10.5.2025

Huutokauppahelmet: Iveco Massif

Kuva Huutokaupat.com

Ei, se ei ole Land Rover Defender. Eikä se ole Ineos Grenadier. Mikä se on? Massiivinen Iveco. Iveco Massif.

Tämän auton olemassaolon selittämiseksi täytyy tehdä pikainen syväsukellus maastoautojen historiaan. Espanjalainen Santana Motor valmisti aikoinaan Land Rovereita lisenssillä, niinkin hyvin että työnlaatu vertautui 1960-luvun lopulla, 10 vuoden urakan jälkeen, täysin englantilaiseen vastineeseen. Siitä eteenpäin laatu oli paikoin parempaa. Noilla main autot olivat myös täysin espanjalaista tuotantoa alihankintaa myöten, mikä pätee muun muassa Santanoiden sähköjärjestelmään.

Yhteistyön harmoniaan tuli kuitenkin tulevina vuosikymmeninä riitasointuja. Tuotantolinjoillaan valmistettavia maastoautoja teknisesti omaan suuntaansa kehittänyt Santana ja British Leyland ryhtyivät ensin kilpailemaan keskenään 1980-luvulla ja vuoteen 1990 mennessä koko lisenssisopimus purettiin. 1990-luvun puolella Santana keskittyi Suzukien, kuten (muun muassa PSA-dieselmoottorisen) Samurain valmistamiseen Espanjassa Euroopan markkinoille, mutta ilmeisesti Land Roverien tekeminen jäi vielä sen verran kaihertamaan, että vuosituhannen vaihteessa yritys esitteli uuden versionsa niistä: Santana PS-10:n. Juttumme Massif perustuu tähän pohjaratkaisuun, mutta se on vuonna 2006 Ivecon kanssa solmitun sopimuksen myötä kevyesti uudelleen muotoiltu. Kuuluisalla italialaisella automuotoilijalla, Giorgetto Giugiarolla oli kertoman mukaan osuutta Massifin ulkomuotoon. Myös kojelauta suunniteltiin uusiksi.

Ivecon ja Fiatin kanssa tehty sopimus kuitenkin johti siihen, että lisenssi-Suzukien valmistus Santanalla loppui vuonna 2009. Tästä syntyi se merkittävä ongelma, että Suzuki piti Santanan myynti- ja varaosaverkoston itsellään. Satsaus pohjimmiltaan vanhahtavaan Massifiin ei myöskään kantanut yhtä pitkälle kuin Santana toivoi, vaan vuoteen 2011 mennessä lappu oli lyötävä luukulle. Fiat-Iveco olisi ostanut koko Santanan pois Andalusian aluehallinnolta, riippuen Massifin myyntilukemista, mutta muutamassa vuodessa tehtaan tuotantoluvut olivat pudonneet kymmenesosaan. Massifia ehdittiin valmistaa vain muutama hassu vuosi ja tehdyistä autoista suurin osa meni Italiaan sotilaskäyttöön.

Tästä pääsemme sujuvasti juttumme 2010-mallin Iveco Massifiin, joka on siis tuotannon loppupäästä. Sen 3.0 HPT-merkinnät tarkoittavat pellin alla olevan hieman rivakamman moottorin, sillä 3.0 HPI:ssä oli 150 hevosvoimaa ja 350 newtonia vääntöä, HPT:ssä puolestaan 175 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä. Tekniikka on Iveco Daily -hyötyautosta. Automaattivaihteistoa Massifiin ei tarjottu lainkaan, vaan pykälät vaihtuvat kuusivaihteista ZF:n askia käsin hämmentäen. Auton takaovi on suunniteltu sen levyiseksi, että sinne saa trukilla eurolavan sisään.

Espoon SAKA:lla huutokaupattavana olevasta, vain 145 000 kilometriä ajetusta italiantuonti-Massifista löytyy nappularenkaat ja keulalta vinssi, ja pelteihin lätkittyjen tarrojen perusteella sillä on käyty möyrimässä maastossa. Luonnollisesti sinne Massif soveltunee parhaiten. Aivan täydellinen ei tämäkään yksilö ole, matalista kilometreistä huolimatta: huutokauppailmoituksessa mainitaan auton täristävän kovemmassa vauhdissa ja jonkinlaista öljyvuotoakin olisi tutkittava. Suomalaisessa automaisemassa se on kuitenkin melkoinen harvinaisuus.

Huutokauppa päättyy 16. toukokuuta ja tätä kirjoittaessa Massifin hinta on noussut vasta kolmeen tonniin. Auto myydään eniten tarjoavalle, eli hintavarausta tällä erikoisuudella ei ole

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat