,38) Citroën C4 (12,65) Dacia Logan (19,90)Keskimääräinen ajomäärä 60 000 kmPienempi keskiluokka 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (6,52) Volkswagen Golf VII (7,16) Mercedes-Benz A-sarja (7,21) Honda Civic (9,90) Toyota Auris/Corolla (10,54) Seat Leon (11,22) Mazda 3 (12,34) Škoda Octavia (12,88) Volvo V40 (13,03) Volkswagen Golf VI (13,13)..Ford Focus (16,09) Škoda Rapid (16,43) Smart Forfour (17,05) Peugeot 308 (18,43) Opel Astra (18,48) Kia Ceed (18,84) Hyundai i30 (21,71) Citroën C4 (21,83) Renault Mégane (26,97) Dacia Logan (28,40)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmPienempi keskiluokka 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (12,05) Mercedes-Benz A-sarja (14,26) Toyota Auris/Corolla (16,70) Mazda 3 (16,86) Audi A3 (17,35) Honda Civic (17,75) BMW 1-sarja (19,06) Alfa Romeo Giulietta (20,84) Toyota Prius/Prius+ (21,25) Seat Leon (22,42)..Škoda Octavia (27,52) Škoda Rapid (28,08) Ford Focus 28,74) Peugeot 308 (28,93) Opel Astra (28,95) Citroën C4 (31,47) Hyundai i30 (37,12) Dacia Logan (38,30) Kia Ceed (38,43) Renault Mégane (45,73)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 kmPienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (18,99) Toyota Auris/Corolla (25,41) Mercedes-Benz A-sarja (26,48) Toyota Prius/Prius+ (27,91) Honda Civic (28,99) Mazda 3 (30,26) Audi A3 (30,62) Subaru Impreza (30,64) BMW 1-sarja (31,20) Volkswagen Golf VI (31,41)..Volvo V40 (41,77) Opel Astra (43,52) Seat Leon (44,30) Ford Focus (46,28) Peugeot 308 (46,71) Citroën C4 (51,83) Hyundai i30 (52,97) Dacia Logan (54,74) Renault Mégane (59,15) Kia Ceed (61,96)Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Kalliit viat jäävät usein tilastojen ulkopuolelle Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Takaisinkutsut löytyvät kotisivuiltaTakaisinkutsut löytyvät Traficomin kotisivuilla. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti