18.7.2022 Ajoneuvot Hyundai N Vision 74 – yli 670 hevosvoiman huikea vetykonsepti on kuin toisesta ajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetyä, akkuja ja yli 500 kilowattia takavetoa. Hyundai N Vision 74 on häpeilemättömän retrotyylitelty ajatusleikki tulevaisuuden sportista. Hyundai on juhlinut jälleen "N-päivää" esittelemällä ideoitaan tulevista malleista. Kahdesta konseptiautosta mielenkiintoisempi on laajemmin aikakäsitystämme haastava Hyundai N Vision 74. Vetypolttokennolla varustettu sportticoupe on tyylitelty vuoden 1974 mukaan.Virkistävän retrokulmikkaan ulkonäön takana on jälleen Hyundain kaikkien aikojen ensimmäinen konseptiauto, Pony Coupé Concept, jonka muotoihin viitattiin jo Hyundai 45 -konseptissa ja sittemmin Ioniq 5 -tuotantoautossa. Pony Coupé Concept esiteltiin 1974 Torinon autonäyttelyssä ja kulmikkaan ajatusleikin takana oli Italdesign ja muuan Giorgetto Giugiaro. Studion piti esitellä auto omana muotoilututkielmana nimellä Asso di Fiori, mutta viime hetkellä Hyundai innostui konseptista. Giugiaro itse piti autoa eräänä suurimmista vaikuttajista 1980-luvun aikakoneikoni DeLorean DMC-12:n suhteen. Hyundai itse kuvailee vuoden 1974 konseptia, että vaikka auto ei tullut tuotantoon, se inspiroi koko yhtiötä uskaltamaan enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetyä ja tehoaHyundai N Vision 74 puolestaan on 4 952 millimetriä pitkä konsepti, jonka akseliväli on 2 905 mm. Korkeutta matalanhuiskealla autolla on 1 331 mm ja leveyttä 1 995 mm. Pony-konseptin B-pilari on saanut seuraa nykytrendin Parametric Pixel -pikselivaloista ja konseptiin on muotoiltu jopa nypyt tuulilasinpesimille. Varsinaisia mittoja mielenkiintoisempaa on kuitenkin auton voimalinja.N Vision 74 on varustettu viidessä minuutissa täytettävällä 4,2 kilogramman vetysäiliöllä auton perässä ja 85 kilowatin (95 kW maksimi) vetypolttokennolla, joka sijaitsee etuakselin välissä. Lisäksi autossa on takaistuinten tilalla 62,4 kilowattitunnin akusto, jonka voi pikaladata 800 voltin järjestelmällä. Toimintamatkan kerrotaan olevan yhteensä yli 600 kilometriä. Hyundai kertoo "vetylataushybridin" eduksi sen, että käyttövoimat voivat toimia lämpötilanteen mukaan ja auto toimii samalla jäähdytystutkielmana. Vety tankataan auton oikealta puolelta ja sähkö ladataan vasemmalta puolelta.Hyundai on tehnyt autosta tarkoituksella räävittömän sportticoupén, sillä "yli 500 kilowatin" (670 hv) teho menee vain ja ainoastaan taka-akselille. Vääntöä on yli 900 Nm. Kummallakin takapyörällä on oma sähkömoottorinsa, joten väännön kohdistaminen ajotilanteen mukaan onnistuu entistä tarkemmin. Ainoa kerrottu suoritusarvo on, että huippunopeus on yli 250 km/h.Nähtäväksi jää, onko Hyundai N Vision 74 tulossa tuotantoon missään muodossa, mutta ainakin Hyundai on viime vuosina innostunut konseptiautojensa tuotantoversioista melko hyvällä prosentilla.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja