2.12.2015 Liikenne Hinaus on vaativa taitolaji – vaivattominta ja turvallisinta on tilata paikalle ammattiapua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinaus menee taatusti mönkään, jos ei tiedä mitä on tekemässä, eikä hinaus ole laisinkaan aina edes mahdollista. – Meille on tullut loppusyksyn kuluessa varsin paljon kyselyjä hinaukseen liittyen. Olisiko taustalla sekin, että jotkut ovat säästäneet auton ylläpidosta ja sen seurauksena auto jättää tielle, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalka jarrullaHinaavan ja hinattavan ajoneuvon kuljettajan täytyy tietää kuinka toimia. Kuljettajien on sovittava jo etukäteen pysähtymispaikat ja hinausköysi tulee viritellä niin, että ajoneuvojen väliin jää 3–6 metriä.– Hinausköysi on pidettävä hidastettaessa suorana hinattavan auton jarruilla, ja kiihdyttäessä on ensin otettava varovasti köydestä löysät pois. Muuten nykäys saattaa rikkoa köyden tai jopa autojen rakenteita, Heiskanen varoittaa.Köydellä hinaamisen yksi haaste on, että auton vetosilmukka on tarkoitettu suoraan vetoon, eikä se välttämättä kestä epäsuoraa vetoa. Esimerkiksi ojasta vedossa vetosilmukka voi rikkoutua.Risteykset vaarallisiaHinausköyden tai -tangon keskivaiheille on kiinnitettävä hinauksesta varoittava lippu. Se auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan hinauksen.– Risteysten ylittämiset ovat aina vaaran paikka. Muut kanssakulkijat eivät välttämättä havaitse autojen välistä köyttä ja hinausta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää.Jos ajoneuvon ohjaus on epäkunnossa, ajoneuvoa saa liikuttaa vain hinausautolla tai vaunun varaan nostettuna.– Ylivoimaisesti vaivattomin ja turvallisin ratkaisu on kutsua paikalle ammattiapua eli hinausauto, Vesalainen vinkkaa.Ajoneuvon hinaaminen moottori- tai moottoriliikennetiellä köyttä tai vaijeria käyttäen on kielletty. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h.Automaattivaihteiset hankaliaAutomaattivaihteisen autot ovat yleistyneet. Niiden hinaaminen köyden perässä voi olla konstikasta tai tyystin kiellettyä. Teppo Vesalainen muistuttaa, että monen automaattivaihteisen auton ohjekirja kieltää hinaamisen siten, että vetävät pyörät pyörivät.– Jos auton ohjekirja kieltää hinauksen, on ainoa järkevä vaihtoehto nostaa se hinausauton lavalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä käytä hätävilkkua väärin!Kanssakulkijoita varoittavia auton hätävilkkuja saa käyttää vain silloin, kun auto ei liiku.– Jos hinattavassa tai hinaavassa ajoneuvossa on hätävilkut päällä, ei suuntamerkillä voi ilmaista muille liikkujille, minne ollaan kääntymässä, Vesalainen muistuttaa.Haasteena kohmettunut autoLiikenneturva muistuttaa, että kylmässä hyytynyttä autoa hinattaessa on pysäytettävä riittävän usein puhdistamaan tuulilasi. Pakkanen kangistaa auton muutoinkin.– Pakkaseen hyytyneen ajoneuvon jarrupoljin ja ohjaus ovat todella raskaat käyttää, koska ohjaus- ja jarrutehostimet toimivat vain auton käydessä, Heiskanen sanoo.Jos autossa on virtaongelmia, voi olla vaikeuksia rattilukon pois kytkemisessä.Vesalaisella on harras toive autoilijoille erityisesti talvikauden tullen.– Soittakaa paikalle tiepalvelu tai hinausauto, niin pääsette tien poskesta turvallisesti ja varmasti perille ja saatte auton korjaamolle. Matka tyssää akkuongelmiin Avuksi rientävä AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen – ympäri vuorokauden. Talvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot. – Akun kuntoa on vaikea arvioida, mutta jos sillä on ikää jo viisi vuotta, mennään isolla riskillä, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala huomauttaa. Jos akku on jo elinkaarensa päässä, apuvirta tarjoaa korkeintaan tilapäisen helpotuksen. Usein temppuileva akku on niin loppu, että edessä on hinaus korjaamolle. Autoliitto toi kesän korvilla tarjolle uuden palvelumuodon näihin matkan tyssääviin akkupulmiin. AL-akkupalvelu on kokonaisuus, johon sisältyy akkumyynti, akun paikalle tuonti sekä akun asennus. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin. Akut kulkevat hinausautojen kyydissä paikalle. Autoliitolla on myös erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjä akkupalveluautoja. Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, että ongelmien syy ei ole muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan. Asiakas saa aina tositteen akun tilasta. Autolijalle ei koidu huolta vanhan akun kierrätyksestä, sillä akkupalveluauto vie sen mukanaan. AL-akkupalvelu on avoin kaikille tarvitsijoille, mutta Autoliiton jäsenet saavat enemmän rahanarvoista etua. Autoliiton Plus-jäsenille luvataan 15 prosentin akkualennuksen lisäksi toimitus ja asennus veloituksetta. Ympäri vuorokauden palvelevan AL-akkupalvelun tavoittaa soittamalla Plus-jäsenten omaan avustusnumeroon. Asiakas, joka ei ole Autoliiton jäsen, voi tilata uuden akun AL-akkupalvelun puhelinnumerosta 0600 556 666. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster