29.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: ladattava hybridi ja yli sadan kilometrin työmatka – järkevääkö? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e pääsi taittamaan 101 kilometrin työmatkaa. Lopputuloksena oli matala kulutus, mutta sen saavuttaminen vaati alkuun pientä säätöä. No, otsikon lupaus yli sadan kilometrin työmatkasta on vähän niin ja näin. Puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e kun pääsi työmatka-ajoon Helsingin ja Lahden seudun välille, missä matkaa kertyi täsmälleen 101 kilometriä per suunta. Ladattavien hybridien järkevyyttä pidemmässä matka-ajossa kritisoidaan paljon. Yli sadan kilometrin työmatka laskettaneen jo pidemmäksi matkaksi. Onko siis siinä järkeä? Tätä selvittääksemme Mercedes-Benz matkasi reissun useaan kertaan eri asetuksia käyttäen. Halusimme selvittää mikä on taloudellisin tapa, ja pärjääkö koneoptimointi reitin ulkoa osaavalle kuljettajalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähällä menee… Nopeasti selvisi, että oikeiden asetusten kanssa hommassa on järkeä. Mercedes-Benz A 250 e moottoritiematkan Lahdesta Hämeentielle komeaan lukemaan 2,2 l/100 km. Paluumatka takaisin Lahteen vei 2,8 l/100 km – Uudeltamaalta pohjoiseen kun on lievä ylämäki. ….kun asetukset ovat oikein Aivan ruusuilla tanssien tämä tulos ei tullut. Ensimmäisellä ajokerralla Mercedes-Benz nimittäin kulutti pohjoiseen 4,7 l/100 km ja etelään 4,3 l/100 km. Ne ovat jo hyvän dieselin lukemia. Näin korkeaksi kulutus nousi, kun kohteet syötettiin auton navigaattoriin. Teoriassa auton pitäisi osata optimoida akunkäyttö tiedossa olevan matkan nopeuksien, korkeuserojen ja kaupunkien mukaan. Suomessa tämä ei kuitenkaan toimi. Auto siis ajaa vähän sokkona, ja jättää akun melko täydeksi. Ongelmasta päästiin eroon poistamalla ruksi auton EQ-valikon asetuksista kohdasta ”Kaupungissa sähköe.”, millä käskettäisiin auto säästämään energiaa juuri kaupunkeihin. Mercedes-Benzin Keski-Euroopan kaupunkien nollapäästöalueille suunniteltu toiminto ei Suomen karttatiedoilla tunnu toimivan. Ladattava hybridi voi olla huipputaloudellinen Tämän muutoksen jälkeen auto saavutti mainitut kulutuslukemat 2,2 ja 2,8 l/100 km. Tosin hyvin lähelle pääsi myös täysin ilman navigaatiota käyttämällä. Silloin Helsingistä Lahteen kulutus oli 2,4 l/100 km ja takaisin 2,3 l/100 km – kulutusero johtunee lämpötilavaihteluista. Muutenkaan lukemia ei kannata ottaa desilitran tarkkuudella – ne ovat ajotietokoneesta peräisin, joten pientä heittoa on aina. Absoluuttisia lukemia paljon tärkeämpää on huomata ylipäänsä se, miten pienillä lukemilla ladattava hybridi voi mennä, kunhan autossa on Mercedes-Benzin tapaan suuri akku, pienet ajovastukset ja taloudellinen moottori. Siis suomeksi: ladattava hybridi on hyvin taloudellinen, kun sähköajon osuus on suuri (kokeessa 50–60 %) ja käydessään polttomoottori ei tuhlaa yhtään liikaa polttoainetta. Toinen tärkeä havainto koskee autoluokan vaatimaa perehtymistä: vain yksi väärä asetus nosti kulutusta noin 2 l/100 km – siis lähes tuplasi sen. Jälleen täytyy toistaa paljon sanomamme seikka: ladattavat hybridit ovat erinomaisia, kun niiden taloudellisuuspotentiaalista saadaan kaikki irti. Toivottavasti autot luovutetaan uusille omistajilleen perinpohjaisen koulutuksen jälkeen. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku