15.11.2022 Ajoneuvot Honda Accord siirtyi 11. sukupolveensa – suurempi kuin koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Accord oli viime vuonna koko maailman 10. myydyin yksittäinen automalli, mutta Euroopan tuontiohjelmaan se ei edelleenkään mahdu. Tuotteesta tämän ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Hondan keskiluokan myyntitykki on uusiutunut suhteellisen tiheään, sillä edeltävä sukupolvi viihtyi markkinoilla vain viitisen vuotta, ja esittelyvuodesta 1976 lukien nyt on kyseessä jo yhdestoista polvi.Länsi-Euroopassa vähävikaisen mainetta pitänyt Honda Accord on ollut muisto vain vuodesta 2015 eteenpäin, ja täällä myyty malli oli tarkalleen ottaen eri asia, kuin muun maailman Accord, jonka sukulinjaa nytkin esitelty malli jatkaa. Honda Accord ylsi kaikki yhteen laskettuna vuonna 2021 maailman 10. myydyimmäksi automalliksi 481 000 yksilöllä. Näistä 202 000 kappaletta myytiin yksin Yhdysvalloissa. Ei siis pidä ihmetellä, miksi myös uusi sukupolvi on suunniteltu amerikkalainen maku edellä, ja valmistetaankin Ohiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookkaampi...Civic on tavallisesti ollut tyylinsä puolesta Accordia villimpi ja vapaampi. Näin myös 11. polven Accord on edelleen hyvin tasapainoisen näköinen sedan, mutta se kyllä jakaa joukon muotoilullisia yksityiskohtia myös nyky-Civicin kanssa, mikä ei tietenkään tarkoita myöskään huonoa. Accord katsoo maailmaa nykymuodin mukainen tuima ilme kasvoillaan. Perästään auto on edelleen fastback-tyylinen, mutta edeltäjäänsä verrattuna ehkä enemmän sedan.Yhdestoista polvi teki Accordista mitoiltaan suuremman kuin koskaan. 4,97 metrin pituudellaan Accord on jo eri kymmenluvulla, kuin kahdeksan senttiä lyhyempi luokkakärki Toyota Camry. Akseliväli on sentin verran Camryn vastaavaa pidempi. Kaiken tämän on tiedettävä erinomaisia takatiloja.Accordin sisänäkymä on varmaa nyky-Hondaa....vaan ei voimakkaampiVoimalinjat uuteen Accordiin peritytyvät periaatteessa vanhasta, mutta tehokkain 2-litrainen bensiinimoottori putoaa pois. Hondan 1,5-litrainen työjuhta jatkaa ainoana puhtaana bensiinivaihtoehtona, ja se tarjoilee 195 hevosvoiman edestä tehoa. Jatkeena on aina CVT, sillä käsivalintainen vaihteisto pudotettiin valikoimasta vähäisen kysynnän vuoksi jo pari vuotta sitten. Huomionarvoista on, että Honda on lähtenyt moottoripuolella selvästi downsizingin tielle. Kilpailijaleirin Camryssä suurin osa moottorivaihtoehdoista on 2,5-litraisia, eikä alle 2-litraista saa siihen rahallakaan.2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla toimii edelleen hybridivaihtoehdon perustana. Tässä versiossa tehoja on tuotu peräti alaspäin, mutta Hondan mukaan parempi kaasunvaste tekee nyt 205 hevosvoimaa kehittävästä voimalinjasta todellisuudessa pirteämmän ja urheilullisemman.Lähteet: Honda Car and Driver Kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”