25.11.2021 Ajoneuvot Honda CBR1000RR-R Fireblade SP – Käyttäjäystävällisempää voimaa ja 30-vuotisjuhlamalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 30 vuotta täyttävä Fireblade saa lisää voimaa keskikierroksille. Honda valmistaa Firebladesta myös rajoitetun erän 30-vuotisjuhlamalleja. Vuonna 1992 esitelty Fireblade tunnettiin pitkään keveydestään. Hondan filosofia oli, että hyvä tehopaino-suhde oli korkeaa absoluuttista teholukemaa tärkeämpi. Vasta kauden 2020 täysin uusi Honda CBR1000RR-R Fireblade rikkoi tämän kaavan, jolloin uudesta moottorista otettiin luokkansa kovin 217 hevosvoiman huipputeho 14 500 kierroksella.Rata-ajossa uusi Fireblade olikin luokkansa kärkipyörä, mutta keskialueella voimaa oli kilpailijoihin nähden vähänlaisesti ja se yhdessä äärettömän pitkien välitysten kanssa söi käytännön suorituskykyä, ja samalla myös ajomukavuutta erityisesti katuajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorin uusi luonne ja lyhyempi välitys tuovat lisää suorituskykyäNyt Honda esittelee moottoriltaan parannetun version, jossa huipputeho on säilynyt ennallaan, mutta moottorin paremman hengityksen ansiosta voimaa on keskialueella selvästi enemmän. Muutoksilla on saatu myös melutasoja laskettua niin, että se mahdollistaa lyhyemmät välitykset ilman että ohiajomelu kasvaisi Euro 5-rajoja korkeammaksi.Huipputehon säilyttämiseksi muutosten jälkeen ennallaan on puristussuhdetta nostettu lukemasta 13,2:1 lukemaan 13,4:1. Lopuksi toisiovälitystä on lyhennetty selvästi vaihtamalla 40-piikkinen takaratas 43-piikkiseksi. Tehon ja väännön maksimilukemat ovat siis pysyneet ennallaan, mutta uuden moottorin vääntökäyrä kulkee erityisesti keskikierroksilla selvästi aiempaa korkeammalla.Nelisylinterinen rivimoottori edustaa kaikin puolin huippumodernia suunnittelua. Se on luokkansa lyhytiskuisin 48,5 millimetrin iskunpituudella, mikä mahdollistaa korkean maksimikierrosluvun ja siten korkean huipputehon. Kiertokanget on painon säästämiseksi valmistettu titaanista ja venttiilikoneiston kitkahäviöitä on pienennetty DLC-pinnoituksilla. Monet moottorin ja aerodynamiikan ratkaisut on kopioitu Hondan MotoGP-pyörä RC213V:stä.30th Anniversary -juhlamalliFirebladen 30-vuotista historiaa juhlistaakseen Honda valmistaa uudesta Firebladesta rajoitetun erän 30th Anniversary -erikoismallia. Se eroaa perusmallista lähinnä tricolori-värityksellään, joka on alkuperäisen vuoden 1992 Firebladen muotoilijana tunnetun Hiroaki Tsukuin käsialaa. Juhlamallin pyöriin on yläkolmioon kaiverrettu pyörän valmistusnumero sekä 30-vuotisjuhlalogo, ja sama logo löytyy myös äänenvaimentimesta. Honda CBR1000RR-R Fireblade SPMoottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1 000cc Teho: 217 hv (160 kW) / 14 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 12 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 460 mm Istuinkorkeus: 830 mm Tankin tilavuus: 16,1 litraa Paino tankattuna: 201 kgTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa