5.7.2016 Matkailu Ihan oikea taikakone: Douglas DC-3 on ikimuistoinen kokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämyksenä klassikkokone DC-3:lla lentäminen on huikea sekoitus aikamatkustusta ja kaupungin parhaita näköaloja. Iltapäivän aurinko heijastuu lentokoneen kiiltävästä pinnasta kuin sokaisevasta peilistä. Airveteranin klassikkokone, Douglas DC-3, odottaa matkustajia Malmin lentokentän lämmössä. Koneen mittasuhteet hämmentävät, sillä verrattuna nykyisiin suihkukoneisiin DC-3 on suorastaan taskupysäköitävän kokoinen. Samalla tähtimoottorit muistuttavat menneistä ajoista, sillä suihkuturbiinien epämääräisen tehosekoittimen sijaan potkureiden takaa näkyy aito kone. Moottorit täytyy myös valmistella lähtöön pyörittämällä potkureita mahdollisten hydraulilukkojen välttämiseksi.Kaikkein kauneinta on kuitenkin DC-3:n asento. Koska nokkapyörän sijasta DC-3:ssa on kannuspyörä, tuntuu kone kurkottavan kohti taivasta pysäköitynäkin. Jyrkempi kulma tosin tekee koneeseen nousemisen hiukan haastavaksi, vaikka kapeat askelmat kiitoradan pinnasta koneeseen ovatkin se vaikeampi pala. Kiipeämiseen kannattaa ottaa molemmat kädet avuksi, joten kamera saa kunnian nousta koneeseen edeltä. Oma murheensa on myös kyljen liukuoven sulkeminen, ulkopuolisen avun ollessa tervetullutta. Samalla ovi muistuttaa koneen monimuotoisesta roolituksesta aina rahdin kuljettamisesta laskuvarjosotilaiden pudottamiseen.Nykyisestä lentomatkustuksesta eivät muistuta myöskään istuimet. Kahden hengen sohvaa muistuttavat penkit kertovat ajasta, jolloin lentoajat olivat pidempiä ja vähäinenkin mukavuus oli arvostettavaa. Näinkö Hollywoodin kultakauden tähdet matkustivat? Koneen ajankuvaan pukeutunut lentoemäntämme muistuttaa, että konetta eivät velvoita kaupallisiin lentoyhtiöihin kohdistuvat vaatimukset huollon suhteen. – Mutta ei hätää! Me ylitämme vaatimukset kirkkaasti. Viime vuonna konetta huollettiin 30 tuntia jokaista lentotuntia kohti, lentoemäntä toteaa pienen virnistyksen kuuluessa äänessä.Lopulta moottorit jyrähtävät käyntiin, aiheuttaen vanhoista linja-autoista tuttua etäistä värinää. Tunne on silti hyvä, sillä numeroedusta huolimatta voima tuntuu suihkareita luotettavammalta. Kiitoradalla DC-3 yllättää jälleen, sillä kone nousee irti maan syleilystä lähes huomaamatta, ilman nykäisyitä.Myös ilmassa DC-3 osoittaa pehmeyttä, sillä nopeus ja korkeus tuntuvat helposti käsitettäviltä. Vallitseva tunne on kuitenkin kuumuus, sillä koneen pinta ja ajanmukainen ilmanvaihto saavat koneen tuntumaan melkoisen lämpöiseltä poutaisena kesäpäivänä. Tilanteeseen ei auta kameramiehenä heiluminen, sillä parinkymmenen minuutin aikana täytyy ikuistaa niin kone yksityiskohtineen kuin maisemat.Näytöksen paras istuin on lentoemännän käyttämä takimmainen istuin, jonka kohdalla lasi-ikkuna on vaihdettu kuperaan pleksiin. Pienellä päättäväisyydellä näkökenttänsä saa juuri ja juuri koneen rungon ulkopuolelle. Myös ohjaamossa kannattaa käydä tutustumassa. Autenttista ohjausskeemaa sotkee vain nykyaikainen GPS-navigaattori.Valitettavasti parinkymmenen minuutin aikamatka on ohi hiukan liian pian. Vain laskeutuessa kone keinahtaa muutaman kerran rauhattomasti.Mikäli aikamatkustus ja ehkä upein mahdollinen Helsinki-kierros kiinnostavat, kannattaa toimia jo tänä kesänä, sillä koneen operoinnin kannalta tärkeän Malmin lentokentän tulevaisuus on valitettavan vaakalaudalla.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Hopeisin siivin Helsingin yllä: DC-3 klassikkolentokone on väkevä elämys Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija