22.12.2023 Ajoneuvot Hondalta maailman ensimmäinen moottoripyörän automaattikytkin Honda E-Clutch Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CBR650R ja CB650R ovat maailman ensimmäiset tuotantomoottoripyörämallit, joihin on manuaalivaihteiston yhteyteen saatavilla täysautomaattinen kytkin. Se että täysautomaattisen kytkimen kehittää Honda, on sikäli yllättävää että japanilaismerkillä on jo käytössään - ainoana maailmassa - moottoripyörän DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jolla saadaan osittain samoja etuja käytännön ajossa. Automaattinen E-Clutch -kytkin poikkeaa rakenteeltaan ja toiminnaltaan DCT-kaksoiskytkinjärjestelmästä oleellisesti, joten sikäli uuden järjestelmän kehittämistä voidaan pitää perusteltuna ratkaisuna. Hondan mukaan uusi järjestelmä tuo lisää mukavuutta kaupunkiajoon ja tekee uusille motoristeille ajamisesta helpompaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattisesti tai manuaalisestiTiivistettynä Hondan E-Clutch toimii niin, että kuljettaja kytkee ja vaihtaa normaalisti vaihteita polkimella, mutta kytkinkahvaan ei tarvitse koskea lainkaan. Kytkinkahva kuitenkin on olemassa ja sitä voi käyttää E-Clutch-automaattikytkimen kanssa yhdessä, jolloin kytkinkahvan käytön jälkeen järjestelmä kytkeytyy takaisin automaattiasetukselle, korkeilla kierroksilla sekunnin ja matalilla kierroksilla viiden sekunnin kuluttua. Järjestelmä voidaan kuljettajan niin halutessa kytkeä myös kokonaan manuaaliasentoon.E-Clutch antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita vaihteiden vaihdon tuntuman kolmesta eri vaihtoehdosta (Hard, Medium, Soft). Kuljettaja voi myös valita näiden yhdistelmän niin, että ylöspäin vaihtoihin valitaan eri tuntuma kuin pienemmälle vaihteelle vaihtamisiin. Järjestelmä kehottaa mittaristossa olevalla symbolilla kuljettajaa vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, jos se havaitsee moottoria käytettävän liian alhaisilla kierroksilla.Vain kahden kilon lisäpainoNyt kehitetyn automaattikytkimen halllintaa ohjataan lukuisten parametrin avulla. Niitä ovat mm. ajoneuvon nopeus, moottorin kierrosluku, kaasuläppien asento, käytössä oleva vaihde ja kuljettajan vaihdepolkimeen kohdistama paine. Järjestelmässä on kaksi moottoria, jotka sijaitsevat moottorin oikeanpuoleisen suojakannen alla. Järjestelmän avulla ohjataan myös moottorin sytytyksen ajoitusta sekä polttoaineen ruiskutusta, jolloin vaihteen vaihtotapahtumasta saadaan mahdollisimman pehmeä. E-Clutch -järjestelmä ei vaadi muutoksia normaaleihin kytkin- ja voimansiirtojärjestelmiin, vaan se on niiden yhteyteen rakennettu lisäjärjestelmä. Se tarkoittaa, että sama järjestelmä voidaan myöhemmin nähdä muissa jo nykyisin tuotannossa olevissa Honda-moottoripyörämalleissa. E-Clutch tuo lisäpainoa vain kaksi kilogrammaa eli noin 20 prosenttia DCT-kaksoiskytkinjärjestelmän painosta.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?