29.9.2020

Puolen vuoden koeajo: ladattava hybridi ja yli sadan kilometrin työmatka – järkevääkö?

puolen vuoden koeajo mercedes-benz a 250 e

Mercedes-Benz A 250 e pääsi taittamaan 101 kilometrin työmatkaa. Lopputuloksena oli matala kulutus, mutta sen saavuttaminen vaati alkuun pientä säätöä.

No, otsikon lupaus yli sadan kilometrin työmatkasta on vähän niin ja näin. Puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e kun pääsi työmatka-ajoon Helsingin ja Lahden seudun välille, missä matkaa kertyi täsmälleen 101 kilometriä per suunta.

Ladattavien hybridien järkevyyttä pidemmässä matka-ajossa kritisoidaan paljon. Yli sadan kilometrin työmatka laskettaneen jo pidemmäksi matkaksi. Onko siis siinä järkeä?

Tätä selvittääksemme Mercedes-Benz matkasi reissun useaan kertaan eri asetuksia käyttäen. Halusimme selvittää mikä on taloudellisin tapa, ja pärjääkö koneoptimointi reitin ulkoa osaavalle kuljettajalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähällä menee…

Nopeasti selvisi, että oikeiden asetusten kanssa hommassa on järkeä. Mercedes-Benz A 250 e moottoritiematkan Lahdesta Hämeentielle komeaan lukemaan 2,2 l/100 km. Paluumatka takaisin Lahteen vei 2,8 l/100 km – Uudeltamaalta pohjoiseen kun on lievä ylämäki.

….kun asetukset ovat oikein

Aivan ruusuilla tanssien tämä tulos ei tullut. Ensimmäisellä ajokerralla Mercedes-Benz nimittäin kulutti pohjoiseen 4,7 l/100 km ja etelään 4,3 l/100 km. Ne ovat jo hyvän dieselin lukemia. Näin korkeaksi kulutus nousi, kun kohteet syötettiin auton navigaattoriin. Teoriassa auton pitäisi osata optimoida akunkäyttö tiedossa olevan matkan nopeuksien, korkeuserojen ja kaupunkien mukaan.

Suomessa tämä ei kuitenkaan toimi. Auto siis ajaa vähän sokkona, ja jättää akun melko täydeksi. Ongelmasta päästiin eroon poistamalla ruksi auton EQ-valikon asetuksista kohdasta ”Kaupungissa sähköe.”, millä käskettäisiin auto säästämään energiaa juuri kaupunkeihin. Mercedes-Benzin Keski-Euroopan kaupunkien nollapäästöalueille suunniteltu toiminto ei Suomen karttatiedoilla tunnu toimivan.

Ladattava hybridi voi olla huipputaloudellinen

Tämän muutoksen jälkeen auto saavutti mainitut kulutuslukemat 2,2 ja 2,8 l/100 km. Tosin hyvin lähelle pääsi myös täysin ilman navigaatiota käyttämällä. Silloin Helsingistä Lahteen kulutus oli 2,4 l/100 km  ja takaisin 2,3 l/100 km – kulutusero johtunee lämpötilavaihteluista. Muutenkaan lukemia ei kannata ottaa desilitran tarkkuudella – ne ovat ajotietokoneesta peräisin, joten pientä heittoa on aina.

Absoluuttisia lukemia paljon tärkeämpää on huomata ylipäänsä se, miten pienillä lukemilla ladattava hybridi voi mennä, kunhan autossa on Mercedes-Benzin tapaan suuri akku, pienet ajovastukset ja taloudellinen moottori. Siis suomeksi: ladattava hybridi on hyvin taloudellinen, kun sähköajon osuus on suuri (kokeessa 50–60 %) ja käydessään polttomoottori ei tuhlaa yhtään liikaa polttoainetta. Toinen tärkeä havainto koskee autoluokan vaatimaa perehtymistä: vain yksi väärä asetus nosti kulutusta noin 2 l/100 km – siis lähes tuplasi sen.

Jälleen täytyy toistaa paljon sanomamme seikka: ladattavat hybridit ovat erinomaisia, kun niiden taloudellisuuspotentiaalista saadaan kaikki irti. Toivottavasti autot luovutetaan uusille omistajilleen perinpohjaisen koulutuksen jälkeen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Eila Parviainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat