30.1.2023 Liikenne GTÜ-katsastus: pienemmän keskiluokan kärjessä Audi A3 ja Volkswagen Golf VII Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän parhaan joukossa saksalaisten lisäksi vanhemmissa ikäryhmissä japanilaisia. Nuorimmassa ikäluokassa saksalaisten lisäksi 10 kärjessä kaksi japanilaista, kaksi tsekkiläistä, kaksi etelä-korealaista ja yksi italialainen! Parhaat ja vähävikaisimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Audi A3, Audi A3, Audi A3, Volkswagen Golf VII ja Volkswagen Golf VII.Eniten vikoja nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Dacia Logan, Dacia Logan, Dacia Logan, Renault Mégane ja Kia Ceed.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJyvät erotellaan akanoistaKattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä.Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, neljän kärjessä ovat Audi A3, Mercedes-Benz A-sarja, Alfa Romeo Giulietta ja Škoda Scala. Neljä runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Renault Mégane, Opel Astra ja Toyota Prius/Prius+.Alfa Romeo Giulietta kohensiMielenkiintoista on aikaisemmin runsasvikaisena pidetyn Alfa Romeo Giuliettan nousu kolmanneksi parhaaksi ja vastaavasti ennen hyvin menestyneen Toyota Prius/Prius+ -sarjan putoaminen häntäpäähän. Heikoimman ja parhaimman ero 1–3-vuotiaissa on huima, Dacia Loganissa on vikoja 11 kertaa enemmän kuin vähävikaisimmassa mallissa, Audi A3:ssa.Sähköauto Hyundai Ioniq sijoittuu kohtalaisen hyvin, 1–3-vuotiaissa seitsemänneksi ja 4–5-vuotiaissa neljänneksi parhaaksi.Japanilaisten laadun ylivoima taantunutSaksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti, etenkin vanhimmissa ikäluokissa.Italialaisen Alfa Romeo Giuliettan sijoitus yllättää: pronssitilalla nuorimmassa ikäryhmässä, kahdeksantena 8–9-vuotiassa ja keskiryhmässä muissa ikäluokissa.GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2021–30.6.2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana viisi eri ikäryhmääAutomallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Vikaindeksissä seitsemän pääkohtaaGTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.Laatuerot näkyvilleAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäinPienempi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (1,01) Mercedes-Benz A-sarja (1,87) Alfa Romeo Giulietta (1,89) Škoda Scala (1,99) Volkwagen Golf VII (2,09) Mazda 3 (2,26) Hyundai Ioniq (2,48) Toyota Auris/Corolla (2,87) Škoda Rapid/Scala (2,94) Volkswagen Golf VII (2,56) Hyundai i30 (3,09)..Kia Ceed (3,85) Škoda Octavia (4,00) Volvo V40 (4,74) Fiat Tipo (5,12) Ford Focus (5,19) Citroën C4 (5,70) Toyota Prius/Prius+ (5,90) Opel Astra (6,19) Renault Mégane (6,56) Dacia Logan (11,12)Keskimääräinen ajomäärä 40 000 kmPienempi keskiluokka 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (3,22) Volkswagen Golf VII (4,00) Mercedes-Benz A-sarja (4,16) Hyundai Ioniq (4,44) Honda Civic (5,80) Mazda 3 (5,90) Toyota Auris/Corolla (6,06) Seat Leon (6,06) Toyota Prius/Prius+ (6,32) Škoda Octavia (6,57)..Ford Focus (9,61) BMW 1-sarja (9,75) Peugeot 308 (10,11) Smart Forfour (10,23) Opel Astra (10,61) Hyundai i30 (10,73) Renault Mégane (12,07) Fiat Tipo (12,38) Citroën C4 (12,65) Dacia Logan (19,90)Keskimääräinen ajomäärä 60 000 kmPienempi keskiluokka 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (6,52) Volkswagen Golf VII (7,16) Mercedes-Benz A-sarja (7,21) Honda Civic (9,90) Toyota Auris/Corolla (10,54) Seat Leon (11,22) Mazda 3 (12,34) Škoda Octavia (12,88) Volvo V40 (13,03) Volkswagen Golf VI (13,13)..Ford Focus (16,09) Škoda Rapid (16,43) Smart Forfour (17,05) Peugeot 308 (18,43) Opel Astra (18,48) Kia Ceed (18,84) Hyundai i30 (21,71) Citroën C4 (21,83) Renault Mégane (26,97) Dacia Logan (28,40)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmPienempi keskiluokka 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (12,05) Mercedes-Benz A-sarja (14,26) Toyota Auris/Corolla (16,70) Mazda 3 (16,86) Audi A3 (17,35) Honda Civic (17,75) BMW 1-sarja (19,06) Alfa Romeo Giulietta (20,84) Toyota Prius/Prius+ (21,25) Seat Leon (22,42)..Škoda Octavia (27,52) Škoda Rapid (28,08) Ford Focus 28,74) Peugeot 308 (28,93) Opel Astra (28,95) Citroën C4 (31,47) Hyundai i30 (37,12) Dacia Logan (38,30) Kia Ceed (38,43) Renault Mégane (45,73)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 kmPienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (18,99) Toyota Auris/Corolla (25,41) Mercedes-Benz A-sarja (26,48) Toyota Prius/Prius+ (27,91) Honda Civic (28,99) Mazda 3 (30,26) Audi A3 (30,62) Subaru Impreza (30,64) BMW 1-sarja (31,20) Volkswagen Golf VI (31,41)..Volvo V40 (41,77) Opel Astra (43,52) Seat Leon (44,30) Ford Focus (46,28) Peugeot 308 (46,71) Citroën C4 (51,83) Hyundai i30 (52,97) Dacia Logan (54,74) Renault Mégane (59,15) Kia Ceed (61,96)Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Kalliit viat jäävät usein tilastojen ulkopuolelle Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Takaisinkutsut löytyvät kotisivuiltaTakaisinkutsut löytyvät Traficomin kotisivuilla. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?