29.6.2023

Kompaktia voimaa – BMW X1 M35i XDrive on valmistajansa tehokkain nelisylinterinen

M35i kruunaa uuden BMW X1-malliston. 300-hevosvoimainen tuplaturbomoottori nelivedon kera tekee kompaktimaasturista M:n. Ja kyllä, se päihittää suorituskyvyllään iX1:n.

BMW M GmbH:n viimeisin tehtävä on ollut tehdä X1:n kolmannesta polvesta sporttimalli. Autosta on jo saatavilla samoille piirustuksille rakentuva täyssähkömalli iX1, ja sähköautothan ovat tunnetusti usein melkoisen hakoja kulkemaan. Jotta siis polttomoottorisessa M-mallissa olisi järkeä, täytyisi sen olla i-mallia suorituskykyisempi. Sopiva ratkaisu on malliston tehokkain nelisylinterinen, tästä eteenpäinhän vain kuusi- ja kahdeksansylinteriset puhuvat.

BMW M on terästänyt 2,0-litraista bensiinimoottoria monillakin tavoilla, mutta mikä tärkeintä, M TwinPower -turboahtimilla. Joitain osia on lainattu kuusisylinterisistä M-malleista ja esimerkiksi kampiakseli on tavallista vahvempaa tekoa. Tällä tavoin kaksilitraisesta on saatu irroitettua tasan 300 hevosvoiman eli 221 kilowatin tehot ja 400 newtonmetrin vääntömomentti 2 000 minuuttikierroksesta alkaen. Hyvinkin samoihin lukemiin osuu muuten vastapuolen Mercedes-AMG GLA 35 4Matic.

Jostain syystä Pohjois-Amerikan mallit tarjoavat 17 hevosvoimaa eurooppalaisia enemmän tehoa.

IX1:ssä on hieman enemmän sekä tehoa että vääntöä, mutta painavampana se jää silti M35i:stä suorituskyvyssä. Kiihtyvyyslukemissa ero ei ole M:n hyväksi iso - 5,4 sekuntia vastaan 5,6 sekuntia - mutta Autobahnilla M painaa i:n ohi niin että heilahtaa: 180 km/h vastaan elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Lisäksi M35i:ssä pääsee nauttimaan äänimaailmasta. M-pakoputkisto neljällä ulostulolla on valmistajan mukaan säädetty "tunnerikkaaksi".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää M-elementtejä

X1 M35i xDriven ajettavuutta ehostetaan nelivedon sekä mekaanisen tasauspyörästön lukon kera. Voiman neljälle pyörälle välittää seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattilaatikko, jota voi niin halutessaan operoida manuaalisesti ratin "läpysköillä". Lisäksi M:n alustapäivitykset madaltavat autoa puolellatoista senttimetrillä muihin X1-malleihin verrattuna.

Pysähtymisestä vastaavat uuden polven M Compound -jarrut 19-tuumaisine levyineen.

Edellämainittujen ominaisuuksien päälle X1 M35i:n on tietenkin myös näytettävä BMW M:n tuotteelta. Asennetta peliin tuovatkin korisarjat sekä erikoisvanteet, kooltaan 19:stä 20:een tuumaan.

Sisätiloissa on luvassa Alcantaraa ja muita sporttiaksentteja, kuten myös aivan keihäänkärkenä uudesta 5-sarjasta tuttu BMW iDrive QuickSelectin kera. 10,25-tuumainen curved display on koti BMW Operating System 9:lle.

BMW aloittaa X1 M35i xDriven toimitukset Saksasta ympäri Eurooppaa marraskuussa 2023. Alkaen-hinnan voisi mainitun Mercedes-AMG GLA 35:n kautta päätellä asettuvan jonnekkin 70 000 euron lähimaastoon.

Samainen Regensburgin tehdas valmistautuu tällä hetkellä myös X1:n sisarmallin, uuden Mini Countrymanin tuotannon aloitukseen. M35i voikin näyttää samalla suuntaa sille, miltä mahdollinen Countryman John Cooper Works voisi näyttää ja tuntua.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat