8.3.2016

Igor Akrapovič – kilpa-ajajasta äänenvaimenninvalmistajien markkinajohtajaksi

Igor Akrapovič

Akrapovič, kuulostaako tutulta? Jos nimi ei kuulostakaan, niin Akrapovičin äänenvaimentimista kantautuva murina on sitäkin tutumpi moottoriurheilun harrastajille.

Kun jugoslavialainen Igor Akrapovič 1980-luvulla rakensi omiin kilpamoottoripyöriinsä äänenvaimentimia, hän ei osannut kuvitella miten tunnettu hänen sukunimensä olisi 30 vuotta myöhemmin äänenvaimenninmarkkinoilla. Nykyisin Akrapovič on moottoripyörien viritysäänenvaimentimien markkinajohtaja maailmassa, ja hyvää vauhtia nousemassa kärkikaartiin myös autojen äänenvaimenninmarkkinoilla.

Igor Akrapovič

Igor Akrapovič omistaa yhä Sloveniassa sijaitsevan yrityksen kokonaan, yrityksen jonka palveluksessa on 860 työntekijää ja liikevaihto 80 miljoonaa euroa. Vuosittain yritys valmistaa yli 100 000 pakoputkistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Todellinen tuhkimotarina

Kyseessä on tuhkimotarina parhaasta päästä, ensin harrastuksesta tulee työ, sitten elinkeino ja lopulta menestyvä kansainvälinen yritys. Akrapovičin tuotteita viedään tällä hetkellä yli 80 maahan. Helpolla menestys ei tiukkaan kilpaillulla alalla ole tullut, vaan se on rakennettu askel kerrallaan.

Pieni paja tarjosi ensin pakoputkistoja Saksan mestaruusarjassa kilpailevalle Kawasaki-tiimille. Vähän myöhemmin Kawasaki halusi Akrapovičin valmistavan pakoputket myös Superbiken MM-sarjan tehdaspyöriinsä. Syy oli yksinkertainen, ne olivat sekä kestävämpiä että tehokkaampia kuin kilpailijoiden tuotteet. Seuraavana vuonna myös Honda, Suzuki ja Yamaha käyttivät slovenialaisvalmistajan vaimentimia Superbiken MM-sarjassa.

Igor Akrapovič

15 vuotta ja 100 MM-titteliä ja lisää luvassa

Ensimmäisen maailmanmestaruuden Akrapovičille ajoi jenkki Colin Edwards Superbike-luokassa vuonna 2000. Viime syksynä MotoGP:n maailmanmestariksi ajoi espanjalainen Jorge Lorenzo, mestaruus oli samalla Akrapovičille sadas MM-titteli. Tähän joukkoon mahtuu myös kaksi suomalaista, sekä Juha Salminen että Samuli Aro ovat kumpikin ajaneet neljästi enduron maailmanmestaruuteen Akrapovičin sävelien siivittämänä. MM-titteleitä slovenialaisvalmistajalle on tullut sekä moottoripyörä- että autoluokissa.

Tänä vuonna Akrapovičin pakoputkistoilla kilpailee 80 tiimiä eri auto- ja moottoripyöräluokkien MM-sarjoissa. Taloudellisen menestyksen taustalla on se, että katukäyttöön myytävät pakoputkistot poikkeavat vain vähän kilpailukäyttöön rakennetuista. Niiden tärkein ominaisuus on laatu. Seuraavina tulevat luotettavuus, teho- ja vääntökäyrien tasaisuus ja vasta sitten huipputeho. Joka tosin sekin on poikkeuksetta korkeampi kuin kilpailijoilla.

Työntekijät yrityksen arvokkain omaisuus

Igor Akrapovič haluaa pitää yrityksen jatkossakin slovenialaisena ja myös säilyttää tuotannon kotimaassaan. Syynä ei ole verotus tai nurkkapatriotismi, vaan paljon tärkeämpi syy.

– Käytämme valmistusmateriaalina titaania, joka on äärimmäisen vaikeasti hitsattava materiaali. Meillä työskentelevät maailman parhaat titaanin hitsaajat. Jos siirtäisimme tuotannon halvan työvoiman perässä kaukoitään, ei tuote enää täyttäisi omia eikä asiakkaidemme laatuvaatimuksia.

Igor Akrapovič

Akrapovičilla on kolme strategista titaanin toimittajaa. Sen käyttämä titaani valmistetaan asiakkaan tarkkaan määrittämillä lisäaineilla, jotta sen kuumuudenkestävyys paranee entisestään. Siksi toimitusaika titaanille on 8–12 kuukautta tilauksesta. Se tarkoittaa, että Akrapovič omistaa yhden maailman suurimmista titaanivarastoista yli vuoden tuotantotarpeita vastaavalla määrällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porschen kautta autojen pariin

Yritys ei kaihda kovia haasteita. Autojen pakoputkien valmistamisen se aloitti yhdellä haasteellisimmista mahdollisista kohteista. Akrapovičille annettiin tehtäväksi valmistaa alkuperäispakoputkisto Porschen erikoismalliin. Projektin onnistuminen antoi uskoa laajentaa tuotantoa laajemminkin autopuolelle.

Igor Akrapovič

– Jos Porsche on tyytyväinen laatuumme, uskon että pystymme vastaamaan muidenkin asiakkaiden vaatimuksiin, toteaa Igor Akrapovič.

Liikevaihdosta kolme neljäsosaa tuli viime vuonna moottoripyörien äänenvaimentimista. Autojen pakoputkistot edustavat siis neljännestä liikevaihdosta, mutta osuus on voimakkaasti kasvussa.

Igor Akrapovič

BMW:n, Porschen ja Mercedeksen huippumallien lisäksi Akrapovičin vaimentimia on saatavilla myös edullisempiin autoihin, kuten VW Golfin, Mini Cooperin ja Fiat 500:n urheillullisimpiin malleihin. Akrapovič-vaimentimien jakelijana Suomessa toimii Blackseven Oy.

Igor Akrapovič

Kattava tarina Akrapovičin tehdasvierailusta, tuotteiden suunnittelusta ja titaanin työstämisen haasteista tulossa Moottori-lehden painettuun versioon.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Akrapovič

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat