22.12.2023 Ajoneuvot Hondalta maailman ensimmäinen moottoripyörän automaattikytkin Honda E-Clutch Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CBR650R ja CB650R ovat maailman ensimmäiset tuotantomoottoripyörämallit, joihin on manuaalivaihteiston yhteyteen saatavilla täysautomaattinen kytkin. Se että täysautomaattisen kytkimen kehittää Honda, on sikäli yllättävää että japanilaismerkillä on jo käytössään - ainoana maailmassa - moottoripyörän DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jolla saadaan osittain samoja etuja käytännön ajossa. Automaattinen E-Clutch -kytkin poikkeaa rakenteeltaan ja toiminnaltaan DCT-kaksoiskytkinjärjestelmästä oleellisesti, joten sikäli uuden järjestelmän kehittämistä voidaan pitää perusteltuna ratkaisuna. Hondan mukaan uusi järjestelmä tuo lisää mukavuutta kaupunkiajoon ja tekee uusille motoristeille ajamisesta helpompaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattisesti tai manuaalisestiTiivistettynä Hondan E-Clutch toimii niin, että kuljettaja kytkee ja vaihtaa normaalisti vaihteita polkimella, mutta kytkinkahvaan ei tarvitse koskea lainkaan. Kytkinkahva kuitenkin on olemassa ja sitä voi käyttää E-Clutch-automaattikytkimen kanssa yhdessä, jolloin kytkinkahvan käytön jälkeen järjestelmä kytkeytyy takaisin automaattiasetukselle, korkeilla kierroksilla sekunnin ja matalilla kierroksilla viiden sekunnin kuluttua. Järjestelmä voidaan kuljettajan niin halutessa kytkeä myös kokonaan manuaaliasentoon.E-Clutch antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita vaihteiden vaihdon tuntuman kolmesta eri vaihtoehdosta (Hard, Medium, Soft). Kuljettaja voi myös valita näiden yhdistelmän niin, että ylöspäin vaihtoihin valitaan eri tuntuma kuin pienemmälle vaihteelle vaihtamisiin. Järjestelmä kehottaa mittaristossa olevalla symbolilla kuljettajaa vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, jos se havaitsee moottoria käytettävän liian alhaisilla kierroksilla.Vain kahden kilon lisäpainoNyt kehitetyn automaattikytkimen halllintaa ohjataan lukuisten parametrin avulla. Niitä ovat mm. ajoneuvon nopeus, moottorin kierrosluku, kaasuläppien asento, käytössä oleva vaihde ja kuljettajan vaihdepolkimeen kohdistama paine. Järjestelmässä on kaksi moottoria, jotka sijaitsevat moottorin oikeanpuoleisen suojakannen alla. Järjestelmän avulla ohjataan myös moottorin sytytyksen ajoitusta sekä polttoaineen ruiskutusta, jolloin vaihteen vaihtotapahtumasta saadaan mahdollisimman pehmeä. E-Clutch -järjestelmä ei vaadi muutoksia normaaleihin kytkin- ja voimansiirtojärjestelmiin, vaan se on niiden yhteyteen rakennettu lisäjärjestelmä. Se tarkoittaa, että sama järjestelmä voidaan myöhemmin nähdä muissa jo nykyisin tuotannossa olevissa Honda-moottoripyörämalleissa. E-Clutch tuo lisäpainoa vain kaksi kilogrammaa eli noin 20 prosenttia DCT-kaksoiskytkinjärjestelmän painosta.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?