17.11.2015 Liikenne Helpot kaupat netissä – Riskipeliä renkailla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nettikaupasta renkaiden tilaaminen on helppoa, mutta yllätyksiä voi tulla ja ne voivat käydä kalliiksi. Vähänkin epävarman kannattaa suosia rengasliikettä. Netti houkuttelee vaivattomille rengaskaupoille. Tarjolla on kotimaisia ja ulkomaisia rengasverkkokauppoja, ja joku myy käytettyjäkin renkaita. Talvirenkaiden tilaaminen on helppoa, mutta yllätyksiä voi tulla ja ne voivat käydä kalliiksi. Nokian Renkaiden mukaan vähänkin epävarman kannattaa suosia rengasliikettä. Verkkokauppa voi innostaa vaivattomille rengasostoksille, koska tuotteisiin pääsee tutustumaan silloin kuin itselle parhaiten sopii. Vertailua voi tehdä itsenäisesti ja erilaisia maksutapoja piisaa. Suuressa mittakaavassa renkaiden hankinta verkkokaupasta ei kuitenkaan ole vielä yleistä.– Alle kymmenen prosenttia suomalaisista tilaa renkaansa verkosta, arvioi Vianorin vähittäiskaupan liiketoiminta-alueen johtaja Juha Mustakangas.Renkaiden nettitilaaminen houkuttaa helppoudellaan. Verkkokaupan lomakkeeseen tarvitaan vain perustiedot tuumakoosta profiiliin, meluluokkaan ja kantavuuteen. Tilatut renkaat toimitetaan suoraan kotiovelle asennusta odottamaan. Ongelmia voi kuitenkin tulla oikean renkaan löytämisen, renkaiden asennuksen ja takuun kanssa.–Verkkokaupasta ei yleensä selviä, mihin markkinaan renkaat on alun perin suunniteltu. Voikin käydä niin, että tilaa vahingossa Keski-Euroopan leutoon talveen tarkoitetut talvirenkaat, jotka eivät sovellukaan Suomen vaihteleviin olosuhteisiin lainkaan. Vikaostoksen huomaa turhan usein vasta ojan pohjalla, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhassa ei ole parempi vara– Verkkokaupasta ostettu rengas saattaa olla jo turhan iäkäs. Ja sitähän ei näe ennen kuin rengas pölähtää portaalle. Renkaan ikääntyessä rengas menettää ominaisuuksiaan ja vanhan talvirenkaan pitotaso saattaa yllättää liukkaalla kelillä kuljettajan, Morri muistuttaa.Renkaiden käyttöikäsuositus on kuusi vuotta, jos renkaat ovat olleet aktiivisessa ajossa. Yli kymmenen vuotta vanhan renkaan kumiseos on jo niin kovettunut, että ne eivät ole pitotasonsa takia enää käyttökelpoiset.Netistä vikaoston tehneitä renkaanhankkijoita on näkynyt myös perinteisen rengasliikkeen tiskin takana. Kun netistä tilattu rengas menee rikki, liikkeistä ei välttämättä löydy samanlaista tilalle. Tällöin hankittavaksi voi tulla kaksi rengasta, sillä asetuksen mukaan samalla akselilla pitää olla mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset renkaat. Myös takuun kanssa saattaa tulla ongelmia.Vaikka viallinen rengas hyvitettäisiinkin, voi olla hankala määritellä sen alkuperäistä hankintahintaa – ainakin, jos hyvitystä haetaan liikkeestä, jossa samanlaisen renkaan hinta on eri kuin verkkokaupasta hankitun.Liikkeestä ostamisessa on puolensa.– Ostaja saa asiantuntevaa palvelua, näkee renkaan heti sitä ostaessaan, saa varmasti omaan ajotyyliin ja autolleen sopivan renkaan ja tarvittaessa myös asennuspalvelun. Mustakangas toteaa.Kaupunkiasunnoissa renkaille voi olla vaikea löytää sopivaa kausisäilytystilaa, joten rengasliikkeeseen houkuttelee myös rengashotellin palvelut. Niitä tarjoaa lähes jokainen rengasliike.Käytetyn renkaan kunto on arvoitusKäytettyjä renkaita ei juuri ole kaupan, sillä suuremmat rengasliikkeet eivät pääsääntöisesti myy niitä. Vanhojen renkaiden ostamisessa tutulta saati tuntemattomalta on aina omat riskinsä.– Renkaat pitäisi ehdottomasti nähdä ja tutkia paineistettuina ennen ostamista. Nastojen puutokset, iän vaikutukset tai kolhut pystyy katsomaan pelkällä silmällä, mutta mahdolliset epätasapainoisuudet selviävät vasta ajossa. Renkaat olisi siis saatava vähintään tasapainotuskoneeseen pyörimään, Morri summaa.Käytetyt renkaat pitäisi ottaa myös pois vanteelta ja tutkia sisäpuolelta. Näin selviäisi, onko renkailla ajettu ylikuormitettuna tai liian pienillä paineilla. Ja vaikka käytetty rengas olisi ollut hellässä ajossa, on sitä voitu varastoida väärin, jolloin kumiseos on kärsinyt.– Uudessakaan renkaassa ei kannattaisi nuukailla, sillä hieman kalliimpi hankintahinta maksaa itsensä takaisin. Hyvä rengas on aina hintansa arvoinen. Premium-luokan rengas säästää polttoainekustannuksia ja on tutkitusti budjettirengasta turvallisempi ja kestävämpi, Mustakangas muistuttaa.Lähde ja kuva: Nokian Renkaat Kun ostat verkkokaupasta, muista nämä: Varmista renkaan sopivuus koon ja profiilin, kantavuuden ja haluamasi meluluokan suhteen. Varaudu syöttämään autostasi tietoja, kuten merkki, malli, vuosimalli ja moottorimalli. Tutustu, oletko asioimassa suomalaisen vai ulkomaalaisen verkkokaupan kanssa. Selvitä, ovatko talvirenkaat tarkoitettu pohjoisiin olosuhteisiin ja jos mahdollista, minkä ikäiset ne ovat. Ota selvää, miten renkaiden mahdolliset takuuasiat ja palautukset toimivat. Mieti itsellesi sopiva maksutapa. Yleensä renkaat maksetaan etuteen. Suunnittele, miten hoidat renkaittesi asennuksen ja valitse toimituspaikka sen mukaan. Laske kokonaishinta eli mitä renkaille tulee hintaa, kun niihin lisätään rahtikulut ja mahdollisesti renkaiden asennus. Lähde ja kuva: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa