3.4.2021

Huutokauppahelmet – Lancia Delta HF Integrale 16V

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby's

Lancia Delta HF Integrale 16V on eräs kaikkien aikojen menestyksekkäimmän ralliauton luokitusmalleista.

Eräs rallimaailman ikonin luokitusmalleista on vuoden 1989 Geneven autonäyttelyssä esitelty Lancia Delta HF Integrale 16V.  Sen kilpaversiolla voitettiin saman vuoden aikana San Remon ralli. Tämä oli toki vain yksi askel Lancian, ja Deltankin, upealla rallipolulla.  

Siksi on hyvä hetki nostaa esiin Moottorin upeat Lancian rallihistoriaan liittyvät jutut. Pelkästään Delta Integrale on saanut runsaasti palstatilaa, aina upeasta klassikkojutusta alkaen. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja löysi myöhemmin myynnistä harvinaisen Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II -mallin. 

Tässä yhteydessä on mainittava huutokaupattu Henri Toivosen entinen Lancia Delta S4. Myös saman mallin katulaillinen homologaatioversio on vieraillut Huutokauppahelmet-juttusarjasssa. 

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby's

Eivätkä Lancian rallisankarit suinkaan tähän lopu. Deltaa edeltäneistä Lancia Stratos on mielipuolinen takavetoinen vaihtoehto, joka oli aikanaan pysäyttämätön erityisesti kestopäällysteellä. Seuraavalla vuosikymmennellä Lancia 037 vastasi vielä viimeisestä takavetoisesta menestyksestä rallin korkeimmalla tasolla. 

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby’s

Myyjän mukaan tämä Saksasta huutokaupattava Lancia Delta HF Integrale 16V on ostettu vuonna 1990 Brescian Lancia-myymälästä omaksi syntymäpäivälahjaksi 50 vuoden kunniaksi. Se kuulostaa upealta tavalta juhlistaa omaa syntymäpäivää.

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby's

 

Auto hankittiin silloin juurikin samassa asussa kuin missä se tänä päivänäkin esiintyy. Ulkovärinä on peruspunainen ja Recaron valmistamat jakkarat on verhoiltu mustalla nahalla. Lisävarustelistalta on otettu vielä kesäpäiviin sopiva kattoluukku ja lopulta yhdistelmä onkin varsin harvinainen.

Ensimmäinen omistaja piti autoa itsellään kuulemma 26 vuotta ja tuona aikana autoa ei juurikaan käytetty. Se on siis seisonut pääosin koristeena, joka on hieman harmi. Sitä kuitenkin kerrotaan huolletun tasaisin väliajoin, vaikka yhtään kuittia ei ole todisteeksi.

Vuonna 2016 tämä yksilö ostettiin Saksaan nykyiselle omistajalleen. Matkamittarin lukema on uskomaton 200 kilometriä, mutta toisaalta sitäkään ei voida todistaa oikeaksi. 

Saapuessaan Saksaan 2016 tämä Delta Integrale pääsi kattavaan huoltoon, jossa vaihdettiin muun muassa jakohihna ja vesipumppu. Auton alle asennettiin myös uudet Pirelli P Zero Asimmetrico -renkaat kunnioittamaan auton kotimaata. 

1990 Lancia Delta HF Integrale 16V – RM Sotheby's

Moottorinahan tässä on Lancian 2,0-litrainen nyt nimensä mukaisesti 16-venttiilisenä. Isommat suuttimet, tehokkaampi välijäähdytin sekä Garrettin T3-ahdin tarkoittivat tasan 200 hevosvoiman huipputehoa.

Ostaja saa auton mukana käyttöohjekirjat, alkuperäisen huoltovihon, Deltan myyntimateriaalia ja kopion italialaisesta rekisteriotteesta. Delta on kaikkien aikojen menestyksekkäin ralliauto, joten ei ihme että hinnat ovat korkeat. Tämän yksilön hinta-arvioksi on asetettu 75 000 - 90 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby’s lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat