8.3.2016 Ajoneuvot Igor Akrapovič – kilpa-ajajasta äänenvaimenninvalmistajien markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akrapovič, kuulostaako tutulta? Jos nimi ei kuulostakaan, niin Akrapovičin äänenvaimentimista kantautuva murina on sitäkin tutumpi moottoriurheilun harrastajille. Kun jugoslavialainen Igor Akrapovič 1980-luvulla rakensi omiin kilpamoottoripyöriinsä äänenvaimentimia, hän ei osannut kuvitella miten tunnettu hänen sukunimensä olisi 30 vuotta myöhemmin äänenvaimenninmarkkinoilla. Nykyisin Akrapovič on moottoripyörien viritysäänenvaimentimien markkinajohtaja maailmassa, ja hyvää vauhtia nousemassa kärkikaartiin myös autojen äänenvaimenninmarkkinoilla.Igor Akrapovič omistaa yhä Sloveniassa sijaitsevan yrityksen kokonaan, yrityksen jonka palveluksessa on 860 työntekijää ja liikevaihto 80 miljoonaa euroa. Vuosittain yritys valmistaa yli 100 000 pakoputkistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen tuhkimotarinaKyseessä on tuhkimotarina parhaasta päästä, ensin harrastuksesta tulee työ, sitten elinkeino ja lopulta menestyvä kansainvälinen yritys. Akrapovičin tuotteita viedään tällä hetkellä yli 80 maahan. Helpolla menestys ei tiukkaan kilpaillulla alalla ole tullut, vaan se on rakennettu askel kerrallaan.Pieni paja tarjosi ensin pakoputkistoja Saksan mestaruusarjassa kilpailevalle Kawasaki-tiimille. Vähän myöhemmin Kawasaki halusi Akrapovičin valmistavan pakoputket myös Superbiken MM-sarjan tehdaspyöriinsä. Syy oli yksinkertainen, ne olivat sekä kestävämpiä että tehokkaampia kuin kilpailijoiden tuotteet. Seuraavana vuonna myös Honda, Suzuki ja Yamaha käyttivät slovenialaisvalmistajan vaimentimia Superbiken MM-sarjassa.15 vuotta ja 100 MM-titteliä ja lisää luvassaEnsimmäisen maailmanmestaruuden Akrapovičille ajoi jenkki Colin Edwards Superbike-luokassa vuonna 2000. Viime syksynä MotoGP:n maailmanmestariksi ajoi espanjalainen Jorge Lorenzo, mestaruus oli samalla Akrapovičille sadas MM-titteli. Tähän joukkoon mahtuu myös kaksi suomalaista, sekä Juha Salminen että Samuli Aro ovat kumpikin ajaneet neljästi enduron maailmanmestaruuteen Akrapovičin sävelien siivittämänä. MM-titteleitä slovenialaisvalmistajalle on tullut sekä moottoripyörä- että autoluokissa.Tänä vuonna Akrapovičin pakoputkistoilla kilpailee 80 tiimiä eri auto- ja moottoripyöräluokkien MM-sarjoissa. Taloudellisen menestyksen taustalla on se, että katukäyttöön myytävät pakoputkistot poikkeavat vain vähän kilpailukäyttöön rakennetuista. Niiden tärkein ominaisuus on laatu. Seuraavina tulevat luotettavuus, teho- ja vääntökäyrien tasaisuus ja vasta sitten huipputeho. Joka tosin sekin on poikkeuksetta korkeampi kuin kilpailijoilla.Työntekijät yrityksen arvokkain omaisuusIgor Akrapovič haluaa pitää yrityksen jatkossakin slovenialaisena ja myös säilyttää tuotannon kotimaassaan. Syynä ei ole verotus tai nurkkapatriotismi, vaan paljon tärkeämpi syy.– Käytämme valmistusmateriaalina titaania, joka on äärimmäisen vaikeasti hitsattava materiaali. Meillä työskentelevät maailman parhaat titaanin hitsaajat. Jos siirtäisimme tuotannon halvan työvoiman perässä kaukoitään, ei tuote enää täyttäisi omia eikä asiakkaidemme laatuvaatimuksia.Akrapovičilla on kolme strategista titaanin toimittajaa. Sen käyttämä titaani valmistetaan asiakkaan tarkkaan määrittämillä lisäaineilla, jotta sen kuumuudenkestävyys paranee entisestään. Siksi toimitusaika titaanille on 8–12 kuukautta tilauksesta. Se tarkoittaa, että Akrapovič omistaa yhden maailman suurimmista titaanivarastoista yli vuoden tuotantotarpeita vastaavalla määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen kautta autojen pariinYritys ei kaihda kovia haasteita. Autojen pakoputkien valmistamisen se aloitti yhdellä haasteellisimmista mahdollisista kohteista. Akrapovičille annettiin tehtäväksi valmistaa alkuperäispakoputkisto Porschen erikoismalliin. Projektin onnistuminen antoi uskoa laajentaa tuotantoa laajemminkin autopuolelle.– Jos Porsche on tyytyväinen laatuumme, uskon että pystymme vastaamaan muidenkin asiakkaiden vaatimuksiin, toteaa Igor Akrapovič.Liikevaihdosta kolme neljäsosaa tuli viime vuonna moottoripyörien äänenvaimentimista. Autojen pakoputkistot edustavat siis neljännestä liikevaihdosta, mutta osuus on voimakkaasti kasvussa.BMW:n, Porschen ja Mercedeksen huippumallien lisäksi Akrapovičin vaimentimia on saatavilla myös edullisempiin autoihin, kuten VW Golfin, Mini Cooperin ja Fiat 500:n urheillullisimpiin malleihin. Akrapovič-vaimentimien jakelijana Suomessa toimii Blackseven Oy.Kattava tarina Akrapovičin tehdasvierailusta, tuotteiden suunnittelusta ja titaanin työstämisen haasteista tulossa Moottori-lehden painettuun versioon.Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Akrapovič Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti