8.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLA 35 4Matic kesyttää talven, mutta talvi ei kesytä sitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLA 35 4Matic ei pääse näyttämään parastaan lumipöperössä ja jääpatikossa. Hyvää: istuimet, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: tiukka alusta, rengasmelu, kuvaruutuhype, kallis varustelu, kääntöympyrä, kulutus. Pääkaupunkiseudun sääennusteessa kaksi vuorokautta lumipyryä yhtä soittoa ja sen päälle kireää pakkasta. Ei huolta, koeajokalenterissa samaan aikaan Mercedes-AMG GLA – näppärä nelivetoinen citymaasturi pelastaa sään ja aurauksen odottelun armoilta. Autorivistölle avainta näyttäessä äkäinen AMG-keula vilauttaa valojaan kutsuvasti. Madalletun mattaharmaan korin leveät helmat hipovat lumen pintaa, vaikka lumentulo on vasta alkamassa. Tyyliin upeasti sopiville 20-tuumaisille vanteille on kietaistu leveimmät kitkarenkaat, mitä lokareihin mahtuu. Takaluukussa komeilee kromilla AMG GLA 35. Pahaenteisesti maahantuojan edustaja toivottelee viestissään hyviä luistoja, tarkoittaa varmaankin hiihtokelejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perheauton tilat GLA on Mercedeksen kaupunkimaastureista pienin, mutta tilat yllättävät käyttökelpoisuudellaan. Takaistuimelle sopii mainiosti myös aikuisia, ja polvitilaa riittää AMG-version tuhdeista kuppipenkeistä huolimatta. Lasten ollessa takana istuinta voi liu’uttaa eteenpäin tavaratilan suurentamiseksi. Vielä enemmän tilaa kaipaavan kannattaa kurkata muutaman tonnin kalliimpaan GLB:hen. Kojelautaa hallitsee kahdesta osasta muodostuva valtava kuvaruutu ja MBUX-multimediajärjestelmä. Jotta hallinta siirtyy kuljettajalle, on opeteltava moninaiset tavat käyttää toimintoja joko puheohjauksella, ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevyllä tai kosketusnäytöstä itsestään. AMG on lisännyt tunnelmaa alumiinisomisteiden lisäksi punaisilla turvavöillä, valonauhoilla ja tikkauksilla. Rata-auton tekniikka GLA:n kaikkien kolmen AMG-version moottori on kaksilitrainen rivinelonen. Koeajetun 35-mallin numeroarvot ovat kokoisekseen kovat (306 hv/400 Nm), mutta tuntuvat lauhkeilta kireimmän 45 S:n (421 hv/500 Nm) rinnalla. Yhtenä jujuna on kaksivaiheinen ahtaminen, kahdella eripituisella virtauskanavalla saadaan ahdin reagoimaan nopeasti alhaisilla kierroksilla ja silti höökimään kunnolla kierrosten kasvaessa. Jos räyhäköitä pakoääniä houkuttelee usein, kulutus ei juuri käy alle kymmenen litran. Kaksoiskytkinvaihteisto latoo kahdeksaa pykäläänsä kiitettävään tahtiin. Neliveto jakaa voimaa akseleiden välillä pidon mukaan täydestä etuvedosta tasajakoon asti. Arka kaasunlisäys aiheuttaa puskemista, mutta reipas polkaisu irrottaa perän luistoon. AMG:n alusta eroaa tinkimättömyydessään perus-GLA:sta. Ohjautuvuus ja herkkä tuntuma ovat kuin eri autosta, tosin niin myös mukavuus. Maastoauton ominaisuuksia Pieni Mercedes taistelee urheasti auraamattomillakin kaduilla nelivetonsa voimin, ja matala etuspoileri sekä pohjalevy selviävät ehjänä pakkaslumesta. Moottoritien aurausvallit ylittyvät vakaasti ilman ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Juuri kun sähköisistä avustimista olisi suurin hyöty, ne luovuttavat lumen tupruttaessa anturit, tutkat ja kamerat umpeen. Ylenpalttisesta suorituskyvystä saa vain etäisen aavistuksen. Koettelemus jatkuu lumentulon hellitettyä, tienhoidon hitauden takia lumi pakkaantuu polanteiksi ja jäiseksi patikoksi. Urheilullinen alusta toimii säilyttäen tuntuman ja otteen tiehen, mutta välittää samalla tärinät ja heitot auton sisälle. Satunnainen sileämpi kohta paljastaa kyllä Mercedeksellä olevan miellyttävämpääkin kyytiä tarjolla kesää varten. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-AMG GLA 35 4Matic Hinta alkaen 68 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 92 631 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 225 kW (306 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4436 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1588 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku