28.6.2025

Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle

Kuva Mercedes-Benz

Mahdolliseksi on määrä tulla myös 0,85 megawatin latausteho, kun auton tuotantoversio lanseerataan vuonna 2026.

Jo ala-asteen matematiikan tunneilla taidetaan tehdä selväksi se, että luvut kirjoitetaan auki mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon. Noudattakaamme siis tätä ohjetta kertoessamme, että vastikään julkistettu, ensi vuonna lanseerattavaa tuotantomallia ennakoiva Mercedes-AMG GT XX -konsepti tuottaa vähintään yhden megawatin kokonaistehon.

Kyseessä on siis miljoona wattia eli tuhat kilowattia. Hevosvoimina puhuisimme 1 360 hevosvoimasta.

Kun mennään heti näin alkuun vieläkin syvemmälle teknisiin seikkoihin, hurjat teholukemat ovat mahdollisia kolmen sähkömoottorin (yksi edessä, kaksi takana) järjestelmällä. Lisäksi, ne kolme moottoria eivät suinkaan ole "perinteisiä" radiaalivuomoottoreita, vaan aksiaalivuomoottoreita.

Lähes kaikissa nykysähkömoottoreissa käytettävistä radiaalivuomoottoreista poiketen tässä ratkaisussa magneettivuo on asennettu aksiaalisesti eli akselin suuntaisesti, mikä säästää tilaa ja painoa sekä suurentaa moottorin voimavaroja.

Aksiaalivuomoottoreita on nähty toistaiseksi hyvin harvassa tuotantoautossa, esimerkkinä McLaren Artura -hyperhybridissä. Mercedekselle tekniikka on tullut saksalaisvalmistajan ostettua brittiläisen sähkömoottorivalmistaja YASA:n. Näin ollen aksiaalivuomoottoreita on nähty aiemmin kolmessa muussakin Mercedes-konseptissa, Vision EQXX:ssä, Vision AMG:ssä sekä Vision One-Elevenissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

AMG.EA ja 850 kilowatin latausteho

Aksiaalivuomoottorit on päästy GT XX:ssä asentamaan Mercedes-AMG:n tulevalle sähköautoperusrakenteelle, joka on nimetty futuristisella tavalla AMG.EA:ksi. Lienee turha edes mainita sitä itsestäänselvyyttä, että kyse on 800 voltin sähköarkkitehtuurista.

AMG.EA:n varaan tullaan rakentamaan Mercedeksen uusi akusto, josta emme vielä tiedä moniakaan yksityiskohtia, mutta jonka kerrotaan edustavan saksalaisvalmistajalle kokonaan uutta akkuteknologiaa. Sen erityistehokas jäähdytysjärjestelmä tulee mahdollistamaan huiman suorituskyvyn niin ajossa kuin latauspaikalla.

Siellä pikalatauspaikalla ei muuten kauaa tarvitse seistä, mikäli sattuu löytämään laturin, joka kykenee GT XX:n mahdollistamaan 850 kilowatin lataustehoon tasavirralla.

Kerrottakoon heille, joille sähköautojen latausasiat eivät kuulu omaan arkeen, että tavallisten nykysähköautojen kohdalla tyypilliset maksimilatausteholukemat liikkuvat jossain 100 ja 200 kilowatin välillä.

850 kilowatin monsteriteholla saataisiin Mercedeksen mukaan 400 WLTP-kilometriä viiden minuutin latauksella. Näin viiden minuutin latauksella päästäisiin Helsingistä Tampereelle ja takaisin, tai kuten Mercedes-AMG asian muotoilee, kotipaikastaan Saksan Affalterbachista Spa-Francorchampsin moottoriradalle Belgiaan.

Oltiin sitten Helsingissä tai Affalterbachissa, ongelmaksi saattaa hyvinkin muodostua mahdottomuus löytää 850 kilowattiin kykenevä laturi. Mercedes-AMG tiedostaa tämän ja kertoo, että on luonut laturivalmistaja Alpitronicin kanssa siihen kykenevän prototyyppilaturin, joka aiotaan lanseerata yleisölle lähitulevaisuudessa.

Äärimmäisen urheilullinen sedan

Aksiaalivuomoottorit mahdollistavat osaltaan GT XX:n matalan koriprofiilin. Ilmeessä on keulasta ja jo ulkoväristä lähtien selviä yhtäläisyyksiä mainittuun parin vuoden takaiseen Vision One-Eleven -konseptimalliin, joka puolestaan oli vuoden 1970 Mercedes-Benz C111:n uusi tulkinta.

Nyt ollaan huomattavasti lähempänä tuotantokypsyyttä ja ovia löytyy kahden sijaan neljä, mutta satayksitoistaisten henkeä on saatu vangittua mukaan runsaasti. GT XX:ssä on kuusi pyöreää takavaloa, jotka Mercedeksen mukaan mimikoivat polttomoottorisen urheiluauton pyöreitä pakoputkia. Konseptissa on myös polttomoottorin feikkipakoäänet, jotka siis kuuluvat kunnolla ulos. Pikseliyksityiskohdat ovat tässä suhteellisen valmiin tuntuisessa konseptissa niitä harvoja ulkokuoren juttuja, jotka todennäköisimmin jätetään tuotantomallista pois. Jätetäänkö takalasikin pois kuten konseptissa, sekin jää nähtäväksi.

Sisällä konseptin äärimmäisen urheilullinen tunnelma jatkuu.

Mercedes ei ole lähtenyt tekemään ainakaan tämän konseptin kojelaudasta aivan samanlaista lasipalatsia kuin monien muiden nykymalliensa kojelaudasta, mutta lasimestarin ruudut suuret näyttävät GT XX:nkin ohjaamonäkymästä löytyvän.

Kaiken huomion kuitenkin varastaa rata-automainen, lähes F1-tyylinen ratti. Se näyttää ainakin kuvassa varsin hienostuneelta ja valmiilta, eikä sen tuotantoversioon asti päätyminen olisi varmasti mikään mahdottomuus. Myös etuistuimet näyttävät erittäin tukevilta, hiilikuitua on viljelty ja ovenkahvatkin on korvattu ratakireiden autojen tapaan pelkillä nauhoilla.

Uudessakaupungissa vai Saksassa?

Mercedes-AMG GT XX:n tuotantoversio on määrä lanseerata ensi vuonna. Täyssähköinen ja hyperladattava hypersedan tulee korvaamaan nykymallistossa polttomoottorisen Mercedes-AMG GT 4-ovisen Coupén, joka perustuu jo aiemmin lakkautettuun CLS-sarjaan.

4-ovista GT:tä on valmistettu yksinomaan Uudenkaupungin autotehtaalla, joka aiemmin valmisti Mercedekselle GLC:tä, ja joka valmistaa vielä vähän aikaa myös A-sarjaa.

Se on varmaa, että aksiaalivuomoottorit tullaan valmistamaan Berliinin Marienfeldin tehtaassa, mutta olisiko itse auton kokoonpanolle luonnollisin paikka sitten kuitenkin Uudenkaupungin autotehdas, jossa edeltäjä valmistetaan, ja jossa on akkuautokokemusta vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti.

Lähde: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat