29.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: ladattava hybridi ja yli sadan kilometrin työmatka – järkevääkö? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e pääsi taittamaan 101 kilometrin työmatkaa. Lopputuloksena oli matala kulutus, mutta sen saavuttaminen vaati alkuun pientä säätöä. No, otsikon lupaus yli sadan kilometrin työmatkasta on vähän niin ja näin. Puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e kun pääsi työmatka-ajoon Helsingin ja Lahden seudun välille, missä matkaa kertyi täsmälleen 101 kilometriä per suunta.Ladattavien hybridien järkevyyttä pidemmässä matka-ajossa kritisoidaan paljon. Yli sadan kilometrin työmatka laskettaneen jo pidemmäksi matkaksi. Onko siis siinä järkeä?Tätä selvittääksemme Mercedes-Benz matkasi reissun useaan kertaan eri asetuksia käyttäen. Halusimme selvittää mikä on taloudellisin tapa, ja pärjääkö koneoptimointi reitin ulkoa osaavalle kuljettajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähällä menee…Nopeasti selvisi, että oikeiden asetusten kanssa hommassa on järkeä. Mercedes-Benz A 250 e moottoritiematkan Lahdesta Hämeentielle komeaan lukemaan 2,2 l/100 km. Paluumatka takaisin Lahteen vei 2,8 l/100 km – Uudeltamaalta pohjoiseen kun on lievä ylämäki.….kun asetukset ovat oikeinAivan ruusuilla tanssien tämä tulos ei tullut. Ensimmäisellä ajokerralla Mercedes-Benz nimittäin kulutti pohjoiseen 4,7 l/100 km ja etelään 4,3 l/100 km. Ne ovat jo hyvän dieselin lukemia. Näin korkeaksi kulutus nousi, kun kohteet syötettiin auton navigaattoriin. Teoriassa auton pitäisi osata optimoida akunkäyttö tiedossa olevan matkan nopeuksien, korkeuserojen ja kaupunkien mukaan.Suomessa tämä ei kuitenkaan toimi. Auto siis ajaa vähän sokkona, ja jättää akun melko täydeksi. Ongelmasta päästiin eroon poistamalla ruksi auton EQ-valikon asetuksista kohdasta ”Kaupungissa sähköe.”, millä käskettäisiin auto säästämään energiaa juuri kaupunkeihin. Mercedes-Benzin Keski-Euroopan kaupunkien nollapäästöalueille suunniteltu toiminto ei Suomen karttatiedoilla tunnu toimivan.Ladattava hybridi voi olla huipputaloudellinenTämän muutoksen jälkeen auto saavutti mainitut kulutuslukemat 2,2 ja 2,8 l/100 km. Tosin hyvin lähelle pääsi myös täysin ilman navigaatiota käyttämällä. Silloin Helsingistä Lahteen kulutus oli 2,4 l/100 km ja takaisin 2,3 l/100 km – kulutusero johtunee lämpötilavaihteluista. Muutenkaan lukemia ei kannata ottaa desilitran tarkkuudella – ne ovat ajotietokoneesta peräisin, joten pientä heittoa on aina.Absoluuttisia lukemia paljon tärkeämpää on huomata ylipäänsä se, miten pienillä lukemilla ladattava hybridi voi mennä, kunhan autossa on Mercedes-Benzin tapaan suuri akku, pienet ajovastukset ja taloudellinen moottori. Siis suomeksi: ladattava hybridi on hyvin taloudellinen, kun sähköajon osuus on suuri (kokeessa 50–60 %) ja käydessään polttomoottori ei tuhlaa yhtään liikaa polttoainetta. Toinen tärkeä havainto koskee autoluokan vaatimaa perehtymistä: vain yksi väärä asetus nosti kulutusta noin 2 l/100 km – siis lähes tuplasi sen.Jälleen täytyy toistaa paljon sanomamme seikka: ladattavat hybridit ovat erinomaisia, kun niiden taloudellisuuspotentiaalista saadaan kaikki irti. Toivottavasti autot luovutetaan uusille omistajilleen perinpohjaisen koulutuksen jälkeen.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa