30.11.2021 Kotimaanmatkailu Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoaseman uuden terminaalirakennuksen avarat ja valoisat lähtö- ja tuloaulat tilat ovat suomalaisuuden käyntikortti. Suomalaisen lentomatkailun arvokkaimmassa ytimessä on myllätty perusteellisesti jo vuosia, mutta nyt on aika odotettujen avajaisten. Helsinki-Vantaan lentoaseman täysin uuden, uljaan ja avaran pääsisäänkäynnin ovet eli uusi Terminaali 2 avautuu käyttöön huomenna.Uusi rakennus on näyttävä suomalaisuuden käyntikortti, kokonaisuus, joka kertoo kotimaisesta arkkitehtuurista, huipputeknisten rakennusten suunnittelusta, käsityötaidoista ja myös luonnonmateriaalien käytön taitamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäluontoa sisälläUlkomailta lentäen Suomeen – kenties ensimmäistä kertaa – saapuvan matkailijan toivottaa tervetulleeksi tuloaulan näyttävä Luoto-dioraama. Rouheat sammalpeitteiset kivet ja istutukset kylpevät valtavan kattoikkunan luonnonvalossa.Kokonaisuus ei näytä keskellä aulaa keinotekoiselta vaan tuo mieleen suomalaisen metsä- ja saaristoluonnon, jos kohta myös pelkistetyllä tyylillään japanilaisen puutarhan – ja puhuttelee siten varmasti Suomelle, Finavialle ja Finnairille tärkeitä aasialaismatkailijoita.Terminaali 2:n se jokin on kuitenkin näyttävä aaltoileva puukatto, jonka kuusielementein päällystetyissä muodoissa on esikuvana ollut Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos. Puupinta ja sen värit luovat lämpöä rakennukseen, jossa on muutoin käytetty runsaasti terästä ja lasia. Materiaalivalintana puu korostaa lentoaseman laajennusten kotimaisuusastetta, joka on peräti 90 prosenttia.Lasitaiteilija Tapio Wirkkala liittyy lentoasemaan ja kotimaisen lentämisen historiaan sitäkin kautta, että Wirkkala suunnitteli Ultima Thule -sarjan Finnairin ensimmäiselle Atlantin ylittävälle lennolle Helsingistä New Yorkiin toukokuussa 1969! Klassikkolaseja käytetään edelleen Finnairin businessluokassa.Yhden katon allaLentoasemayhtiö Finavian mukaan on tärkeätä, miten matkailija kokee lentoaseman kokonaisuutena. Uudistusten kantavana ajatuksena onkin ollut keskittää kaikki yhden katon alle.Lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff hykertelee tyytyväisenä, onhan iso osa lentoaseman laajennusurakkaa jo takana.– Uudessa terminaalirakennuksessa värit, materiaalit ja muotoilu tekevät matkustajan polusta lentoasemalla entistä sujuvamman. Lähtevä matkustaja näkee heti terminaaliin saapuessaan lähtöaulan perällä kauttaaltaan sinisen turvatarkastusalueen, jonne on suora kulku terminaalin halki, Lettijeff kertoo.Esteettömyys on sekin huomioitu Lettijeffin mukaan läpi terminaalin suunnittelun. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kulkuväylät ovat entistä leveämmät, ja liikkumatilaa on aikaisempaa enemmän. Opasteissa ja muussa värimaailmassa on huomioitu kontrastit.Moni uuden terminaalirakennuksen ratkaisu kiteytyy siihen, että nykyaikainen lentoasema on ympäri vuorokauden sykkivä eri liikennemuotojen solmukohta. Terminaali 2:een saapuvat matkustajat kulkevat ulos yhden keskitetyn tuloaulan kautta, mihin heitä voi tulla vastaan.Uuden terminaalin ratkaisut vakuuttavat vaivattomuudesta. Avarasta tuloaulasta on vain muutaman minuutin kävely jatkoyhteyksille: busseille jatkava kääntyy oikealle, takseille suuntaava vasemmalle ja juna-asemalle vievät 26-hengen hissit ja rullaportaat ovat suoraan edessä.– Uuden yhdyskäytävän ansiosta kehäradan juna-aseman ja Terminaali 2:n välimatka lyheni sadoilla metreillä, joten asemalaiturille pääsee tuloaulasta muutamassa minuutissa, Lettijeff arvioi. Autoilijoita hellitäänLentoasemalle omalla autolla tuleville tai autolla sieltä lähteville matkailijoille koittaa uusi aika: ajoreitit ovat aiempaa selkeämpiä, leveämpiä ja visusti viitoitettuja. Terminaali 2:n avautuminen tietää myös uusia paikoitusjärjestelyjä.Omalle autolle kävely vie tuloaulasta vähimmillään vain muutaman minuutin.Joulukuu tuo käyttöön uuden P1/P2-pysäköintitalon eli 1 800 uutta pysäköintipaikkaa ja 200 sähköautojen latauspaikkaa. Lentoaseman hiilikuormaa vähentää se, että autot latautuvat aurinkopaneelien keräämällä sähköllä. Terminaali on rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset edellyttävät.Pikaparkki matkustajien noutamiseen tulee uuden pysäköintihallin eteen terminaali 2:n edustalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakentaminen jatkuuUuden tuloaulan laajat ja modernit lähtöselvitystilat otetaan käyttöön asteittain. Nykyiset lähtö- ja tuloaulat kokevat täydellisen muodonmuutoksen ja ne liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Kesällä 2022 on luvassa myös uuden ravintolamaailman avautuminen.Sinistä väriä hohtava uusi turvatarkastusalue tulee käyttöön kesällä 2022. Sininen värimaailma on harkittua, sillä värillä on rauhoittava ja stressiä vähentävä vaikutus.Matkustamisen uudenlaisesta sujuvuudesta kielii lupaus käsitellä peräti 10 000 matkalaukkua tunnissa. Uusi keskitetty matkatavaroiden luovutusaula tulee käyttöön vuonna 2023.Tunnustuksia sateleeTerminaali 2:n laajennuksen pääurakoitsijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP, joka vastaa myös terminaalin muutostöiden suunnittelusta. Ramboll on vastannut teknisestä suunnittelusta.Jos on monivuotisessa urakassa mukana usea taho, on mittava ponnistus saanut matkan varrella valtakunnallista tunnustustakin: tuoreimpina valinnat Vuoden Työmaaksi 2021 ja Vuoden 2021 teräsrakenteeksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”