19.1.2021 Ajoneuvot Hybridihaaste: kaksi kuukautta ja 5 000 km takana – miten paljon Toyota Corolla Hybrid kulutti lataushybridiin verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkutalvinen taival osoitti Toyota Corolla -hybriditekniikan taloudellisuuden, mutta lyhyillä matkoilla kulutus nousi väkisinkin lataushybridiä korkeammaksi. Hiilidioksidipäästöjä pitää vähentää, mieluiten nollaan saakka. Siinä päättäjien vaatimus automaailmalle tiivistettynä. Juuri tämän takia sähköautoista ja ladattavista hybrideistä puhutaan niin paljon: sähköistys on päättäjien antamilla työkaluilla ainoa ajankohtainen tie kohti nollapäästöisyyttä. Siinä sivussa pienentyvä kulutus vaikuttaa myös autoilijan lompakkoon – käyttökulut laskevat, mutta ostohinta voi toki nousta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vertailukohtanaInnostuimme itsekin aiheesta, ja ajoimme puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e -lataushybridillä.Toimituksen jäsenet taittoivat autolla yhteensä 12 658 kilometrin matkan, ja ahkeran latailun ansiosta keskikulutus jäi lukemaan 3,5 l/100 km. Sähköllä ajetun kaupunkipyörittelyn lisäksi autolla ajettiin yksittäisiä pitkiä matkoja puhtaasti polttomoottorilla. Sähkökäytöllä taittui keskimäärin noin puolet kilometreistä.Lataaminen ei kuitenkaan ole vielä kaikille arkipäivää. Kyse ei ole aina edes tahtotilasta, vaan esimerkiksi taloyhtiön nuivasta suhtautumisesta.Innokas sähköautoilija voi vielä elää ilman kotilatausta hyödyntäen autonsa pitkää toimintamatkaa, mutta ladattavalla hybridillä olisi suotavaa lähteä lähes joka matkalle laturilta, jotta polttomoottoria ei tarvitsisi turhaan käyttää. Ainakin, jos haluaa aidosti minimoida hiilidioksidipäästöt.Haaste marras–joulukuussaJos kotipihassa ei ole latausmahdollisuutta, tavallinen hybridiauto on kiinnostava vaihtoehto. Tätä tutkiaksemme otimme kahden kuukauden mittaiseen koeajoon Toyota Corolla 2.0 Hybridin. Voisiko latausrumban välttämällä päästä lähelle jopa Mercedeksemme kulutuslukemia?Valitettavasti ei. Ajoimme Corollalla 5 068 kilometriä, ja keskikulutukseksi saimme 5,9 l/100 km. Se on 2,4 l/100 km enemmän kuin ladattavalla mersulla.Lukuja ei saa tuijottaa liikaa: Mercedeksellä ajoimme toukokuusta lokakuun loppuun, Toyotalla tuosta hetkestä joulukuun viimeiselle viikolle. Aikavälillä sää ehti kylmetä merkittävästi, ja toisaalta taas Mercedes-Benzin koeajo painottui kesänopeusrajoituksille, kun Toyotalla ajettiin matalampia talvinopeuksia. Corollan kesärenkaatkin vaihtuivat marraskuun 19. päivänä nastarenkaisiin.Vuodenajat ja ajorytmit vaikuttavatÄlkää käsittäkö väärin: hybridi-Corolla on erittäin taloudellinen – nimenomaan pidemmillä matkoilla ja lämpimällä moottorilla. Mittasimme 90-kilometrisellä maantielenkillä kulutukseksi 4,8 l/100 km, ja moottoritielenkillä kulutus nousi maltillisesti lukemaan 5,5 l/100 km. Kesäolosuhteissa virallinen WLTP-keskikulutus 5,3 l/100 km lienee hyvinkin mahdollinen.Arki on kuitenkin kaukana yksittäisistä mittauksista, sillä kylmäkäynnistykset ja lyhyet ajomatkat kohottavat keskikulutuksen korkeaksi. Parin kilometrin ajot kylmällä moottorilla tai joululomamatkat lumipöperöisellä moottoritiellä jättivät litralukemiin lähtemättömän jäljen.Kesäkelillä Toyotan kulutus olisi ollut alhaisempi, mutta Mercedekseen verrattuna on toisaalta mainittava ladattavan voimalinjan etu: hyvin toimivalla ladattavalla hybridillä kaikki lyhyet matkat sujuvat sähköajolla. Kun polttomoottoria tarvitaan vain pitkillä reissuilla, jää moottorin kylmäkäytön kulutuslisä kokonaisuutena pieneksi.Sähkövoimalinja taas on lämpötilalle varsin tunteeton – sisätilojen lämmitys ottaa toki veronsa, mutta tämänkin voi kotilatausaseman kera tehdä lämmittämällä auto etukäteen ennen lähtöä.Syy kulutuseroon onkin selvä. Hybridi liikkuu täysin polttoaineen energialla, ja hetkittäiset sähköajot perustuvat hidastuksissa menetettävän liike-energian hyödyntämiseen. Ladattava hybridi tekee saman, ja saa apua sähköverkosta ladatusta energiasta.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle