16.1.2021 Ajoneuvot Honda Gold Wing – suunnanmuutos kaudelle 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda on kuunnellut asiakaspalautteita ja muokannut Gold Wingiä jälleen väljemmäksi ja tilavammaksi. Gold Wingin vuoden 2018 täydellinen uudistus oli koko mallihistorian ensimmäinen kerta, kun pyörä ei kasvanut fyysisesti suuremmaksi. Silloin Honda kertoi haastatelleensa asiakkaitaan, ja lopputuloksena esiteltiin kompaktimpi, kevyempi, ketterämpi ja matkatavaroiden kuljetuskapasiteetiltaan pienempi uusi Gold Wing. Nyt Honda joutuu vetämään vähän puheitaan takaisin, sillä kaudeksi 2021 Gold Wingin laukkujen tilavuutta jälleen kasvatetaan ja matkustajakin saa selvästi leppoisamman ja mukavamman paikan itselleen.Kompakti on tässä yhteydessä suhteellinen käsite, sillä 1 695 millimetrin akseliväli ja 380 kilon paino ovat moottoripyörämaailmassa kunnioitettavan suuria lukuja. Mainitut mitat eivät tälle kaudelle kasvakaan, vaan suurin kasvu tulee takalaukun tilavuuteen. Aiempi 50-litrainen takalaukku on kasvatettu 61-litraiseksi. Nyt sen sisään mahtuu kaksi kypärää, kun aiempaan laukkuun mahtui kunnolla vain yksi kypärä. Sivulaukkujen ja takalaukkujen yhteenlaskettu tilavuus on uudistuksen jälkeen 121 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJakkarasta nojatuoliksiSatulat on suunniteltu uusiksi ja samalla matkustajan selkänoja on muokattu mukavammaksi ja kaltevammaksi. Kaltevuus kasvaa 16 asteesta 23 asteeseen. Kuljettajan ja matkustajan mukavuutta lisää myös uudistettu audiojärjestelmä.Muilta osin Gold Wing pysyy ennallaan. Voimanlähteenä on 1 833-kuutioinen kuutosboxer, jonka 125 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä tarjoavat luokassaan mainion suorituskyvyn. Perinteisen kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ohella tarjolla on lisähintaan kolmannen sukupolven DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Millään muulla valmistajalla ei vastaavaa järjestelmää ole käytössä, vaikka Honda toi sen markkinoille jo 11 vuotta sitten ja on sen jälkeen myynyt eri malliensa DCT-versioita yli 140 000 kappaletta. Gold Wingissä käytetään ensimmäistä kertaa DCT-vaihteiston seitsenportaista versiota. Kun Hondan muissa malleissa DCT-vaihteisto kasvattaa painoa noin 10 kilolla, niin Gold Wingissä DCT tuo vain kolme kiloa lisäpainoa siitä huolimatta, että siinä on yksi vaihde enemmän kuin manuaaliversiossa. Hinnat pysyvät muutoksista huolimatta samoina kuin kaudella 2020. Moottori: kuusisylinterinen boxermoottori, 1 833 cc Teho: 93 kW (125 hv) / 5 500 r/min Vääntö: 170 Nm / 4 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihteinen manuaali ja yhdistelmäluistokytkin / 7-portainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, kardaaniveto Akseliväli: 1695 mm Paino tankattuna: 380 kg (DCT 383 kg) Istuinkorkeus: 745 mm Tankin tilavuus: 21,1 litraa Hinnat: Honda GL 1800 Gold Wing 46 490 € Honda GL 1800 Gold Wing Tour DCT 50 950 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”