21.12.2024

Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX ’83

Kuva Huutokaupat.com/Automaa Kokkola

Uuden vuoden tienoilla huutokaupattava Carina on vielä ajalta, jolloin Toyotan mallistossa oli viljalti takavetoja.

A60-korimallin Toyota Carina on, kuten suurin osa muista aikakauden takavetoisista japanilaisautoista, käynyt Suomessa jo harvinaiseksi. Tämä 1980-luvun puolella esitelty koppa oli viimeinen takavetoinen Carina, Toyotan vaihtaessa Carinat ja Corollat ja Starletit vuosikymmenen puolivälissä paljolti etuvetomallisiksi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Samaan Carinan perusrakenteeseen pohjannut Celicakin muuttui etuvetopohjaiseksi -85, ja Carinan yläpuolelle esiteltiin ensimmäisen etuvetokorimallin Camry, joka siirsi vanhan Cressidan eläkkeelle.

A60:ta ehdittiin myydä Suomessa vain parin vuoden ajan, ennen kuin etuvetoinen Carina II (kotikielessä Carina kakkonen) korvasi sen vuoden 1984 loppuun mennessä; edeltäjämalli A40/A50 oli kuitenkin pitkälti samanlainen ja samannäköinen kuin vielä hieman kantikkaampi A60. Vielä harvinaisempia ovat särmikkäät coupet ja farmarimallit, joita silti lienee tieliikenteessä jokunen.

Takaveto-Carinoita onneksi putkahtaa silloin tällöin myyntiin. Hyvänä esimerkkinä käy tämä kokkolalaiseen vaihtoautorivistöön, huutokaupattavien listalle päätynyt 1983-mallinen Carina DX sedan eli koodiltaan TA60. Auto on ainakin kuvien perusteella erittäin ryhdikäs, mikä selittyykin paitsi museorekisteristatuksella, myös reilut kymmenen vuotta vieneellä kunnostusurakalla.

Lappilaisen harrastajan omistusaikana siniharmaa Toyota on ollut pois liikenteestä vuodet 2010-2022, minä aikana se on saanut uutta peltiä pyöräkoteloihin ja uuden maalin ikkunalinjasta alaspäin. Myös alustan perusteellinen puhdistus ja ruostesuojaus koteloita myöten on suoritettu. Alun perin Jyväskylästä uutena ostettu Carina on ollut samalla sysmäläisellä omistajalla aina vuoteen 2006 asti, ja museokatsastus on läpäisty keväällä 2022 Rovaniemellä. Mittarissa on vain noin 140 000 kilometriä, ja museoautolle sopivalla hyvien kelien käytöllä kilometrejä kertynee jatkossakin maltillista tahtia.

Teknikaltaan Carina on varmasti varmaa peruskauraa. Pellin alla on 75-hevosvoimainen 2T-koodia kantava 1600-kuutioinen työntötankomoottori, minkä suurin osa Carina-asiakkaista todennäköisesti valitsi. Tarjolla oli myös reilu 1.8-litrainen 1C-diesel, ja Japanin markkinoilla oli tarjolla bensaturboakin.

Mukana seuraavista papereista käyvät ilmi viime vuosina tehdyt huollot ja remontit, ja mukavasti myös alkuperäinen huoltokirja on kulkenut Toyotan matkassa kaikki nämä vuodet. Kesäpyörissä on ajanmukaiset, Penta-tyyliset viisipuolaiset aluvanteet. Huutokaupan lisätiedoissa todetaan, että liikkeen koeajolla Carina on toiminut kuten pitää.

Carinan huutokauppa päättyy uudenvuodenpäivänä, vuoden 2025 puolella. Joku onnellinen Toyota-harrastaja päässee siis aloittamaan uuden vuoden Carinan ratissa. Tätä kirjoittaessa hinta on noussut pariin tonniin, eikä ole syytä epäillä että se jäisi aivan niin matalaksi – huutokaupassa on myös hintavaraus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat