29.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: ladattava hybridi ja yli sadan kilometrin työmatka – järkevääkö? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e pääsi taittamaan 101 kilometrin työmatkaa. Lopputuloksena oli matala kulutus, mutta sen saavuttaminen vaati alkuun pientä säätöä. No, otsikon lupaus yli sadan kilometrin työmatkasta on vähän niin ja näin. Puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e kun pääsi työmatka-ajoon Helsingin ja Lahden seudun välille, missä matkaa kertyi täsmälleen 101 kilometriä per suunta.Ladattavien hybridien järkevyyttä pidemmässä matka-ajossa kritisoidaan paljon. Yli sadan kilometrin työmatka laskettaneen jo pidemmäksi matkaksi. Onko siis siinä järkeä?Tätä selvittääksemme Mercedes-Benz matkasi reissun useaan kertaan eri asetuksia käyttäen. Halusimme selvittää mikä on taloudellisin tapa, ja pärjääkö koneoptimointi reitin ulkoa osaavalle kuljettajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähällä menee…Nopeasti selvisi, että oikeiden asetusten kanssa hommassa on järkeä. Mercedes-Benz A 250 e moottoritiematkan Lahdesta Hämeentielle komeaan lukemaan 2,2 l/100 km. Paluumatka takaisin Lahteen vei 2,8 l/100 km – Uudeltamaalta pohjoiseen kun on lievä ylämäki.….kun asetukset ovat oikeinAivan ruusuilla tanssien tämä tulos ei tullut. Ensimmäisellä ajokerralla Mercedes-Benz nimittäin kulutti pohjoiseen 4,7 l/100 km ja etelään 4,3 l/100 km. Ne ovat jo hyvän dieselin lukemia. Näin korkeaksi kulutus nousi, kun kohteet syötettiin auton navigaattoriin. Teoriassa auton pitäisi osata optimoida akunkäyttö tiedossa olevan matkan nopeuksien, korkeuserojen ja kaupunkien mukaan.Suomessa tämä ei kuitenkaan toimi. Auto siis ajaa vähän sokkona, ja jättää akun melko täydeksi. Ongelmasta päästiin eroon poistamalla ruksi auton EQ-valikon asetuksista kohdasta ”Kaupungissa sähköe.”, millä käskettäisiin auto säästämään energiaa juuri kaupunkeihin. Mercedes-Benzin Keski-Euroopan kaupunkien nollapäästöalueille suunniteltu toiminto ei Suomen karttatiedoilla tunnu toimivan.Ladattava hybridi voi olla huipputaloudellinenTämän muutoksen jälkeen auto saavutti mainitut kulutuslukemat 2,2 ja 2,8 l/100 km. Tosin hyvin lähelle pääsi myös täysin ilman navigaatiota käyttämällä. Silloin Helsingistä Lahteen kulutus oli 2,4 l/100 km ja takaisin 2,3 l/100 km – kulutusero johtunee lämpötilavaihteluista. Muutenkaan lukemia ei kannata ottaa desilitran tarkkuudella – ne ovat ajotietokoneesta peräisin, joten pientä heittoa on aina.Absoluuttisia lukemia paljon tärkeämpää on huomata ylipäänsä se, miten pienillä lukemilla ladattava hybridi voi mennä, kunhan autossa on Mercedes-Benzin tapaan suuri akku, pienet ajovastukset ja taloudellinen moottori. Siis suomeksi: ladattava hybridi on hyvin taloudellinen, kun sähköajon osuus on suuri (kokeessa 50–60 %) ja käydessään polttomoottori ei tuhlaa yhtään liikaa polttoainetta. Toinen tärkeä havainto koskee autoluokan vaatimaa perehtymistä: vain yksi väärä asetus nosti kulutusta noin 2 l/100 km – siis lähes tuplasi sen.Jälleen täytyy toistaa paljon sanomamme seikka: ladattavat hybridit ovat erinomaisia, kun niiden taloudellisuuspotentiaalista saadaan kaikki irti. Toivottavasti autot luovutetaan uusille omistajilleen perinpohjaisen koulutuksen jälkeen.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää