10.12.2022

Huutokauppahelmet – Ford Focus RS500 on vitoskoneen juhlaa

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

Ford Focus ei ehkä sinänsä ole erityisen jännittävä automalli, mutta jos pellin alta löytyykin viisi sylinteriä ja mallimerkintänä on RS500, tarina alkaa saada käänteitä.

Erityisesti englanninkielisissä maissa "Fast Ford" on käsite, mutta näppärän ilmaisun puuttuminen ei ole estänyt meitä suomalaisiakaan fanittamasta Fordin ripeimpiä kansanautoja. Toisen sukupolven Ford Focus oli ehkä tila-automaisempi painos C-segmentin perusautosta, mutta erityisesti RS-versio heitti tylsän olemuksen suoraan romukoppaan.

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

2010 toisen polven Ford Focuksesta nähtiin rajoitettu RS500-versio. 2,5-litrainen ja Volvolta lainattu viisisylinterinen moottori viritettiin 350 hevosvoimaan (257 kW) ja 480 newtonmetriin. Muutoksiin päästiin parantamalla moottorin hengitystä ja jäähdytystä, vaihtamalla tehokkaampi polttoainepumppu sekä päivittämällä moottorinohjauksen ohjelmisto.

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

RS500:ten värinä oli aina Panther Black, mutta autot saivat Saksan 3M:llä erillisen mattapintakalvon entistäkin vaanivampaa olemusta varten. 350 hevosvoimaa etuvetoautossa on rohkea teko, mutta 0–100 km/h pnnistuu 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 263 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2010 Ford Focus RS500

Norjassa myytävä Ford Focus RS500 on auto numero 274 himoitusta 500 kappaleen erästä. 12 vuoden aikana autolla on ajettu vain 9 664 kilometriä ja nekin ajot on tehty koeajokilvillä ilman rekisteröintiä.

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

Matkustamossa hallitsevimmat mööpelit ovat Recaron kuppipenkit punaisella nahkaverhoilulla, muun verhoilun koostuessa mustasta nahasta. Vakiovarusteita ovat peruutustutka, kaksialueinen ilmastointi, Sonyn radio kuuden CD:n vaihtajalla sekä lämmitettävä tuulilasi. 19-tuumaisilla vanteilla ovat Continentalin renkaat. Auton mukana tulee ohjekirja, huoltokirja, huoltokuitti, varoituskolmio sekä kumimatot.

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

Auton maalipinnan kunto on erinomainen, mutta mattakalvossa on joitain pieniä naarmuja ja kiveniskemiä. Kalvo on myös hienoisesti rutussa molempien ovien yläosasta. Konepelti ja katto on hiljattain kalvotettu uudelleen ja etumaski on maalattu uudelleen. Autoon on suoritettu öljynvaihto virallisella jälleenmyyjällä alle 50 kilometriä sitten, muuten huollosta on vastannut auton omistaja. Autossa ei ole tiettävästi vikoja.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat