30.1.2023 Liikenne GTÜ-katsastus: pienemmän keskiluokan kärjessä Audi A3 ja Volkswagen Golf VII Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän parhaan joukossa saksalaisten lisäksi vanhemmissa ikäryhmissä japanilaisia. Nuorimmassa ikäluokassa saksalaisten lisäksi 10 kärjessä kaksi japanilaista, kaksi tsekkiläistä, kaksi etelä-korealaista ja yksi italialainen! Parhaat ja vähävikaisimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Audi A3, Audi A3, Audi A3, Volkswagen Golf VII ja Volkswagen Golf VII.Eniten vikoja nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan: Dacia Logan, Dacia Logan, Dacia Logan, Renault Mégane ja Kia Ceed.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJyvät erotellaan akanoistaKattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä.Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, neljän kärjessä ovat Audi A3, Mercedes-Benz A-sarja, Alfa Romeo Giulietta ja Škoda Scala. Neljä runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Renault Mégane, Opel Astra ja Toyota Prius/Prius+.Alfa Romeo Giulietta kohensiMielenkiintoista on aikaisemmin runsasvikaisena pidetyn Alfa Romeo Giuliettan nousu kolmanneksi parhaaksi ja vastaavasti ennen hyvin menestyneen Toyota Prius/Prius+ -sarjan putoaminen häntäpäähän. Heikoimman ja parhaimman ero 1–3-vuotiaissa on huima, Dacia Loganissa on vikoja 11 kertaa enemmän kuin vähävikaisimmassa mallissa, Audi A3:ssa.Sähköauto Hyundai Ioniq sijoittuu kohtalaisen hyvin, 1–3-vuotiaissa seitsemänneksi ja 4–5-vuotiaissa neljänneksi parhaaksi.Japanilaisten laadun ylivoima taantunutSaksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti, etenkin vanhimmissa ikäluokissa.Italialaisen Alfa Romeo Giuliettan sijoitus yllättää: pronssitilalla nuorimmassa ikäryhmässä, kahdeksantena 8–9-vuotiassa ja keskiryhmässä muissa ikäluokissa.GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2021–30.6.2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana viisi eri ikäryhmääAutomallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Vikaindeksissä seitsemän pääkohtaaGTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.Laatuerot näkyvilleAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäinPienempi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (1,01) Mercedes-Benz A-sarja (1,87) Alfa Romeo Giulietta (1,89) Škoda Scala (1,99) Volkwagen Golf VII (2,09) Mazda 3 (2,26) Hyundai Ioniq (2,48) Toyota Auris/Corolla (2,87) Škoda Rapid/Scala (2,94) Volkswagen Golf VII (2,56) Hyundai i30 (3,09)..Kia Ceed (3,85) Škoda Octavia (4,00) Volvo V40 (4,74) Fiat Tipo (5,12) Ford Focus (5,19) Citroën C4 (5,70) Toyota Prius/Prius+ (5,90) Opel Astra (6,19) Renault Mégane (6,56) Dacia Logan (11,12)Keskimääräinen ajomäärä 40 000 kmPienempi keskiluokka 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (3,22) Volkswagen Golf VII (4,00) Mercedes-Benz A-sarja (4,16) Hyundai Ioniq (4,44) Honda Civic (5,80) Mazda 3 (5,90) Toyota Auris/Corolla (6,06) Seat Leon (6,06) Toyota Prius/Prius+ (6,32) Škoda Octavia (6,57)..Ford Focus (9,61) BMW 1-sarja (9,75) Peugeot 308 (10,11) Smart Forfour (10,23) Opel Astra (10,61) Hyundai i30 (10,73) Renault Mégane (12,07) Fiat Tipo (12,38) Citroën C4 (12,65) Dacia Logan (19,90)Keskimääräinen ajomäärä 60 000 kmPienempi keskiluokka 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (6,52) Volkswagen Golf VII (7,16) Mercedes-Benz A-sarja (7,21) Honda Civic (9,90) Toyota Auris/Corolla (10,54) Seat Leon (11,22) Mazda 3 (12,34) Škoda Octavia (12,88) Volvo V40 (13,03) Volkswagen Golf VI (13,13)..Ford Focus (16,09) Škoda Rapid (16,43) Smart Forfour (17,05) Peugeot 308 (18,43) Opel Astra (18,48) Kia Ceed (18,84) Hyundai i30 (21,71) Citroën C4 (21,83) Renault Mégane (26,97) Dacia Logan (28,40)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmPienempi keskiluokka 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (12,05) Mercedes-Benz A-sarja (14,26) Toyota Auris/Corolla (16,70) Mazda 3 (16,86) Audi A3 (17,35) Honda Civic (17,75) BMW 1-sarja (19,06) Alfa Romeo Giulietta (20,84) Toyota Prius/Prius+ (21,25) Seat Leon (22,42)..Škoda Octavia (27,52) Škoda Rapid (28,08) Ford Focus 28,74) Peugeot 308 (28,93) Opel Astra (28,95) Citroën C4 (31,47) Hyundai i30 (37,12) Dacia Logan (38,30) Kia Ceed (38,43) Renault Mégane (45,73)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 kmPienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (18,99) Toyota Auris/Corolla (25,41) Mercedes-Benz A-sarja (26,48) Toyota Prius/Prius+ (27,91) Honda Civic (28,99) Mazda 3 (30,26) Audi A3 (30,62) Subaru Impreza (30,64) BMW 1-sarja (31,20) Volkswagen Golf VI (31,41)..Volvo V40 (41,77) Opel Astra (43,52) Seat Leon (44,30) Ford Focus (46,28) Peugeot 308 (46,71) Citroën C4 (51,83) Hyundai i30 (52,97) Dacia Logan (54,74) Renault Mégane (59,15) Kia Ceed (61,96)Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Kalliit viat jäävät usein tilastojen ulkopuolelle Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Takaisinkutsut löytyvät kotisivuiltaTakaisinkutsut löytyvät Traficomin kotisivuilla. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle