Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra artikkelikuva - Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet 13.7.2020

Käytetyt erikoisuudet – Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II on upea rallipoluilta kadulle kulkeutunut malli. Sen vain 220 kappaletta valmistettu versio on uskomaton erikoisuus.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II on rallisankarin katuversion kehityksen huipentuma. Kyseisestä mallista valmistettiin vielä useita pieniä rajoitetun erän erikoismalleja, joista eräs oli vain 220 kappaletta valmistettu “Giallo Ginestra”. Näistä 150 jäi Italiaan, 50 myytiin Saksaan ja loput 20 Ranskaan.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra ohjaamo - Tori.fi

Itse Lancia Delta esiteltiin vuonna 1979 Frankfurtin autonäyttelyssä ja sen suunnittelusta oli vastannut itse Giorgetto Giugiaro. Viisiovinen viistoperä oli onnistunut pienehkö perheauto, sillä saavuttihan se vuoden auto Euroopassa -tittelin vuonna 1980. Samaa autoa myytiin muuten muutaman vuoden ajan Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa nimellä Saab-Lancia 600.

Suurin osa maailmasta muistanee mallin kuitenkin rallipoluilta. Lancia Delta S4 esiteltiin rallin maailmanmestaruussarjaan B-ryhmän loppuvaiheiden aikaan vuonna 1985, mutta se oli hyvin kaukana kaduille tarkoitetusta Deltasta. B-ryhmän loppu ja sitä seuranneet sääntömuutokset pakottivat Lancian reagoimaan nopeasti ja niin katukäyttöön kehitetty Lancia Delta HF 4WD sai toimia perustana uudelle ralliautolle.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra takaviisto - Tori.fi

Tästä ja sen myöhemmistä kehitysversioista syntyi sensaatio. Lancia Delta dominoi A-ryhmän rallia vuosikaudet voittaen valmistajien mestaruuden ennätykselliset kuusi kertaa peräkkäin vuosien 1987 ja 1992 välillä. Kuljettajien mestaruuksia tuli tuona aikana neljä kappaletta ja Lancia Delta onkin kaikkien aikojen menestyksekkäin ralliauto virallisessa maailmanmestaruussarjassa.

Näin ollen on sanomattakin selvää, että Deltan vihaisimmat katuversiot ovat haluttua herkkua. Vain osa näistä, kuten Delta HF Integrale, on itse asiassa erityisesti rallia varten kehitettyjä malleja, mutta sillä ei juuri ole väliä. Katuauton kehitystä jatkettiin vielä rallimenestyksen jälkeenkin, kuten Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II osoittaa.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra etuviisto - Tori.fi

Käytetty erikoisuus – Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II

Huutokauppahelmet-juttusarjassa on päästy esittelemään Henri Toivosen entinen Lancia Delta S4, kun Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan on ollut tyytyminen Lancia Dedraan. Tällä kertaa tilanne muuttuu kun myynnistä löytynyt vuosimallin 1994 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra koristaa juttusarjaamme. Auto on vähintään yhtä hurja kuin sen nimikin.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra moottori - Tori.fi

Museorekisteröity yksilö omaa Classic datan kuntoraportin tuloksella 1-, joka kertoo todella upeasta kunnosta. Turusta myytävän yksilön mittarilukemaksi on merkitty 66 tuhatta kilometriä.

Torsen-tyyppisellä takatasauspyörästöllä varustetun nelivetoisen auton moottorina on vain viisi kuutiosenttimetriä vajaa 2-litrainen 16-venttiilinen nelisylinterinen turbomoottori, joka tuottaa ainakin luvatut 210 hevosvoimaa. Huippuvääntöä luvataan yli 300 newtonmetriä, jonka välityksestä vastaa 5-pykäläinen täyssynkronoitu manuaalivaihteisto.

Nimensä mukaisesti Giallo Ginestra -erikoismallin värinä on hailakka, ehkä jopa lievästi pastellinsävyinen, keltainen. Korin pullistukset ja takasiipi kertovat kehityksen evoluutiosta ja vanteet istuvat autoon täydellisesti.

Sisätilojen puolella erikoismallin tunnistaa ensimmäisenä numeroidusta plakaatista, josta selviää rajoitetun erän valmistusnumero “104/220”. Vähintään yhtä huomattavat ovat integroidulla niskatuella varustetut harmaat Recaron istuimet, joiden koristetikkauksessa toistuu ulkokuoren keltainen sävy. Autossa ollut ilmastointi on poistettu.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Giallo Ginestra - Tori.fi

Niin ja mitäkö tämä sitten maksaa? Se on hyvä kysymys, sillä ainakaan kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksesta ei löytynyt minkäänlaista hintaa tai hinta-arviota. Ehkä hinta on liian korkea, jos sitä joutuu kysymään.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat