6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Andechs luostaripanimo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Munkit ja olut on yhdistelmä, jolla on vahvat perinteet myös Saksassa. Ja useampi perinteinen luostaripanimo on yhä toiminnassa. Olut on yksi vanhimpia ihmisen valmistamia juomia, sitä on juotu tuhansia vuosia. Olut oli ennen vanhaan jopa ainoa janojuoma ennen kuin vedestä saatiin riittävän juomakelpoista. Ja kuten ruoanlaitto, myös oluen valmistus oli ennen pääasiassa naisten askar. Tämä kuitenkin muuttui nopeasti luostareiden myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaaston kiertoaEuroopassa olut oli pitkään suhteellisen laihaa ja se valmistettiin kaurasta. Makuelämys on yksi asia, mutta olut ei toiminut munkeille muutenkaan – ja etenkään paastonaikaan. Ravitsevan ja maukkaan juoman löytämiseksi munkit keskittyivät siis oluen panemiseen; nestemäinen juoma kun ei sotinut paastoa vastaan.Ja ei, nyt ei puhuta pelkästä nautiskellen hörpitystä iltaoluesta. Munkit tekivät ennen vanhaan ihan oikeaa raskasta fyysistä työtä, joten energiaa kului. Siksi munkit saivat juoda enintään viisi litraa olutta päivässä. Varmasti työnteko oli näin myös hauskempaa.Ja kun oluen valmistus saatiin kohdalleen, olutta ryhdyttiin valmistamaan myös muuhunkin kuin omaan käyttöön. Oluen myynnistä munkit saivat paljon tarvittuja lisätuloja. Antaumuksella tehty munkkien panema olut menestyi, koska se oli laadultaan parempaa kuin kilpailevat tuotteet. Munkit kiinnittivät tarkkaa huomiota ohran laatuun, ja osa munkeista pystyi myös käyttämään kaiken aikansa panemisen taitoon. Luostarit olivat keskiajalla oppimisen ja tutkimuksen keskuksia, ja siksi niissä oli paljon paremmat edellytykset hyvän oluen valmistamiseen.Sydänkeskiajalla eli 1000–1300-luvulla Saksassa toimi parhaimmillaan noin 500 luostaripanimoa. Noista jokunen on säilynyt onneksi tähän päivään asti, ja paras kattaus löytyy (yllätys yllätys) Baijerista. Siellä kaksi tunnetuinta luostaripanimoa ovat Andechs hieman Münchenistä etelään sekä Ettal lähellä Oberammergauta melkein Itävallan rajalla. Baijerissa olut ei ole pelkkä nautinto, vaan ruoka. Se valmistetaan viljasta, hiivasta ja vedestä – aivan kuten leipä. Upea AndechsAndechsin luostarissa olutta on valmistettu sen perustamisesta eli vuodesta 1455 alkaen. Ja kun kysyntä vuosien varrella kasvoi, kasvoi myös tuotanto. Suurin laajennus tapahtui vuonna 1906, kun luostarin yhteyteen rakennettiin seitsenkerroksinen mallastamo.Ensimmäinen pullottamo rakennettiin vuonna 1950, ja Münchenin olympialaisia juhlistamaan rakennettiin kokonaan uusi panimo vuonna 1972. Sen yhteyteen valmistui vielä vuonna 1976 moderni tynnyri- ja pullokellari. Laajennuksia ja uudistuksia on tehty tosin tiheään näidenkin jälkeen. Ja nykyään panimo tuottaa myös alkoholitonta vehnäolutta.Olutlajikkeita on useampia, mutta erityisesti Andechs tunnetaan bock- eli pukkioluistaan. Ne ovat vahvoja pohjahiivaoluita. Tunnetuin luostarin oluista on Andechser Doppelbock Dunkel kohtalaisella 7,1 % prosentin alkoholipitoisuudella. Muita tunnettuja oluita ovat Andechser Vollbier Hell, Andechser Spezial Hell, Andechser Bergbock Hell, Andechser Export Dunkel, Andechser Weißbier Hell, Andechser Weißbier Dunkel sekä Andechser Weizenbock.Panimon tuotteita voi maistella paikan päällä joko oluttuvassa tai ulkosalla biergartenissa – säästä riippuen. Ja juomien kylkeen saa tilattua maukasta (ja täyttävää) baijerilaista ruokaa. Porsaan vatsalla tai potkalla potkii pitkälle.Toki, jos paikallisen keittiön murkina ei maistu, vanhan pyhiinvaeltajien perinteen mukaan jokainen saa tuoda omat eväät mukanaan. Tarjoilu jatkuu iltarukouksiin asti. Litran kolpakko kustantaa alle 10 euroa. Ja oluen tuotantoon pääsee tietysti tutustumaan, panimokierroksia järjestetään ma–to kello 6:45–12 ja 13–16:30. Perjantaisin kierroksia pidetään vain aamupäivällä. Andechissä valmistetaan nykyisin vuosittain yli 10 miljoonaa litraa olutta.Ja panemisen ohella luostarissa syntyy myös liköörejä ja snapseja, tosin selvästi maltillisempia määriä. Niitä voi ostaa mukaan luostarin yhdessä olevasta matkamuistomyymälästä. Baijerin luostaripanimot Andechs: https://www.andechs.de/en/monastery-brewery.html Ettal: https://www.benediktiner-weissbier.de/en/ Kreuzberg: https://kloster-kreuzberg.de/en/brewery/ Reutberg: https://www.klosterbrauerei-reutberg.de/#xl_xr_page_start Scheyern: https://www.klosterbrauerei-scheyern.de/ Weltenburg (maailman vanhin luostaripanimo): https://www.klosterschenke-weltenburg.de/en/speis-und-trank/ Saksan lisäksi luostaripanimoilla on tietysti vielä vahvemmat perinteet Belgiassa, mutta se on toisen tarinan arvoinen juttu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa on se luostarin kirkkokin upeaPanimon ohella kannattaa tutustua tietysti myös itse luostariin – tai ainakin sen kirkkoon. Ja riippuen jokaisen omasta suhteesta katoliseen kirkkoon sekä luostareihin, tuon visiitin voi tehdä joko ennen tai jälkeen tuotteiden maistelun.Kirkko rakennettiin vuosina 1416–1423, ja se on tyypillinen goottilainen salikirkko. Ensin kirkosta ja pyhiinvaelluksesta huolehtivat Dießenin Pyhän Augustinuksen papit, sitten maallisten pappien yhdistys – ja lopulta luostarin valmistuttua munkit.Luostarin perusti vuonna 1455 Habsburgien hallitsijasukuun kuuluva Itävallan herttua Albrecht Kolmas. Kolme vuotta myöhemmin hän määritteli luostarin perustamisasiakirjassa munkkien pyhiksi tehtäviksi jumalanpalveluksen, pyhäinjäännösten hoidon ja säilyttämisen, muistorukoukset sekä pyhiinvaeltajilta kerättyjen maksujen käyttämisen kirkollisiin menoihin. Albrecht KolmasI valitsi luostarin myös hautapaikakseen; hautaaminen tapahtui vuonna 1460. Munkkeja luostarissa asuu tällä hetkellä neljä. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Vety Näin erottuu massasta toisen sukupolven Hyundai Nexo, joka tarjoaa yli 700 päästötöntä kilometriä viiden minuutin tankkauksella 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija