20.6.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – BMW E12 M535i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW E12 M535i on historian ensimmäisen 5-sarjan tehoversio ja monella tapaa ensimmäinen BMW M siinä mielessä kuin ne nykyään tunnemme. BMW E12 M535i oli malliston huipentuma, mutta koko E12-sukupolvi on merkille merkittävä. E12 oli nimittäin ensimmäinen 5-sarjan sukupolvi eli nykyään tuotannossa olevien mallien suora perillinen nimeä myöden. Se oli tuotannossa välillä 1972 ja 1981 Saksan lisäksi myös tehtaissa Etelä-Afrikassa, Indonesiassa ja Thaimaassa.Kyseessä ei ollut millään tavoin teknisesti edistyksellinen auto. Perusmalleissa oli teräsvanteet ja taka-akselilla rumpujarrut. Etupään pyöräntuennan virkaa hoiti McPherson ja taka-akselilta löytyi vinoheilurit. Moottorivaihtoehtoja oli nelisylinterisestä kuusisylinterisiin ja manuaalivaihteiston lisäksi valittavana oli automaattivaihteisto.Vuonna 1980 esiteltiin BMW E12 M535i muuttaen maailman mielipiteen koko mallisarjasta. Se oli ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu M BMW siinä mielessä, miten miellämme tuon Motorsport-brändin tänä päivänä. Toki BMW M1 oli esitelty jo aiemmin, mutta se oli lähes superautoksi miellettävänä urheiluautona täysin toisenlainen peto. BMW M535i sai keulalleen 635CSi:n 3,5-litraisen kuusisylinterisen M90-rivimoottorin, joka tuotti 215 hevosvoimaa. Vaihteensiirrosta vastasi viisivaihteinen niin sanotulla ”dog leg”-kaaviolla varustettu Getragin käsivalintainen vaihteisto ja taka-akselin yhteyteen oli muistettu mallata myös tasauspyörästön luistonrajoitin. Luonnollisesti myös jarrut sekä Bilsteinin iskunvaimentimin varustettu hieman madallettu ja jäykistetty alusta oli päivitetty vastaamaan moottorin suorituskykyä. Auton molemmista päistä löytyi ilmanohjainta varmistamaan vakaus huippunopeudessa 225 kilometriä tunnissa.Sarjatuotannosta huolimatta nämä viimeisteltiin vielä pitkälti käsityönä. M535i -mallit kuljetettiin tuotantolinjalta BMW Motorsport GmbH:n tiloihin Müncheniin tarvittavien muutostöiden suorittamiseksi. Vain 13 kuukautta ehti kulua tuotannon aloittamisesta huhtikuussa 1980 kun se keskeytettiin tulevaa E28 -mallisarjaa varten. Tämän johdosta ainoastaan 1410 kappaletta ehdittiin valmistamaan Eurooppaa varten ja näistä vain 450 oli oikealta ohjattavia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW E12 M535i – The MarketHuutokaupattavaksi tuleva oikealta ohjattava BMW E12 M535i on ilmeisesti toimitettu uutena eräälle johtajalle Wightsaarelle tammikuussa 1981. Eikä ensimmäinen omistaja ole säästellyt lisävarustelistaa tutkiessaan, sillä autoon on valittu lähes kaikki herkut. Näihin lukeutuvat mustat nahkaiset Recaron istuimet, ilmastointi, neljä sähköikkunaa sekä sähköinen kattoluukku. Vihreä metalliväri Roseda Green Metallic (075) on harvinaisesta päästä. Auto tilattiin myös ilman mallimerkintöjä ja M-teippauksia, joten se sulautuu muun liikenteen sekaan jokseenkin huomaamattomasti. Oikeastaan vain autoon asennettu matkapuhelin ja cd-soitin ovat jälkiasenteisia. Tekniikkakin on alkuperäinen, joten kyseessä on niin sanottu ”matching numbers”.Tämä BMW E12 M535i -yksilö on ollut samalla omistajalla viimeiset viisi vuotta ja yhteensä omistajia on vain kuusi kappaletta. Auto kävi välissä Tanskassa, mutta palasi pian jälleen saarivaltioon. Tanskassa auton koria on korjattu ruostevaurioilta muun muassa pyöränkaarista, lattiasta ja helmoista noin 5 000 punnan summalla. Auto on maalattu uudelleen alkuperäisellä Roseda Green Metallic -sävyllä Isossa-Britanniassa, joten maalipinta ei suinkaan ole alkuperäinen. Tehtaan alkuperäinen takapään ilmanohjain on poikkeuksellisen hienossa kunnossa eikä se ole hapertunut tavalliseen tapaan. Auton alla pyörivät alkuperäiset Mahle BBS -alumiinivanteet koossa 6,5x14-tuumaa.Sisätilat ovat siistit aiemmin mainittuja virheitä lukuun ottamatta. Istuinten nahka on rypistynyt, lievästi kuivunut ja väri haalistunut, mutta nahassa ei ole repeämiä. Alkuperäinen kolmipuolainen M1-ohjauspyörä on tallella harvinaisen vaihteiston tavoin. Tavaratilan puolelta löytyy hieman pintaruostetta ja kuljettajan puolen sähköikkuna ei toimi. Omistajan ystävä oli kuulemma kehunut, että tämä M535i tuntuu hänen E9-korin CSL ”Batwing” -yksilön nelioviselta versiolta. Se lienee melkoinen kunnianosoitus. Myynnissä on nyt käyttökuntoinen yksilö, jonka 18 000 - 25 000 punnan alustava hinta-arvio on pieni raha näyttelykuntoisten yksilöiden hurjiin hintapyyntöihin verrattuna. Jokainen BMW-harrastaja tietää kuinka merkittävästä ja haluttavasta autosta on kyse.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 ’Speedster’ Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa