4.1.2025

Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita

Kuva valmistajat
Audi SQ7 Audi SQ8

Suomessa on mahdollista tilata useampia uusia automalleja, joilla on malli-ikää yli kymmenen vuotta.

Vuoden vaihtumisen myötä on jälleen mielenkiintoista seurata ajan kulumista myös automarkkinoiden näkökulmasta. Markkinoille tupsahtelee jatkuvasti uusia automalleja, ja samalla toisesta päästä on poistumaa. Siellä poistumapäässä on kuitenkin suurtakin hajontaa sen suhteen, kuinka korkean malli-iän eri automallit ovat ehtineet saavuttaa.

Kymmenen vuoden malli-ikä on erilaisten päivitystenkin kera korkea henkilöautomallille. Kymmenen vuoden tuolla puolen auton malli-ikä alkaa väistämättä näkymään, mutta ei se yksiselitteisen haitallistakaan ole. Joka tapauksessa kymmenen tuotantovuoden ylittäminen on automaailmassa jokseenkin harvinaista.

Vuosi 2025 nostaa muutamien automallien malli-iän kymmenen vuoden yli, ja niiden lisäksi markkinoilta löytyy vieläkin vanhempia uusia automalleja.

Audi Q7
Nykyinen Audi Q7 juhlii nyt vuoden alussa 10-vuotissynttäreitään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöautoja 10 vuoden paremmalla puolella

Jos aloitetaan henkilöautoista, mieleen tulee aivan ensimmäisenä jo jutun otsikossa mainittu toisen polven Audi Q7. Tämän nykymallin ensiesittelystä Detroitin autonäyttelyssä 2015 tulee kuluneeksi pyöreät 10 vuotta ensi viikolla.

Vuosi 2025 näyttää kuitenkin jäävän toisen polven Q7:n viimeiseksi vuodeksi markkinoilla, sillä vuoden aikana odotetaan esiteltäväksi uutta Q7-sukupolvea PPC-perusrakenteella.

Usko tai älä, myös Alfa Romeon pelastanut Giorgio-alustainen Giulia saavuttaa tänä vuonna 10 vuoden iän. Tämä hieno takavetoinen sedan esiteltiin kesäkuussa 2015. Sähköinen seuraaja on jo tulossa, mutta vielä on aikaa hankkia talliinsa polttomoottorinen kaunotar.

Land Rover ja Jaguar ovat käymässä isoja mullistuksia läpi, mutta Land Roverin Discovery-alabrändin alta löytyy Discovery Sport, joka täytti vastikään kymmenen vuotta.

Jos jatketaan edelleen Britanniasta kotoisin olevilla autoilla, 10 ovat teknisesti ottaen täyttäneet myös polttomoottoriset Mini Cooperit kolmi- ja viisiovisena sekä cabriolet'na. Makoisat retroautot ovat saaneet tuoreen päivityksen, mutta ne ovat todellisuudessa peräisin vuodelta 2014.

Kun jatketaan erityisen pidetyillä automalleilla, vastaan tulee seuraavaksi Mazdan iki-ihana MX-5. Myös sen nykypolvi on nyt ylittänyt kymmenen vuoden rajan tuotannossa, ja näin se pääsee juhlimaan koko MX-5-mallisarjan 35-vuotista taivalta. Mazda on hiljattain myös vetänyt meikäläisiltä markkinoilta pois vastikään faceliftaamansa vuodelta 2014 peräisin olevan pikkuauto Mazda 2:n, halutessaan keskittyä eurooppalaisilla markkinoilla täkäläiseen erikoisuuteen, Toyota Yariksen sisarmalliin, Mazda 2 Hybridiin.

Mazda MX-5 RF

Ikää on jo tunnetusti myös Teslan neljästä Suomessa myytävästä mallista kahdella suuremmalla. Tesla Model S on vuodelta 2012 eli se on pidetty jo 13 vuoden ajan tuotannossa. Tänä vuonna 10-vuotissynttärit saa järjestää myös sen katumaasturisisar Model X:lle, jonka lokinsiipitakaovet ovat olleet keskustelunaihe jo vuodesta 2015 lähtien.

Tesla Model X

Avolavojen maailmassa kunnolla ikää on kertynyt Toyota Hiluxille. Nykypolvi on peräisin vuodelta 2015 eli se saavuttaa alkaneena vuonna kymmenen vuoden iän.

Kymmenen vuoden paremmalta puolelta autoja lähtee myymään vuonna 2025 myös suomalaisten erityissuosikki Volvo. Sen XC90 täytti juuri kymmenen vuotta, ja vastaanotti samalla faceliftin. Tämä tarkoittaa, että tämä toisen sukupolven XC90 tullaan näkemään markkinoilla vielä vuosia lataushybridinä. Sen rinnalla myydään jo täyssähköistä EX90:ää.

Syytä on myös huomioida, että viime vuoden heinäkuussa voimaan astuneet Euroopan unionin General Safety Regulation -asetukset veivät meikäläisiltä markkinoilta pois ainakin kaksi tunnettua automallia, jotka olisivat todennäköisesti muutoin porskuttaneet vielä nyt, yli kymmenen tuotantovuoden jälkeen. Ne ovat vuonna 2007 alkujaan esitelty polttomoottorinen Fiat 500 sekä ensimmäisen sukupolven polttomoottorinen Porsche Macan vuodelta 2014. Kumpikin niistä on - valmistajansa suureksi helpotukseksi - edelleen saatavilla monilla EU:n ulkopuolisilla markkinoilla.

Opel Zafira-e Life

Lähestyttäessä pakettiautomarkkinoiden ikänestoreita, on hyvä muistaa myös, että pakettiautopohjaisia henkilöautoja kuuluu niin ikään tähän kerhoon. Näitä ovat ainakin Mercedes-Benz V-sarja, Stellantis-Toyota -yhteistyöautot Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira ja Toyota Proace Verso sekä Renault Trafic Combi.

Pakettiautoja 10 vuoden paremmalla puolella

Pakettiautomarkkinoita leimaa yleisesti kaksi tunnusomaista piirrettä. Ensimmäinen niistä on se, että merkki- ja jopa konsernirajat ylittävät yhteistyömallit ovat yleisiä, ja toinen puolestaan se, että mallipolvet ovat pitkään tuotannossa. Jälkimmäinen piirre on syy siihen, että varsin moni tämänhetkisistä pakettiautomalleista on ylittänyt kymmenen tuotantovuoden haamurajan.

Tonniluokassa vähintään kymmenen vuoden ikään ovat ehtineet Stellantis-Toyota -yhteistyöviisikko Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro, Fiat Scudo ja Toyota Proace, Renault Trafic, Nissan Primastar sekä Mercedes-Benz Vito.

Isojen pakettiautojen luokassa Stellantiksen ja Toyotan yhteistyöviisikko lähestyy pohjimmiltaan jo kahtakymmentä ikävuotta, sillä Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano, Fiat Ducato ja Toyota Proace Max ovat alun perin vuodelta 2006. Isossa luokassa myös Ford Transit sekä Iveco Daily ovat ylittäneet kymmenen vuoden iän.

Lähteet: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat