30.11.2021 Kotimaanmatkailu Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoaseman uuden terminaalirakennuksen avarat ja valoisat lähtö- ja tuloaulat tilat ovat suomalaisuuden käyntikortti. Suomalaisen lentomatkailun arvokkaimmassa ytimessä on myllätty perusteellisesti jo vuosia, mutta nyt on aika odotettujen avajaisten. Helsinki-Vantaan lentoaseman täysin uuden, uljaan ja avaran pääsisäänkäynnin ovet eli uusi Terminaali 2 avautuu käyttöön huomenna.Uusi rakennus on näyttävä suomalaisuuden käyntikortti, kokonaisuus, joka kertoo kotimaisesta arkkitehtuurista, huipputeknisten rakennusten suunnittelusta, käsityötaidoista ja myös luonnonmateriaalien käytön taitamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäluontoa sisälläUlkomailta lentäen Suomeen – kenties ensimmäistä kertaa – saapuvan matkailijan toivottaa tervetulleeksi tuloaulan näyttävä Luoto-dioraama. Rouheat sammalpeitteiset kivet ja istutukset kylpevät valtavan kattoikkunan luonnonvalossa.Kokonaisuus ei näytä keskellä aulaa keinotekoiselta vaan tuo mieleen suomalaisen metsä- ja saaristoluonnon, jos kohta myös pelkistetyllä tyylillään japanilaisen puutarhan – ja puhuttelee siten varmasti Suomelle, Finavialle ja Finnairille tärkeitä aasialaismatkailijoita.Terminaali 2:n se jokin on kuitenkin näyttävä aaltoileva puukatto, jonka kuusielementein päällystetyissä muodoissa on esikuvana ollut Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos. Puupinta ja sen värit luovat lämpöä rakennukseen, jossa on muutoin käytetty runsaasti terästä ja lasia. Materiaalivalintana puu korostaa lentoaseman laajennusten kotimaisuusastetta, joka on peräti 90 prosenttia.Lasitaiteilija Tapio Wirkkala liittyy lentoasemaan ja kotimaisen lentämisen historiaan sitäkin kautta, että Wirkkala suunnitteli Ultima Thule -sarjan Finnairin ensimmäiselle Atlantin ylittävälle lennolle Helsingistä New Yorkiin toukokuussa 1969! Klassikkolaseja käytetään edelleen Finnairin businessluokassa.Yhden katon allaLentoasemayhtiö Finavian mukaan on tärkeätä, miten matkailija kokee lentoaseman kokonaisuutena. Uudistusten kantavana ajatuksena onkin ollut keskittää kaikki yhden katon alle.Lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff hykertelee tyytyväisenä, onhan iso osa lentoaseman laajennusurakkaa jo takana.– Uudessa terminaalirakennuksessa värit, materiaalit ja muotoilu tekevät matkustajan polusta lentoasemalla entistä sujuvamman. Lähtevä matkustaja näkee heti terminaaliin saapuessaan lähtöaulan perällä kauttaaltaan sinisen turvatarkastusalueen, jonne on suora kulku terminaalin halki, Lettijeff kertoo.Esteettömyys on sekin huomioitu Lettijeffin mukaan läpi terminaalin suunnittelun. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kulkuväylät ovat entistä leveämmät, ja liikkumatilaa on aikaisempaa enemmän. Opasteissa ja muussa värimaailmassa on huomioitu kontrastit.Moni uuden terminaalirakennuksen ratkaisu kiteytyy siihen, että nykyaikainen lentoasema on ympäri vuorokauden sykkivä eri liikennemuotojen solmukohta. Terminaali 2:een saapuvat matkustajat kulkevat ulos yhden keskitetyn tuloaulan kautta, mihin heitä voi tulla vastaan.Uuden terminaalin ratkaisut vakuuttavat vaivattomuudesta. Avarasta tuloaulasta on vain muutaman minuutin kävely jatkoyhteyksille: busseille jatkava kääntyy oikealle, takseille suuntaava vasemmalle ja juna-asemalle vievät 26-hengen hissit ja rullaportaat ovat suoraan edessä.– Uuden yhdyskäytävän ansiosta kehäradan juna-aseman ja Terminaali 2:n välimatka lyheni sadoilla metreillä, joten asemalaiturille pääsee tuloaulasta muutamassa minuutissa, Lettijeff arvioi. Autoilijoita hellitäänLentoasemalle omalla autolla tuleville tai autolla sieltä lähteville matkailijoille koittaa uusi aika: ajoreitit ovat aiempaa selkeämpiä, leveämpiä ja visusti viitoitettuja. Terminaali 2:n avautuminen tietää myös uusia paikoitusjärjestelyjä.Omalle autolle kävely vie tuloaulasta vähimmillään vain muutaman minuutin.Joulukuu tuo käyttöön uuden P1/P2-pysäköintitalon eli 1 800 uutta pysäköintipaikkaa ja 200 sähköautojen latauspaikkaa. Lentoaseman hiilikuormaa vähentää se, että autot latautuvat aurinkopaneelien keräämällä sähköllä. Terminaali on rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset edellyttävät.Pikaparkki matkustajien noutamiseen tulee uuden pysäköintihallin eteen terminaali 2:n edustalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakentaminen jatkuuUuden tuloaulan laajat ja modernit lähtöselvitystilat otetaan käyttöön asteittain. Nykyiset lähtö- ja tuloaulat kokevat täydellisen muodonmuutoksen ja ne liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Kesällä 2022 on luvassa myös uuden ravintolamaailman avautuminen.Sinistä väriä hohtava uusi turvatarkastusalue tulee käyttöön kesällä 2022. Sininen värimaailma on harkittua, sillä värillä on rauhoittava ja stressiä vähentävä vaikutus.Matkustamisen uudenlaisesta sujuvuudesta kielii lupaus käsitellä peräti 10 000 matkalaukkua tunnissa. Uusi keskitetty matkatavaroiden luovutusaula tulee käyttöön vuonna 2023.Tunnustuksia sateleeTerminaali 2:n laajennuksen pääurakoitsijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP, joka vastaa myös terminaalin muutostöiden suunnittelusta. Ramboll on vastannut teknisestä suunnittelusta.Jos on monivuotisessa urakassa mukana usea taho, on mittava ponnistus saanut matkan varrella valtakunnallista tunnustustakin: tuoreimpina valinnat Vuoden Työmaaksi 2021 ja Vuoden 2021 teräsrakenteeksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Matkailu Kroatian saarilla – salainen puutarha ja intohimolla luonnosta 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja