3.11.2024

Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon

Kuva Eetu Kokkonen
Franciscus van Neel

Moottori pääsi mukaan haastattelemaan BMW M-osaston toimitusjohtaja Franciscus van Meeliä. Mukana oli myös useita muita toimittajia monesta eri maasta, joten suurin osa kysymyksistä ei ole Moottorin esittämiä.

K: Tulevatko kaikki tulevaisuuden M-mallit olemaan lataushybridejä tai täyssähköautoja?

V: Ainakaan M5 ei tule olemaan viimeinen M-malli, jossa on myös polttomoottori. Jatkossa kaikki mallit ovat vähintään kevythybridejä.

K: Tuletteko tekemään M-autoa Neue Klasse -perusrakenteelle? (Toim. huom. BMW:n seuraavan sukupolven sähköautoperusrakenne.)

V: Neue Klasse tulee tekemään M-mallin ostajille käyttövoiman valitsemisen oikeasti haastavaksi. Neue Klasse tarjoaa meille mahdollisuuden tehdä aivan toisen luokan sähköauton. Työskentelemme tällä hetkellä nelimoottorisen täyssähköauton parissa, joka tarjoaa aivan uuden tason vaikuttamisen ajodynamiikkaan. Se tulee olemaan uusi mittapuu, ei ainoastaan meille BMW:llä, vaan koko alalla.

K: Entä jatkossa, keskityttekö esimerkiksi seuraavan M3:n polttomoottorin kehittämiseen, vai tuleeko se tarjolle vain täyssähköisenä?

V: Keskitymme tällä hetkellä sähkövoimalinjan kehittämiseen, mutta sen vuoksi, koska polttomoottorit meillä jo on. Toki jos polttomoottorivoimalinjojen kysyntä tulee pysymään yhtä korkealla kuin tähän saakka, teemme kehitystyötä myös niiden parissa.

K: Mitä arvoja sähköautojen tulee saavuttaa, että ne ovat todella haastajia polttomoottoriautoille?

V: Kysyntä sähköautoille tulee jo nyt asiakaspuolelta. Täyssähköiset autot ovat siis jo uusi mittapyykki.

K: Tuletteko tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoissa?

V: Neljän sähkömoottorin mallissa ei tule olemaan vaihteistoa. Se mitä manuaalivaihteistolla kaivataan, on jonkinlainen palaute kuljettajan tekemistä toimista. Polttomoottoriautoilla tiedät millä vaihteella olet ajamassa: näet vaihtovalon silmäkulmassa, tunnet moottorin kierrokset äänestä ja värinöistä ja tämä mahdollistaa tietynlaisen loopin jollaiseen täytyy päästä tulevaisuudessa sähköautollakin. Ei saa olla niin, että nopeuden tietääkseen tarvitsisi katsoa alas nopeusmittaristoon, koska silloin ohitsesi tulee autoja vasemmalta ja oikealta.

Kuljettajan täytyy pystyä tuntemaan nopeus mutkaa lähestyttäessä myös sähköautoissa. Jos tulet mutkaan liian nopeasti tai liian hitaasti, se ei ole hyvä. Kuljettajan ja auton välisen yhteyden täytyy olla kunnossa, ja sitä kehitämme parhaillaan.

BMW M5

K: M5:ssä on aika perinteinen lataushybridivoimalinja, mietittekö sähkön hyödyntämistä muillakin tavoin, esimerkiksi sähköisesti käytettävillä ahtimilla?

V: Sähköisiä turboahtimia käytetään usein turbon viiveen kuolettamiseksi. Meillä on kuitenkin vahva sähkömoottori vaihteistossa, joten viiveitä ei ole. Sähkömoottorin voimakkuuden vuoksi meillä ei ole tarvetta sähköisille turboahtimille.

K: Suorituskykyarvot eivät poikkea merkittävästi edeltäjästä?

V: Kyllä, arvot ovat suurin piirtein samat. Itse asiassa nollasta sataan uusi M5 taisi olla edeltäjää hitaampikin. Uuden auton painopiste kuitenkin helpottaa ajodynamiikassa, kun akun tuoma massa on sijoitettu matalalle akselien väliin. Slalom-testissä uusi M5 on nopein auto jonka olemme koskaan tehneet, kiitos matalan painopisteen.

K: Täytyikö teidän keksiä jotain uusia innovaatioita painon tuomien haasteiden päihittämiseksi?

V: Kyllä. Lopputulos ratkaistiin kuin moottoriurheilussa, joskus saat rangaistusta siitä kun olet liian nopea ja siitä seuraa rangaistuksena lisää painoa. Sitten täytyy miettiä miten lisätyn painon kanssa tehdään yhtä nopea auto. Ensinnäkin leveämpi raideväli lisää pitoa mutkissa. Ensimmäistä kertaa M-autossa on myös nelipyöräohjaus, joka lisää ketteryyttä pienen nopeuden tilanteissa , mutta myös korkeissa nopeuksissa lisää vakautta esimerkiksi kaistanvaihdoissa Autobahnalla. Huomattavasti leveämpi raideväli ja nelipyöräohjaus yhdistettynä xDrive-nelivetoon ja aktiiviseen jousitukseen ovat avaintekijät.

K: Tuleeko tulevaisuudessa vielä painavampia M5-malleja?

V: En usko. Vaikka tekisimme vain täyssähköautoja, paino pysyisi todennäköisesti samana kuin nyt.

K: Teillä on nyt vahva hybridisointi, mahdollistaisiko tämä tulevaisuudessa esimerkiksi ahtimien pois jättämisen ja vapaastihengittävän V8-moottorin käyttämisen yhä vahvemmalla sähköavustuksella?

V: Monimutkainen kysymys. Koska meillä on myös vain polttomoottorilla toimivia autoja, ja haluamme tietysti hyödyntää samaa moottoria kummassakin autossa. Joissain tilanteissa sähkö voi myös loppua tai olla vähissä ja auto toimii silloin ainoastaan polttomoottorilla, jolloin ahtimet on hyvä olla suorituskyvyn takaamiseksi.

K: Oletteko koskaan hermostuneita fanien suhtautumisesta autoon? Esimerkiksi juuri liian suuren painon tai hybridivoimalinjan vuoksi?

V: Mietimme aina fanejamme, mutta emme ole koskaan hermostuneita auton saamasta vastaanotosta. Tunnemme asiakkaamme, mutta en usko että olemme koskaan pettäneet kannattajiamme yhdelläkään autolla. Tiedämme mitä olemme tekemässä. Tämän auton kohdalla autosta on kirjoitettu paljon pelkästään numeroiden perusteella, mutta haluamme painottaa, että ajakaa autoa ensin, puhukaa vasta sen jälkeen.

K: Mitä mieltä olette Hyundai Ioniq 5 N:stä, oletteko ajaneet sillä?

V: Kyllä olen, se on tämän hetken tarjonnasta kaikkein siistein sähköauto.

K: Miksi BMW:n M-osasto ei ollut ensimmäinen joka valmistaa tällaisen auton?

V: Haluamme osua kerralla oikeaan. Jos teemme suuren suorituskyvyn täyssähköauton, sen täytyy olla sellainen, että se ei jätä mitään kysyttävää. Siihen menee kuitenkin vielä muutama vuosi. Ajoneuvon arkitehtuuri mahdollistaa sen vasta myöhemmin, ja autot tarvitsevat seuraavan sukupolven akut ja sähkömoottorit. Vain jos kaikki nämä asiat yhdistyvät, on mahdollista valmistaa haluamanlaisemme auto.

K: Ovatko Solid State -akut vaatimus tällaiseen ajoneuvoon?

V: Ei. Solid State on hyvä idea, mutta se ei ole täällä vielä. Seuraamme sen kehittymistä, mutta ensin se täytyy saada tavallisiin autoihin, ennen kuin niitä voidaan soveltaa suorityskykyisiin autoihin.

K: Palaan aikaisempaan kysymykseeni koskien manuaalivaihteistoa. Jotkut muutkin valmistajat kehittävät tällä hetkellä sähköautoja joista löytyy myös kytkinpoljin. Mikä on mielipiteenne tästä?

V: Me emme ole kiinnostuneet teknologiasta teknologian vuoksi, vaan meitä kiinnostaa pohjimmiltaan kisaaminen. Meille kaikki on kiinni nopeudesta, tarkkuudesta, dynaamisuudesta ja ketteryydestä. En ole varma onko kytkin optimaalinen näiden kannalta sähköautossa? Menetät sen kanssa nopeutta, tarkkuutta ja kaikkea. Kytkinpoljin sähköautossa on hauska idea, mutta meidän lähestymistapamme on erilainen – kaikki mitä teemme, on tehty rata-ajon lähtökohdista. Uusi M5 on todella nopea radalla, asetukset on nopeita muuttaa ja siihen on nopea tottua – auton kanssa ei tarvitse taistella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat