22.12.2023

Hondalta maailman ensimmäinen moottoripyörän automaattikytkin

Honda E-Clutch

Honda CBR650R ja CB650R ovat maailman ensimmäiset tuotantomoottoripyörämallit, joihin on manuaalivaihteiston yhteyteen saatavilla täysautomaattinen kytkin.

Se että täysautomaattisen kytkimen kehittää Honda, on sikäli yllättävää että japanilaismerkillä on jo käytössään - ainoana maailmassa - moottoripyörän DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jolla saadaan osittain samoja etuja käytännön ajossa. Automaattinen E-Clutch -kytkin poikkeaa rakenteeltaan ja toiminnaltaan DCT-kaksoiskytkinjärjestelmästä oleellisesti, joten sikäli uuden järjestelmän kehittämistä voidaan pitää perusteltuna ratkaisuna. Hondan mukaan uusi järjestelmä tuo lisää mukavuutta kaupunkiajoon ja tekee uusille motoristeille ajamisesta helpompaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattisesti tai manuaalisesti

Tiivistettynä Hondan E-Clutch toimii niin, että kuljettaja kytkee ja vaihtaa normaalisti vaihteita polkimella, mutta kytkinkahvaan ei tarvitse koskea lainkaan. Kytkinkahva kuitenkin on olemassa ja sitä voi käyttää E-Clutch-automaattikytkimen kanssa yhdessä, jolloin kytkinkahvan käytön jälkeen järjestelmä kytkeytyy takaisin automaattiasetukselle, korkeilla kierroksilla sekunnin ja matalilla kierroksilla viiden sekunnin kuluttua. Järjestelmä voidaan kuljettajan niin halutessa kytkeä myös kokonaan manuaaliasentoon.

E-Clutch antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita vaihteiden vaihdon tuntuman kolmesta eri vaihtoehdosta (Hard, Medium, Soft). Kuljettaja voi myös valita näiden yhdistelmän niin, että ylöspäin vaihtoihin valitaan eri tuntuma kuin pienemmälle vaihteelle vaihtamisiin. Järjestelmä kehottaa mittaristossa olevalla symbolilla kuljettajaa vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, jos se havaitsee moottoria käytettävän liian alhaisilla kierroksilla.

Vain kahden kilon lisäpaino

Nyt kehitetyn automaattikytkimen halllintaa ohjataan lukuisten parametrin avulla. Niitä ovat mm. ajoneuvon nopeus, moottorin kierrosluku, kaasuläppien asento, käytössä oleva vaihde ja kuljettajan vaihdepolkimeen kohdistama paine. Järjestelmässä on kaksi moottoria, jotka sijaitsevat moottorin oikeanpuoleisen suojakannen alla. Järjestelmän avulla ohjataan myös moottorin sytytyksen ajoitusta sekä polttoaineen ruiskutusta, jolloin vaihteen vaihtotapahtumasta saadaan mahdollisimman pehmeä. E-Clutch -järjestelmä ei vaadi muutoksia normaaleihin kytkin- ja voimansiirtojärjestelmiin, vaan se on niiden yhteyteen rakennettu lisäjärjestelmä. Se tarkoittaa, että sama järjestelmä voidaan myöhemmin nähdä muissa jo nykyisin tuotannossa olevissa Honda-moottoripyörämalleissa. E-Clutch tuo lisäpainoa vain kaksi kilogrammaa eli noin 20 prosenttia DCT-kaksoiskytkinjärjestelmän painosta.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat