16.1.2021

Honda Gold Wing – suunnanmuutos kaudelle 2021

Honda Gold Wing

Honda on kuunnellut asiakaspalautteita ja muokannut Gold Wingiä jälleen väljemmäksi ja tilavammaksi.

Gold Wingin vuoden 2018 täydellinen uudistus oli koko mallihistorian ensimmäinen kerta, kun pyörä ei kasvanut fyysisesti suuremmaksi. Silloin Honda kertoi haastatelleensa asiakkaitaan, ja lopputuloksena esiteltiin kompaktimpi, kevyempi, ketterämpi ja matkatavaroiden kuljetuskapasiteetiltaan pienempi uusi Gold Wing. Nyt Honda joutuu vetämään vähän puheitaan takaisin, sillä kaudeksi 2021 Gold Wingin laukkujen tilavuutta jälleen kasvatetaan ja matkustajakin saa selvästi leppoisamman ja mukavamman paikan itselleen.

Kompakti on tässä yhteydessä suhteellinen käsite, sillä 1 695 millimetrin akseliväli ja 380 kilon paino ovat moottoripyörämaailmassa kunnioitettavan suuria lukuja. Mainitut mitat eivät tälle kaudelle kasvakaan, vaan suurin kasvu tulee takalaukun tilavuuteen. Aiempi 50-litrainen takalaukku on kasvatettu 61-litraiseksi. Nyt sen sisään mahtuu kaksi kypärää, kun aiempaan laukkuun mahtui kunnolla vain yksi kypärä. Sivulaukkujen ja takalaukkujen yhteenlaskettu tilavuus on uudistuksen jälkeen 121 litraa.

Honda Gold Wing

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jakkarasta nojatuoliksi

Satulat on suunniteltu uusiksi ja samalla matkustajan selkänoja on muokattu mukavammaksi ja kaltevammaksi. Kaltevuus kasvaa 16 asteesta 23 asteeseen. Kuljettajan ja matkustajan mukavuutta lisää myös uudistettu audiojärjestelmä.

Muilta osin Gold Wing pysyy ennallaan. Voimanlähteenä on 1 833-kuutioinen kuutosboxer, jonka 125 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä tarjoavat luokassaan mainion suorituskyvyn. Perinteisen kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ohella tarjolla on lisähintaan kolmannen sukupolven DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Millään muulla valmistajalla ei vastaavaa järjestelmää ole käytössä, vaikka Honda toi sen markkinoille jo 11 vuotta sitten ja on sen jälkeen myynyt eri malliensa DCT-versioita yli 140 000 kappaletta. Gold Wingissä käytetään ensimmäistä kertaa DCT-vaihteiston seitsenportaista versiota. Kun Hondan muissa malleissa DCT-vaihteisto kasvattaa painoa noin 10 kilolla, niin Gold Wingissä DCT tuo vain kolme kiloa lisäpainoa siitä huolimatta, että siinä on yksi vaihde enemmän kuin manuaaliversiossa. Hinnat pysyvät muutoksista huolimatta samoina kuin kaudella 2020.

Honda Gold Wing

Moottori: kuusisylinterinen boxermoottori, 1 833 cc
Teho: 93 kW (125 hv) / 5 500 r/min
Vääntö: 170 Nm / 4 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihteinen manuaali ja yhdistelmäluistokytkin / 7-portainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, kardaaniveto

Akseliväli: 1695 mm
Paino tankattuna: 380 kg (DCT 383 kg)
Istuinkorkeus: 745 mm
Tankin tilavuus: 21,1 litraa

Hinnat:
Honda GL 1800 Gold Wing 46 490 €
Honda GL 1800 Gold Wing Tour DCT 50 950 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat