22.8.2020

Huutokauppahelmet – Kurtis 500B

1953 Kurtis 500B Indianapolis - RM Sotheby's

Vuoden 1953 Kurtis 500B Indianapolis on ovaaliratojen oman aikakautensa hallitsija. Se on entisöity vuoden 1955 Indianapolisin 3. sijalle oikeuttaneeseen asuun.

Kurtis 500B Indianapolis on kolmas kilpuri kolmeen viikkoon. Huutokauppahelmet -juttusarja on nimittäin vieraillut viimeisinä viikkoina keskimoottorisen BMW M1 Procarin ja mielettömän Ferrari 365 GTB/4 Daytona Independent Competizionen äärellä.

Kurtis 500B Indianapolis front quarter - RM Sotheby's

Tällä viikolla katse suunnataan RM Sotheby’s Auburn Fall -huutokauppatapahtumaan, johon voi osallistua sekä paikan päällä että etänä. Kyseinen tapahtuma järjestetään syyskuun 3.-5. päivä Indian osavaltiossa Yhdysvalloissa ja listoilla tullee olemaan yli 500 autoa. Eräs niistä on Kurtis 500B Indianapolis. 

Frank Kurtis oli tunnettu rakentamistaan kilpa-autoista, jotka kantoivat hänen omaa nimeään. Näistä avokorisia 500B -malleja valmistui vain 8 kappaletta hänen Kalifornian pajaltaan. 

Kyseessä oli kehitysaskel aiempiin 500 ja 500A -malleihin nähden, sillä B siirsi voimalinjaa keskilinjalta vasemmalle, joka auttoi aina samaan suuntaan kaartuvan ovaaliradan kiertämistä. Esimerkiksi vuoden 1953 Indianapolis 500 -kilpailun lopputuloksissa seitsemän ensimmäistä autoa oli rakentanut sama paja: Kurtis. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1953 Kurtis 500B Indianapolis – RM Sotheby’s

Huutokaupattava, 8. tehtaalta valmistunut, Kurtis 500B on ollut osa Bill Akinin kokoelmaa. Sillä kilpailtiin ensimmäisen kerran Indianapolisissa vuonna 1953 kullan ja punaisen sävyissä. Kilpanumero oli tuolloin 53.

Kuljettaja Johnny Mantz ei onnistunut saamaan aika-ajoissa kilpailuun oikeuttavaa aikaa, mutta viime hetkillä puikkoihin hypännyt Jimmy Davies saavutti 32. lähtöruudun. Itse kilpailussa Davies onnistui nostamaan auton hetkellisesti peräti kolmannelle sijalle, mutta aggressiivista ajamista seuranneista jarruongelmista johtuen lopputulos oli 10. sija. 

Sama yksilö osallistui vielä kolmasti Indykisaan. Vuonna 1954 auto palasi samassa omistuksessa, samassa värityksessä ja samoin kuljettajin, mutta karsiutui kilpailusta. Seuraavana vuonna väritys oli nykyasua vastaava musta Bardahlin sponsoroimana ja lähtönumerolla 15. Aika-ajot oikeuttivat 10. lähtöruutuun ja tuloksena oli pronssisija.

Viimeistä kertaa tämä Kurtis 500B -yksilö nähtiin Indianapolisin kilpailussa vuonna 1956. Musta Bardahlin väritys oli tallella, mutta lähtönumerona 12. Vuoden 1955 rookiekuljettaja Al Herman kuitenkin keskeytti kierroksella 74 ja tämä oikeutti loppulistauksessa sijaan 28. 

Auton historiasta ei ole juuri tietoa tuon kolaroinnin jäljiltä ennen kuin auto päätyi erään keräilijän kokoelmiin. Tuolloin autosta oli jo irroitettu legendaarinen Offenhauser-moottori ja muu tekniikka. Alkuperäisen kuljettajan nimeä kantava ”Pat” -rei’itetty pleksilasi oli kuitenkin yhä tallella. 

Kurtis 500B Indianapolis rear quarter - RM Sotheby's

Vuonna 1989 auto myytiin eteenpäin. Bill Akin kuuli autosta ja osti sen hieman tuon jälkeeen palauttaen sen pintaan menestyksekkään Bardahlin värityksen. Akin oli jo tuolloin tunnettu tarkkuudestaan ja tämä yksilö hyötyi tuosta luonteenpiirteestä auttaen sen entisöinnin valmistumisen jälkeen palkinnoille arvostetuissa Concours d’Elegance -tapahtumissa. 

Tämä historiallisesti merkittävä Indy-sarjan Kurtis 500B on tarjolla hinta-arviolla 350 000-450 000 dollaria. Erityisesti Yhdysvalloissa auton arvo on suuri ja se löytänee uuden kotinsa jostakin kilpa-autokokoelmasta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat