8.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLA 35 4Matic kesyttää talven, mutta talvi ei kesytä sitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLA 35 4Matic ei pääse näyttämään parastaan lumipöperössä ja jääpatikossa. Hyvää: istuimet, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: tiukka alusta, rengasmelu, kuvaruutuhype, kallis varustelu, kääntöympyrä, kulutus. Pääkaupunkiseudun sääennusteessa kaksi vuorokautta lumipyryä yhtä soittoa ja sen päälle kireää pakkasta. Ei huolta, koeajokalenterissa samaan aikaan Mercedes-AMG GLA – näppärä nelivetoinen citymaasturi pelastaa sään ja aurauksen odottelun armoilta.Autorivistölle avainta näyttäessä äkäinen AMG-keula vilauttaa valojaan kutsuvasti. Madalletun mattaharmaan korin leveät helmat hipovat lumen pintaa, vaikka lumentulo on vasta alkamassa. Tyyliin upeasti sopiville 20-tuumaisille vanteille on kietaistu leveimmät kitkarenkaat, mitä lokareihin mahtuu. Takaluukussa komeilee kromilla AMG GLA 35. Pahaenteisesti maahantuojan edustaja toivottelee viestissään hyviä luistoja, tarkoittaa varmaankin hiihtokelejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton tilatGLA on Mercedeksen kaupunkimaastureista pienin, mutta tilat yllättävät käyttökelpoisuudellaan. Takaistuimelle sopii mainiosti myös aikuisia, ja polvitilaa riittää AMG-version tuhdeista kuppipenkeistä huolimatta. Lasten ollessa takana istuinta voi liu’uttaa eteenpäin tavaratilan suurentamiseksi. Vielä enemmän tilaa kaipaavan kannattaa kurkata muutaman tonnin kalliimpaan GLB:hen. Kojelautaa hallitsee kahdesta osasta muodostuva valtava kuvaruutu ja MBUX-multimediajärjestelmä. Jotta hallinta siirtyy kuljettajalle, on opeteltava moninaiset tavat käyttää toimintoja joko puheohjauksella, ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevyllä tai kosketusnäytöstä itsestään. AMG on lisännyt tunnelmaa alumiinisomisteiden lisäksi punaisilla turvavöillä, valonauhoilla ja tikkauksilla. Rata-auton tekniikkaGLA:n kaikkien kolmen AMG-version moottori on kaksilitrainen rivinelonen. Koeajetun 35-mallin numeroarvot ovat kokoisekseen kovat (306 hv/400 Nm), mutta tuntuvat lauhkeilta kireimmän 45 S:n (421 hv/500 Nm) rinnalla. Yhtenä jujuna on kaksivaiheinen ahtaminen, kahdella eripituisella virtauskanavalla saadaan ahdin reagoimaan nopeasti alhaisilla kierroksilla ja silti höökimään kunnolla kierrosten kasvaessa. Jos räyhäköitä pakoääniä houkuttelee usein, kulutus ei juuri käy alle kymmenen litran.Kaksoiskytkinvaihteisto latoo kahdeksaa pykäläänsä kiitettävään tahtiin. Neliveto jakaa voimaa akseleiden välillä pidon mukaan täydestä etuvedosta tasajakoon asti. Arka kaasunlisäys aiheuttaa puskemista, mutta reipas polkaisu irrottaa perän luistoon. AMG:n alusta eroaa tinkimättömyydessään perus-GLA:sta. Ohjautuvuus ja herkkä tuntuma ovat kuin eri autosta, tosin niin myös mukavuus.Maastoauton ominaisuuksiaPieni Mercedes taistelee urheasti auraamattomillakin kaduilla nelivetonsa voimin, ja matala etuspoileri sekä pohjalevy selviävät ehjänä pakkaslumesta. Moottoritien aurausvallit ylittyvät vakaasti ilman ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Juuri kun sähköisistä avustimista olisi suurin hyöty, ne luovuttavat lumen tupruttaessa anturit, tutkat ja kamerat umpeen. Ylenpalttisesta suorituskyvystä saa vain etäisen aavistuksen.Koettelemus jatkuu lumentulon hellitettyä, tienhoidon hitauden takia lumi pakkaantuu polanteiksi ja jäiseksi patikoksi. Urheilullinen alusta toimii säilyttäen tuntuman ja otteen tiehen, mutta välittää samalla tärinät ja heitot auton sisälle. Satunnainen sileämpi kohta paljastaa kyllä Mercedeksellä olevan miellyttävämpääkin kyytiä tarjolla kesää varten.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-AMG GLA 35 4Matic Hinta alkaen 68 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 92 631 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 225 kW (306 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4436 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1588 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous