20.6.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – BMW E12 M535i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW E12 M535i on historian ensimmäisen 5-sarjan tehoversio ja monella tapaa ensimmäinen BMW M siinä mielessä kuin ne nykyään tunnemme. BMW E12 M535i oli malliston huipentuma, mutta koko E12-sukupolvi on merkille merkittävä. E12 oli nimittäin ensimmäinen 5-sarjan sukupolvi eli nykyään tuotannossa olevien mallien suora perillinen nimeä myöden. Se oli tuotannossa välillä 1972 ja 1981 Saksan lisäksi myös tehtaissa Etelä-Afrikassa, Indonesiassa ja Thaimaassa.Kyseessä ei ollut millään tavoin teknisesti edistyksellinen auto. Perusmalleissa oli teräsvanteet ja taka-akselilla rumpujarrut. Etupään pyöräntuennan virkaa hoiti McPherson ja taka-akselilta löytyi vinoheilurit. Moottorivaihtoehtoja oli nelisylinterisestä kuusisylinterisiin ja manuaalivaihteiston lisäksi valittavana oli automaattivaihteisto.Vuonna 1980 esiteltiin BMW E12 M535i muuttaen maailman mielipiteen koko mallisarjasta. Se oli ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu M BMW siinä mielessä, miten miellämme tuon Motorsport-brändin tänä päivänä. Toki BMW M1 oli esitelty jo aiemmin, mutta se oli lähes superautoksi miellettävänä urheiluautona täysin toisenlainen peto. BMW M535i sai keulalleen 635CSi:n 3,5-litraisen kuusisylinterisen M90-rivimoottorin, joka tuotti 215 hevosvoimaa. Vaihteensiirrosta vastasi viisivaihteinen niin sanotulla ”dog leg”-kaaviolla varustettu Getragin käsivalintainen vaihteisto ja taka-akselin yhteyteen oli muistettu mallata myös tasauspyörästön luistonrajoitin. Luonnollisesti myös jarrut sekä Bilsteinin iskunvaimentimin varustettu hieman madallettu ja jäykistetty alusta oli päivitetty vastaamaan moottorin suorituskykyä. Auton molemmista päistä löytyi ilmanohjainta varmistamaan vakaus huippunopeudessa 225 kilometriä tunnissa.Sarjatuotannosta huolimatta nämä viimeisteltiin vielä pitkälti käsityönä. M535i -mallit kuljetettiin tuotantolinjalta BMW Motorsport GmbH:n tiloihin Müncheniin tarvittavien muutostöiden suorittamiseksi. Vain 13 kuukautta ehti kulua tuotannon aloittamisesta huhtikuussa 1980 kun se keskeytettiin tulevaa E28 -mallisarjaa varten. Tämän johdosta ainoastaan 1410 kappaletta ehdittiin valmistamaan Eurooppaa varten ja näistä vain 450 oli oikealta ohjattavia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW E12 M535i – The MarketHuutokaupattavaksi tuleva oikealta ohjattava BMW E12 M535i on ilmeisesti toimitettu uutena eräälle johtajalle Wightsaarelle tammikuussa 1981. Eikä ensimmäinen omistaja ole säästellyt lisävarustelistaa tutkiessaan, sillä autoon on valittu lähes kaikki herkut. Näihin lukeutuvat mustat nahkaiset Recaron istuimet, ilmastointi, neljä sähköikkunaa sekä sähköinen kattoluukku. Vihreä metalliväri Roseda Green Metallic (075) on harvinaisesta päästä. Auto tilattiin myös ilman mallimerkintöjä ja M-teippauksia, joten se sulautuu muun liikenteen sekaan jokseenkin huomaamattomasti. Oikeastaan vain autoon asennettu matkapuhelin ja cd-soitin ovat jälkiasenteisia. Tekniikkakin on alkuperäinen, joten kyseessä on niin sanottu ”matching numbers”.Tämä BMW E12 M535i -yksilö on ollut samalla omistajalla viimeiset viisi vuotta ja yhteensä omistajia on vain kuusi kappaletta. Auto kävi välissä Tanskassa, mutta palasi pian jälleen saarivaltioon. Tanskassa auton koria on korjattu ruostevaurioilta muun muassa pyöränkaarista, lattiasta ja helmoista noin 5 000 punnan summalla. Auto on maalattu uudelleen alkuperäisellä Roseda Green Metallic -sävyllä Isossa-Britanniassa, joten maalipinta ei suinkaan ole alkuperäinen. Tehtaan alkuperäinen takapään ilmanohjain on poikkeuksellisen hienossa kunnossa eikä se ole hapertunut tavalliseen tapaan. Auton alla pyörivät alkuperäiset Mahle BBS -alumiinivanteet koossa 6,5x14-tuumaa.Sisätilat ovat siistit aiemmin mainittuja virheitä lukuun ottamatta. Istuinten nahka on rypistynyt, lievästi kuivunut ja väri haalistunut, mutta nahassa ei ole repeämiä. Alkuperäinen kolmipuolainen M1-ohjauspyörä on tallella harvinaisen vaihteiston tavoin. Tavaratilan puolelta löytyy hieman pintaruostetta ja kuljettajan puolen sähköikkuna ei toimi. Omistajan ystävä oli kuulemma kehunut, että tämä M535i tuntuu hänen E9-korin CSL ”Batwing” -yksilön nelioviselta versiolta. Se lienee melkoinen kunnianosoitus. Myynnissä on nyt käyttökuntoinen yksilö, jonka 18 000 - 25 000 punnan alustava hinta-arvio on pieni raha näyttelykuntoisten yksilöiden hurjiin hintapyyntöihin verrattuna. Jokainen BMW-harrastaja tietää kuinka merkittävästä ja haluttavasta autosta on kyse.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Vauxhall Monaro 5.7 V8 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle