Mercedes-AMG GLA 35

Ajoneuvot Koeajo 8.2.2021

Koeajo: Mercedes-AMG GLA 35 4Matic kesyttää talven, mutta talvi ei kesytä sitä

Mercedes-AMG GLA 35 4Matic ei pääse näyttämään parastaan lumipöperössä ja jääpatikossa. Hyvää: istuimet, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: tiukka alusta, rengasmelu, kuvaruutuhype, kallis varustelu, kääntöympyrä, kulutus.

Pääkaupunkiseudun sääennusteessa kaksi vuorokautta lumipyryä yhtä soittoa ja sen päälle kireää pakkasta. Ei huolta, koeajokalenterissa samaan aikaan Mercedes-AMG GLA – näppärä nelivetoinen citymaasturi pelastaa sään ja aurauksen odottelun armoilta.

Mercedes-AMG GLA 35

Autorivistölle avainta näyttäessä äkäinen AMG-keula vilauttaa valojaan kutsuvasti. Madalletun mattaharmaan korin leveät helmat hipovat lumen pintaa, vaikka lumentulo on vasta alkamassa. Tyyliin upeasti sopiville 20-tuumaisille vanteille on kietaistu leveimmät kitkarenkaat, mitä lokareihin mahtuu. Takaluukussa komeilee kromilla AMG GLA 35. Pahaenteisesti maahantuojan edustaja toivottelee viestissään hyviä luistoja, tarkoittaa varmaankin hiihtokelejä.

Perheauton tilat

GLA on Mercedeksen kaupunkimaastureista pienin, mutta tilat yllättävät käyttökelpoisuudellaan. Takaistuimelle sopii mainiosti myös aikuisia, ja polvitilaa riittää AMG-version tuhdeista kuppipenkeistä huolimatta. Lasten ollessa takana istuinta voi liu’uttaa eteenpäin tavaratilan suurentamiseksi. Vielä enemmän tilaa kaipaavan kannattaa kurkata muutaman tonnin kalliimpaan GLB:hen.

Kojelautaa hallitsee kahdesta osasta muodostuva valtava kuvaruutu ja MBUX-multimediajärjestelmä. Jotta hallinta siirtyy kuljettajalle, on opeteltava moninaiset tavat käyttää toimintoja joko puheohjauksella, ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevyllä tai kosketusnäytöstä itsestään. AMG on lisännyt tunnelmaa alumiinisomisteiden lisäksi punaisilla turvavöillä, valonauhoilla ja tikkauksilla.

Rata-auton tekniikka

GLA:n kaikkien kolmen AMG-version moottori on kaksilitrainen rivinelonen. Koeajetun 35-mallin numeroarvot ovat kokoisekseen kovat (306 hv/400 Nm), mutta tuntuvat lauhkeilta kireimmän 45 S:n (421 hv/500 Nm) rinnalla. Yhtenä jujuna on kaksivaiheinen ahtaminen, kahdella eripituisella virtauskanavalla saadaan ahdin reagoimaan nopeasti alhaisilla kierroksilla ja silti höökimään kunnolla kierrosten kasvaessa. Jos räyhäköitä pakoääniä houkuttelee usein, kulutus ei juuri käy alle kymmenen litran.

Mercedes-AMG GLA 35

Kaksoiskytkinvaihteisto latoo kahdeksaa pykäläänsä kiitettävään tahtiin. Neliveto jakaa voimaa akseleiden välillä pidon mukaan täydestä etuvedosta tasajakoon asti. Arka kaasunlisäys aiheuttaa puskemista, mutta reipas polkaisu irrottaa perän luistoon. AMG:n alusta eroaa tinkimättömyydessään perus-GLA:sta. Ohjautuvuus ja herkkä tuntuma ovat kuin eri autosta, tosin niin myös mukavuus.

Maastoauton ominaisuuksia

Pieni Mercedes taistelee urheasti auraamattomillakin kaduilla nelivetonsa voimin, ja matala etuspoileri sekä pohjalevy selviävät ehjänä pakkaslumesta. Moottoritien aurausvallit ylittyvät vakaasti ilman ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Juuri kun sähköisistä avustimista olisi suurin hyöty, ne luovuttavat lumen tupruttaessa anturit, tutkat ja kamerat umpeen. Ylenpalttisesta suorituskyvystä saa vain etäisen aavistuksen.

Mercedes-AMG GLA 35

Koettelemus jatkuu lumentulon hellitettyä, tienhoidon hitauden takia lumi pakkaantuu polanteiksi ja jäiseksi patikoksi. Urheilullinen alusta toimii säilyttäen tuntuman ja otteen tiehen, mutta välittää samalla tärinät ja heitot auton sisälle. Satunnainen sileämpi kohta paljastaa kyllä Mercedeksellä olevan miellyttävämpääkin kyytiä tarjolla kesää varten.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat