30.11.2021 Kotimaanmatkailu Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoaseman uuden terminaalirakennuksen avarat ja valoisat lähtö- ja tuloaulat tilat ovat suomalaisuuden käyntikortti. Suomalaisen lentomatkailun arvokkaimmassa ytimessä on myllätty perusteellisesti jo vuosia, mutta nyt on aika odotettujen avajaisten. Helsinki-Vantaan lentoaseman täysin uuden, uljaan ja avaran pääsisäänkäynnin ovet eli uusi Terminaali 2 avautuu käyttöön huomenna.Uusi rakennus on näyttävä suomalaisuuden käyntikortti, kokonaisuus, joka kertoo kotimaisesta arkkitehtuurista, huipputeknisten rakennusten suunnittelusta, käsityötaidoista ja myös luonnonmateriaalien käytön taitamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäluontoa sisälläUlkomailta lentäen Suomeen – kenties ensimmäistä kertaa – saapuvan matkailijan toivottaa tervetulleeksi tuloaulan näyttävä Luoto-dioraama. Rouheat sammalpeitteiset kivet ja istutukset kylpevät valtavan kattoikkunan luonnonvalossa.Kokonaisuus ei näytä keskellä aulaa keinotekoiselta vaan tuo mieleen suomalaisen metsä- ja saaristoluonnon, jos kohta myös pelkistetyllä tyylillään japanilaisen puutarhan – ja puhuttelee siten varmasti Suomelle, Finavialle ja Finnairille tärkeitä aasialaismatkailijoita.Terminaali 2:n se jokin on kuitenkin näyttävä aaltoileva puukatto, jonka kuusielementein päällystetyissä muodoissa on esikuvana ollut Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos. Puupinta ja sen värit luovat lämpöä rakennukseen, jossa on muutoin käytetty runsaasti terästä ja lasia. Materiaalivalintana puu korostaa lentoaseman laajennusten kotimaisuusastetta, joka on peräti 90 prosenttia.Lasitaiteilija Tapio Wirkkala liittyy lentoasemaan ja kotimaisen lentämisen historiaan sitäkin kautta, että Wirkkala suunnitteli Ultima Thule -sarjan Finnairin ensimmäiselle Atlantin ylittävälle lennolle Helsingistä New Yorkiin toukokuussa 1969! Klassikkolaseja käytetään edelleen Finnairin businessluokassa.Yhden katon allaLentoasemayhtiö Finavian mukaan on tärkeätä, miten matkailija kokee lentoaseman kokonaisuutena. Uudistusten kantavana ajatuksena onkin ollut keskittää kaikki yhden katon alle.Lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff hykertelee tyytyväisenä, onhan iso osa lentoaseman laajennusurakkaa jo takana.– Uudessa terminaalirakennuksessa värit, materiaalit ja muotoilu tekevät matkustajan polusta lentoasemalla entistä sujuvamman. Lähtevä matkustaja näkee heti terminaaliin saapuessaan lähtöaulan perällä kauttaaltaan sinisen turvatarkastusalueen, jonne on suora kulku terminaalin halki, Lettijeff kertoo.Esteettömyys on sekin huomioitu Lettijeffin mukaan läpi terminaalin suunnittelun. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kulkuväylät ovat entistä leveämmät, ja liikkumatilaa on aikaisempaa enemmän. Opasteissa ja muussa värimaailmassa on huomioitu kontrastit.Moni uuden terminaalirakennuksen ratkaisu kiteytyy siihen, että nykyaikainen lentoasema on ympäri vuorokauden sykkivä eri liikennemuotojen solmukohta. Terminaali 2:een saapuvat matkustajat kulkevat ulos yhden keskitetyn tuloaulan kautta, mihin heitä voi tulla vastaan.Uuden terminaalin ratkaisut vakuuttavat vaivattomuudesta. Avarasta tuloaulasta on vain muutaman minuutin kävely jatkoyhteyksille: busseille jatkava kääntyy oikealle, takseille suuntaava vasemmalle ja juna-asemalle vievät 26-hengen hissit ja rullaportaat ovat suoraan edessä.– Uuden yhdyskäytävän ansiosta kehäradan juna-aseman ja Terminaali 2:n välimatka lyheni sadoilla metreillä, joten asemalaiturille pääsee tuloaulasta muutamassa minuutissa, Lettijeff arvioi. Autoilijoita hellitäänLentoasemalle omalla autolla tuleville tai autolla sieltä lähteville matkailijoille koittaa uusi aika: ajoreitit ovat aiempaa selkeämpiä, leveämpiä ja visusti viitoitettuja. Terminaali 2:n avautuminen tietää myös uusia paikoitusjärjestelyjä.Omalle autolle kävely vie tuloaulasta vähimmillään vain muutaman minuutin.Joulukuu tuo käyttöön uuden P1/P2-pysäköintitalon eli 1 800 uutta pysäköintipaikkaa ja 200 sähköautojen latauspaikkaa. Lentoaseman hiilikuormaa vähentää se, että autot latautuvat aurinkopaneelien keräämällä sähköllä. Terminaali on rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset edellyttävät.Pikaparkki matkustajien noutamiseen tulee uuden pysäköintihallin eteen terminaali 2:n edustalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakentaminen jatkuuUuden tuloaulan laajat ja modernit lähtöselvitystilat otetaan käyttöön asteittain. Nykyiset lähtö- ja tuloaulat kokevat täydellisen muodonmuutoksen ja ne liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Kesällä 2022 on luvassa myös uuden ravintolamaailman avautuminen.Sinistä väriä hohtava uusi turvatarkastusalue tulee käyttöön kesällä 2022. Sininen värimaailma on harkittua, sillä värillä on rauhoittava ja stressiä vähentävä vaikutus.Matkustamisen uudenlaisesta sujuvuudesta kielii lupaus käsitellä peräti 10 000 matkalaukkua tunnissa. Uusi keskitetty matkatavaroiden luovutusaula tulee käyttöön vuonna 2023.Tunnustuksia sateleeTerminaali 2:n laajennuksen pääurakoitsijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP, joka vastaa myös terminaalin muutostöiden suunnittelusta. Ramboll on vastannut teknisestä suunnittelusta.Jos on monivuotisessa urakassa mukana usea taho, on mittava ponnistus saanut matkan varrella valtakunnallista tunnustustakin: tuoreimpina valinnat Vuoden Työmaaksi 2021 ja Vuoden 2021 teräsrakenteeksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous