24.5.2017 Liikenne HCT-rekat tahkonneet 5 miljoonaa kilometriä – liikenteessä jo 21 pitkää yhdistelmää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trafin poikkeusluvilla liikennöivät, yli 30 metriset HCT-rekat ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä lähes neljä vuotta. Kokemukset ovat positiivisia. HCT-rekat, eli yli 30-metrinen High Capacity Transport -yhdistelmät ovat kerryttäneet ajokokemusta Suomen teillä 5 miljoonan ajokilometrin verran. Trafi kertoo, että kokemukset HCT-kokeiluista ovat positiivisia: suurilla yhdistelmillä tehdyt kuljetukset ovat pienentäneet päästöjä eikä vaaratilanteita ole tapahtunut normaaliliikennettä enempää.Ensimmäinen HCT-rekkayhdistelmä on ollut liikenteessä 3,5 vuotta. Tällä hetkellä liikenteessä on jo 21 pitkää yhdistelmää, joista viisi on aloittanut tänä vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHCT-rekat liikkeellä kaikkialla SuomessaHCT-kokeilujen alkuvaiheessa tavallista järeämpää rekkaliikennettä oli hyvin vähän ja sekin keskittyi lähinnä Etelä-Suomen moottoriteille. Kokemusten myötä kiinnostus on kasvanut valtakunnalliseksi ja lupia on myönnetty lisää.– Kokemusten karttuessa olemme myöntäneet lupia kaikkiin maakuntiin ja säännöllistä liikennettäkin on jo lähes kaikissa. Myös Ahvenanmaalla on liikennöinyt maakuntahallinnon luvalla HCT-yhdistelmä yli vuoden, kertoo Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.Tavallista kookkaamman kaluston yleistyminen kerryttää tietoa ja kokemusta kiihtyvällä tahdilla.– Nyt HCT-yhdistelmillä on takanaan jo 5 miljoonaa kilometriä. Kokeiluvauhdin kiihtymisestä kertoo hyvin se, että ensimmäisen miljoonan ajamiseen meni lähes kaksi vuotta, viimeisin miljoona kilometriä kertyi alle neljässä kuukaudessa, sanoo Lahti.Päästöt laskeneet, tuottavuus noussutHCT-kokeilut ovat osoittaneet, että suuremmilla yhdistelmillä voidaan pienentää päästöjä merkittävästi etenkin kevyen kappaletavaran ja pitkien merikonttien kuljetuksissa. HCT-yhdistelmien käyttäminen voisi Trafin näkemyksen mukaan olla yksi varteenotettava keino päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa.– Teollisuuden näkökulmasta on positiivista, että HCT-yhdistelmien käyttämisellä on vaikutusta myös yksittäisen työntekijän tuottavuuteen. Pitkillä yhdistelmillä kuljettajan tehokkuus onkin parantunut 10–30%, toteaa Lahti.Ei ongelmia liikenneturvallisuusnäkökulmastaHCT-rekkojen liikennettä seurattu omalla raportoinnilla sekä kahdessa laajassa yliopistojen tutkimuksessa. Vaaratilanteita tai onnettomuuksia ei ole syntynyt enempää kuin normaalikokoisilla yhdistelmillä.– Talvella pitkät yhdistelmät tarvitsevat vetopitoa parantavia laitteita, kuten nastarenkaita, hiekoittimia tai ketjuheittimiä. Näiden avulla ne ovat pärjänneet siinä missä muukin raskas liikenne, kertoo Lahti.Kokeilu on nostanut esiin myös haasteita, mutta jo tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että totuttua järjempi kuljetuskalusto on tullut jäädäkseen. Ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole ilmaantunut ainakaan toistaiseksi.– Osa näistä on jo pystytty ratkaisemaan ja loppuihin etsitään vastauksia elinkeinoelämän ja viranomaisten tutkimuksissa parhaillaan.Lähde: Trafi Kuvat: Otto Lahti/TrafiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle