24.5.2017 Liikenne HCT-rekat tahkonneet 5 miljoonaa kilometriä – liikenteessä jo 21 pitkää yhdistelmää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trafin poikkeusluvilla liikennöivät, yli 30 metriset HCT-rekat ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä lähes neljä vuotta. Kokemukset ovat positiivisia. HCT-rekat, eli yli 30-metrinen High Capacity Transport -yhdistelmät ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä 5 miljoonan ajokilometrin verran. Trafi kertoo, että kokemukset HCT-kokeiluista ovat positiivisia: suurilla yhdistelmillä tehdyt kuljetukset ovat pienentäneet päästöjä eikä vaaratilanteita ole tapahtunut normaaliliikennettä enempää.Ensimmäinen HCT-rekkayhdistelmä on ollut liikenteessä 3,5 vuotta. Tällä hetkellä liikenteessä on jo 21 pitkää yhdistelmää, joista viisi on aloittanut tänä vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHCT-rekat liikkeellä kaikkialla SuomessaHCT-kokeilujen alkuvaiheessa tavallista järeämpää rekkaliikennettä oli hyvin vähän ja sekin keskittyi lähinnä Etelä-Suomen moottoriteille. Kokemusten myötä kiinnostus on kasvanut valtakunnalliseksi ja lupia on myönnetty lisää.– Kokemusten karttuessa olemme myöntäneet lupia kaikkiin maakuntiin ja säännöllistä liikennettäkin on jo lähes kaikissa. Myös Ahvenanmaalla on liikennöinyt maakuntahallinnon luvalla HCT-yhdistelmä yli vuoden, kertoo Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.Tavallista kookkaamman kaluston yleistyminen kerryttää tietoa ja kokemusta kiihtyvällä tahdilla.– Nyt HCT-yhdistelmillä on takanaan jo 5 miljoonaa kilometriä. Kokeiluvauhdin kiihtymisestä kertoo hyvin se, että ensimmäisen miljoonan ajamiseen meni lähes kaksi vuotta, viimeisin miljoona kilometriä kertyi alle neljässä kuukaudessa, sanoo Lahti.Päästöt laskeneet, tuottavuus noussutHCT-kokeilut ovat osoittaneet, että suuremmilla yhdistelmillä voidaan pienentää päästöjä merkittävästi etenkin kevyen kappaletavaran ja pitkien merikonttien kuljetuksissa. HCT-yhdistelmien käyttäminen voisi Trafin näkemyksen mukaan olla yksi varteenotettava keino päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa.– Teollisuuden näkökulmasta on positiivista, että HCT-yhdistelmien käyttämisellä on vaikutusta myös yksittäisen työntekijän tuottavuuteen. Pitkillä yhdistelmillä kuljettajan tehokkuus onkin parantunut 10–30%, toteaa Lahti.Ei ongelmia liikenneturvallisuusnäkökulmastaHCT-rekkojen liikennettä seurattu omalla raportoinnilla sekä kahdessa laajassa yliopistojen tutkimuksessa. Vaaratilanteita tai onnettomuuksia ei ole syntynyt enempää kuin normaalikokoisilla yhdistelmillä.– Talvella pitkät yhdistelmät tarvitsevat vetopitoa parantavia laitteita, kuten nastarenkaita, hiekoittimia tai ketjuheittimiä. Näiden avulla ne ovat pärjänneet siinä missä muukin raskas liikenne, kertoo Lahti.Kokeilu on nostanut esiin myös haasteita, mutta jo tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että totuttua järjempi kuljetuskalusto on tullut jäädäkseen. Ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole ilmaantunut ainakaan toistaiseksi.– Osa näistä on jo pystytty ratkaisemaan ja loppuihin etsitään vastauksia elinkeinoelämän ja viranomaisten tutkimuksissa parhaillaan.Lähde: Trafi Kuvat: Otto Lahti/TrafiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa