28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mahdolliseksi on määrä tulla myös 0,85 megawatin latausteho, kun auton tuotantoversio lanseerataan vuonna 2026. Jo ala-asteen matematiikan tunneilla taidetaan tehdä selväksi se, että luvut kirjoitetaan auki mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon. Noudattakaamme siis tätä ohjetta kertoessamme, että vastikään julkistettu, ensi vuonna lanseerattavaa tuotantomallia ennakoiva Mercedes-AMG GT XX -konsepti tuottaa vähintään yhden megawatin kokonaistehon. Kyseessä on siis miljoona wattia eli tuhat kilowattia. Hevosvoimina puhuisimme 1 360 hevosvoimasta. Kun mennään heti näin alkuun vieläkin syvemmälle teknisiin seikkoihin, hurjat teholukemat ovat mahdollisia kolmen sähkömoottorin (yksi edessä, kaksi takana) järjestelmällä. Lisäksi, ne kolme moottoria eivät suinkaan ole "perinteisiä" radiaalivuomoottoreita, vaan aksiaalivuomoottoreita. Lähes kaikissa nykysähkömoottoreissa käytettävistä radiaalivuomoottoreista poiketen tässä ratkaisussa magneettivuo on asennettu aksiaalisesti eli akselin suuntaisesti, mikä säästää tilaa ja painoa sekä suurentaa moottorin voimavaroja.Aksiaalivuomoottoreita on nähty toistaiseksi hyvin harvassa tuotantoautossa, esimerkkinä McLaren Artura -hyperhybridissä. Mercedekselle tekniikka on tullut saksalaisvalmistajan ostettua brittiläisen sähkömoottorivalmistaja YASA:n. Näin ollen aksiaalivuomoottoreita on nähty aiemmin kolmessa muussakin Mercedes-konseptissa, Vision EQXX:ssä, Vision AMG:ssä sekä Vision One-Elevenissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAMG.EA ja 850 kilowatin lataustehoAksiaalivuomoottorit on päästy GT XX:ssä asentamaan Mercedes-AMG:n tulevalle sähköautoperusrakenteelle, joka on nimetty futuristisella tavalla AMG.EA:ksi. Lienee turha edes mainita sitä itsestäänselvyyttä, että kyse on 800 voltin sähköarkkitehtuurista. AMG.EA:n varaan tullaan rakentamaan Mercedeksen uusi akusto, josta emme vielä tiedä moniakaan yksityiskohtia, mutta jonka kerrotaan edustavan saksalaisvalmistajalle kokonaan uutta akkuteknologiaa. Sen erityistehokas jäähdytysjärjestelmä tulee mahdollistamaan huiman suorituskyvyn niin ajossa kuin latauspaikalla.Siellä pikalatauspaikalla ei muuten kauaa tarvitse seistä, mikäli sattuu löytämään laturin, joka kykenee GT XX:n mahdollistamaan 850 kilowatin lataustehoon tasavirralla. Kerrottakoon heille, joille sähköautojen latausasiat eivät kuulu omaan arkeen, että tavallisten nykysähköautojen kohdalla tyypilliset maksimilatausteholukemat liikkuvat jossain 100 ja 200 kilowatin välillä.850 kilowatin monsteriteholla saataisiin Mercedeksen mukaan 400 WLTP-kilometriä viiden minuutin latauksella. Näin viiden minuutin latauksella päästäisiin Helsingistä Tampereelle ja takaisin, tai kuten Mercedes-AMG asian muotoilee, kotipaikastaan Saksan Affalterbachista Spa-Francorchampsin moottoriradalle Belgiaan.Oltiin sitten Helsingissä tai Affalterbachissa, ongelmaksi saattaa hyvinkin muodostua mahdottomuus löytää 850 kilowattiin kykenevä laturi. Mercedes-AMG tiedostaa tämän ja kertoo, että on luonut laturivalmistaja Alpitronicin kanssa siihen kykenevän prototyyppilaturin, joka aiotaan lanseerata yleisölle lähitulevaisuudessa. Äärimmäisen urheilullinen sedanAksiaalivuomoottorit mahdollistavat osaltaan GT XX:n matalan koriprofiilin. Ilmeessä on keulasta ja jo ulkoväristä lähtien selviä yhtäläisyyksiä mainittuun parin vuoden takaiseen Vision One-Eleven -konseptimalliin, joka puolestaan oli vuoden 1970 Mercedes-Benz C111:n uusi tulkinta.Nyt ollaan huomattavasti lähempänä tuotantokypsyyttä ja ovia löytyy kahden sijaan neljä, mutta satayksitoistaisten henkeä on saatu vangittua mukaan runsaasti. GT XX:ssä on kuusi pyöreää takavaloa, jotka Mercedeksen mukaan mimikoivat polttomoottorisen urheiluauton pyöreitä pakoputkia. Konseptissa on myös polttomoottorin feikkipakoäänet, jotka siis kuuluvat kunnolla ulos. Pikseliyksityiskohdat ovat tässä suhteellisen valmiin tuntuisessa konseptissa niitä harvoja ulkokuoren juttuja, jotka todennäköisimmin jätetään tuotantomallista pois. Jätetäänkö takalasikin pois kuten konseptissa, sekin jää nähtäväksi. Sisällä konseptin äärimmäisen urheilullinen tunnelma jatkuu.Mercedes ei ole lähtenyt tekemään ainakaan tämän konseptin kojelaudasta aivan samanlaista lasipalatsia kuin monien muiden nykymalliensa kojelaudasta, mutta lasimestarin ruudut suuret näyttävät GT XX:nkin ohjaamonäkymästä löytyvän. Kaiken huomion kuitenkin varastaa rata-automainen, lähes F1-tyylinen ratti. Se näyttää ainakin kuvassa varsin hienostuneelta ja valmiilta, eikä sen tuotantoversioon asti päätyminen olisi varmasti mikään mahdottomuus. Myös etuistuimet näyttävät erittäin tukevilta, hiilikuitua on viljelty ja ovenkahvatkin on korvattu ratakireiden autojen tapaan pelkillä nauhoilla.Uudessakaupungissa vai Saksassa?Mercedes-AMG GT XX:n tuotantoversio on määrä lanseerata ensi vuonna. Täyssähköinen ja hyperladattava hypersedan tulee korvaamaan nykymallistossa polttomoottorisen Mercedes-AMG GT 4-ovisen Coupén, joka perustuu jo aiemmin lakkautettuun CLS-sarjaan. 4-ovista GT:tä on valmistettu yksinomaan Uudenkaupungin autotehtaalla, joka aiemmin valmisti Mercedekselle GLC:tä, ja joka valmistaa vielä vähän aikaa myös A-sarjaa. Se on varmaa, että aksiaalivuomoottorit tullaan valmistamaan Berliinin Marienfeldin tehtaassa, mutta olisiko itse auton kokoonpanolle luonnollisin paikka sitten kuitenkin Uudenkaupungin autotehdas, jossa edeltäjä valmistetaan, ja jossa on akkuautokokemusta vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti.Lähde: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin