10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif Teksti Antti Kautonen Kuva Huutokaupat.com Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei, se ei ole Land Rover Defender. Eikä se ole Ineos Grenadier. Mikä se on? Massiivinen Iveco. Iveco Massif. Tämän auton olemassaolon selittämiseksi täytyy tehdä pikainen syväsukellus maastoautojen historiaan. Espanjalainen Santana Motor valmisti aikoinaan Land Rovereita lisenssillä, niinkin hyvin että työnlaatu vertautui 1960-luvun lopulla, 10 vuoden urakan jälkeen, täysin englantilaiseen vastineeseen. Siitä eteenpäin laatu oli paikoin parempaa. Noilla main autot olivat myös täysin espanjalaista tuotantoa alihankintaa myöten, mikä pätee muun muassa Santanoiden sähköjärjestelmään.Yhteistyön harmoniaan tuli kuitenkin tulevina vuosikymmeninä riitasointuja. Tuotantolinjoillaan valmistettavia maastoautoja teknisesti omaan suuntaansa kehittänyt Santana ja British Leyland ryhtyivät ensin kilpailemaan keskenään 1980-luvulla ja vuoteen 1990 mennessä koko lisenssisopimus purettiin. 1990-luvun puolella Santana keskittyi Suzukien, kuten (muun muassa PSA-dieselmoottorisen) Samurain valmistamiseen Espanjassa Euroopan markkinoille, mutta ilmeisesti Land Roverien tekeminen jäi vielä sen verran kaihertamaan, että vuosituhannen vaihteessa yritys esitteli uuden versionsa niistä: Santana PS-10:n. Juttumme Massif perustuu tähän pohjaratkaisuun, mutta se on vuonna 2006 Ivecon kanssa solmitun sopimuksen myötä kevyesti uudelleen muotoiltu. Kuuluisalla italialaisella automuotoilijalla, Giorgetto Giugiarolla oli kertoman mukaan osuutta Massifin ulkomuotoon. Myös kojelauta suunniteltiin uusiksi. Ivecon ja Fiatin kanssa tehty sopimus kuitenkin johti siihen, että lisenssi-Suzukien valmistus Santanalla loppui vuonna 2009. Tästä syntyi se merkittävä ongelma, että Suzuki piti Santanan myynti- ja varaosaverkoston itsellään. Satsaus pohjimmiltaan vanhahtavaan Massifiin ei myöskään kantanut yhtä pitkälle kuin Santana toivoi, vaan vuoteen 2011 mennessä lappu oli lyötävä luukulle. Fiat-Iveco olisi ostanut koko Santanan pois Andalusian aluehallinnolta, riippuen Massifin myyntilukemista, mutta muutamassa vuodessa tehtaan tuotantoluvut olivat pudonneet kymmenesosaan. Massifia ehdittiin valmistaa vain muutama hassu vuosi ja tehdyistä autoista suurin osa meni Italiaan sotilaskäyttöön.Tästä pääsemme sujuvasti juttumme 2010-mallin Iveco Massifiin, joka on siis tuotannon loppupäästä. Sen 3.0 HPT-merkinnät tarkoittavat pellin alla olevan hieman rivakamman moottorin, sillä 3.0 HPI:ssä oli 150 hevosvoimaa ja 350 newtonia vääntöä, HPT:ssä puolestaan 175 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä. Tekniikka on Iveco Daily -hyötyautosta. Automaattivaihteistoa Massifiin ei tarjottu lainkaan, vaan pykälät vaihtuvat kuusivaihteista ZF:n askia käsin hämmentäen. Auton takaovi on suunniteltu sen levyiseksi, että sinne saa trukilla eurolavan sisään. Espoon SAKA:lla huutokaupattavana olevasta, vain 145 000 kilometriä ajetusta italiantuonti-Massifista löytyy nappularenkaat ja keulalta vinssi, ja pelteihin lätkittyjen tarrojen perusteella sillä on käyty möyrimässä maastossa. Luonnollisesti sinne Massif soveltunee parhaiten. Aivan täydellinen ei tämäkään yksilö ole, matalista kilometreistä huolimatta: huutokauppailmoituksessa mainitaan auton täristävän kovemmassa vauhdissa ja jonkinlaista öljyvuotoakin olisi tutkittava. Suomalaisessa automaisemassa se on kuitenkin melkoinen harvinaisuus.Huutokauppa päättyy 16. toukokuuta ja tätä kirjoittaessa Massifin hinta on noussut vasta kolmeen tonniin. Auto myydään eniten tarjoavalle, eli hintavarausta tällä erikoisuudella ei oleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: oudon tutun näköinen Iveco eMoovy on Hyundai Staria eurooppalaisena sähköpakettiautona – tarjolla supernopeaa lataustehoa 7.11.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Iveco Massif – auto joka tappoi Santanan 20.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kivirouheen pyörittäjä – Iveco Trakker 10×4 25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily 9.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: keski-ikäinen voimissaan – Iveco Daily 35-160 Hi-Matic 31.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: puhtaasti päivittäin – Iveco Daily Electric ja CNG 26.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4 17.5.2016 Ajoneuvot Vuoden kuorma-auto 2016 tulee Italiasta – Iveco Eurocargo 31.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Iveco Daily Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa