30.11.2021 Kotimaanmatkailu Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoaseman uuden terminaalirakennuksen avarat ja valoisat lähtö- ja tuloaulat tilat ovat suomalaisuuden käyntikortti. Suomalaisen lentomatkailun arvokkaimmassa ytimessä on myllätty perusteellisesti jo vuosia, mutta nyt on aika odotettujen avajaisten. Helsinki-Vantaan lentoaseman täysin uuden, uljaan ja avaran pääsisäänkäynnin ovet eli uusi Terminaali 2 avautuu käyttöön huomenna.Uusi rakennus on näyttävä suomalaisuuden käyntikortti, kokonaisuus, joka kertoo kotimaisesta arkkitehtuurista, huipputeknisten rakennusten suunnittelusta, käsityötaidoista ja myös luonnonmateriaalien käytön taitamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäluontoa sisälläUlkomailta lentäen Suomeen – kenties ensimmäistä kertaa – saapuvan matkailijan toivottaa tervetulleeksi tuloaulan näyttävä Luoto-dioraama. Rouheat sammalpeitteiset kivet ja istutukset kylpevät valtavan kattoikkunan luonnonvalossa.Kokonaisuus ei näytä keskellä aulaa keinotekoiselta vaan tuo mieleen suomalaisen metsä- ja saaristoluonnon, jos kohta myös pelkistetyllä tyylillään japanilaisen puutarhan – ja puhuttelee siten varmasti Suomelle, Finavialle ja Finnairille tärkeitä aasialaismatkailijoita.Terminaali 2:n se jokin on kuitenkin näyttävä aaltoileva puukatto, jonka kuusielementein päällystetyissä muodoissa on esikuvana ollut Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos. Puupinta ja sen värit luovat lämpöä rakennukseen, jossa on muutoin käytetty runsaasti terästä ja lasia. Materiaalivalintana puu korostaa lentoaseman laajennusten kotimaisuusastetta, joka on peräti 90 prosenttia.Lasitaiteilija Tapio Wirkkala liittyy lentoasemaan ja kotimaisen lentämisen historiaan sitäkin kautta, että Wirkkala suunnitteli Ultima Thule -sarjan Finnairin ensimmäiselle Atlantin ylittävälle lennolle Helsingistä New Yorkiin toukokuussa 1969! Klassikkolaseja käytetään edelleen Finnairin businessluokassa.Yhden katon allaLentoasemayhtiö Finavian mukaan on tärkeätä, miten matkailija kokee lentoaseman kokonaisuutena. Uudistusten kantavana ajatuksena onkin ollut keskittää kaikki yhden katon alle.Lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff hykertelee tyytyväisenä, onhan iso osa lentoaseman laajennusurakkaa jo takana.– Uudessa terminaalirakennuksessa värit, materiaalit ja muotoilu tekevät matkustajan polusta lentoasemalla entistä sujuvamman. Lähtevä matkustaja näkee heti terminaaliin saapuessaan lähtöaulan perällä kauttaaltaan sinisen turvatarkastusalueen, jonne on suora kulku terminaalin halki, Lettijeff kertoo.Esteettömyys on sekin huomioitu Lettijeffin mukaan läpi terminaalin suunnittelun. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kulkuväylät ovat entistä leveämmät, ja liikkumatilaa on aikaisempaa enemmän. Opasteissa ja muussa värimaailmassa on huomioitu kontrastit.Moni uuden terminaalirakennuksen ratkaisu kiteytyy siihen, että nykyaikainen lentoasema on ympäri vuorokauden sykkivä eri liikennemuotojen solmukohta. Terminaali 2:een saapuvat matkustajat kulkevat ulos yhden keskitetyn tuloaulan kautta, mihin heitä voi tulla vastaan.Uuden terminaalin ratkaisut vakuuttavat vaivattomuudesta. Avarasta tuloaulasta on vain muutaman minuutin kävely jatkoyhteyksille: busseille jatkava kääntyy oikealle, takseille suuntaava vasemmalle ja juna-asemalle vievät 26-hengen hissit ja rullaportaat ovat suoraan edessä.– Uuden yhdyskäytävän ansiosta kehäradan juna-aseman ja Terminaali 2:n välimatka lyheni sadoilla metreillä, joten asemalaiturille pääsee tuloaulasta muutamassa minuutissa, Lettijeff arvioi. Autoilijoita hellitäänLentoasemalle omalla autolla tuleville tai autolla sieltä lähteville matkailijoille koittaa uusi aika: ajoreitit ovat aiempaa selkeämpiä, leveämpiä ja visusti viitoitettuja. Terminaali 2:n avautuminen tietää myös uusia paikoitusjärjestelyjä.Omalle autolle kävely vie tuloaulasta vähimmillään vain muutaman minuutin.Joulukuu tuo käyttöön uuden P1/P2-pysäköintitalon eli 1 800 uutta pysäköintipaikkaa ja 200 sähköautojen latauspaikkaa. Lentoaseman hiilikuormaa vähentää se, että autot latautuvat aurinkopaneelien keräämällä sähköllä. Terminaali on rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset edellyttävät.Pikaparkki matkustajien noutamiseen tulee uuden pysäköintihallin eteen terminaali 2:n edustalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakentaminen jatkuuUuden tuloaulan laajat ja modernit lähtöselvitystilat otetaan käyttöön asteittain. Nykyiset lähtö- ja tuloaulat kokevat täydellisen muodonmuutoksen ja ne liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Kesällä 2022 on luvassa myös uuden ravintolamaailman avautuminen.Sinistä väriä hohtava uusi turvatarkastusalue tulee käyttöön kesällä 2022. Sininen värimaailma on harkittua, sillä värillä on rauhoittava ja stressiä vähentävä vaikutus.Matkustamisen uudenlaisesta sujuvuudesta kielii lupaus käsitellä peräti 10 000 matkalaukkua tunnissa. Uusi keskitetty matkatavaroiden luovutusaula tulee käyttöön vuonna 2023.Tunnustuksia sateleeTerminaali 2:n laajennuksen pääurakoitsijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP, joka vastaa myös terminaalin muutostöiden suunnittelusta. Ramboll on vastannut teknisestä suunnittelusta.Jos on monivuotisessa urakassa mukana usea taho, on mittava ponnistus saanut matkan varrella valtakunnallista tunnustustakin: tuoreimpina valinnat Vuoden Työmaaksi 2021 ja Vuoden 2021 teräsrakenteeksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 12.2.2025 Matkailu Alvar Aallon arkkitehtuurista matkailutäky – peräti Unescon maailmanperintökohde? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle