5.7.2016 Matkailu Ihan oikea taikakone: Douglas DC-3 on ikimuistoinen kokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämyksenä klassikkokone DC-3:lla lentäminen on huikea sekoitus aikamatkustusta ja kaupungin parhaita näköaloja. Iltapäivän aurinko heijastuu lentokoneen kiiltävästä pinnasta kuin sokaisevasta peilistä. Airveteranin klassikkokone, Douglas DC-3, odottaa matkustajia Malmin lentokentän lämmössä. Koneen mittasuhteet hämmentävät, sillä verrattuna nykyisiin suihkukoneisiin DC-3 on suorastaan taskupysäköitävän kokoinen. Samalla tähtimoottorit muistuttavat menneistä ajoista, sillä suihkuturbiinien epämääräisen tehosekoittimen sijaan potkureiden takaa näkyy aito kone. Moottorit täytyy myös valmistella lähtöön pyörittämällä potkureita mahdollisten hydraulilukkojen välttämiseksi.Kaikkein kauneinta on kuitenkin DC-3:n asento. Koska nokkapyörän sijasta DC-3:ssa on kannuspyörä, tuntuu kone kurkottavan kohti taivasta pysäköitynäkin. Jyrkempi kulma tosin tekee koneeseen nousemisen hiukan haastavaksi, vaikka kapeat askelmat kiitoradan pinnasta koneeseen ovatkin se vaikeampi pala. Kiipeämiseen kannattaa ottaa molemmat kädet avuksi, joten kamera saa kunnian nousta koneeseen edeltä. Oma murheensa on myös kyljen liukuoven sulkeminen, ulkopuolisen avun ollessa tervetullutta. Samalla ovi muistuttaa koneen monimuotoisesta roolituksesta aina rahdin kuljettamisesta laskuvarjosotilaiden pudottamiseen.Nykyisestä lentomatkustuksesta eivät muistuta myöskään istuimet. Kahden hengen sohvaa muistuttavat penkit kertovat ajasta, jolloin lentoajat olivat pidempiä ja vähäinenkin mukavuus oli arvostettavaa. Näinkö Hollywoodin kultakauden tähdet matkustivat? Koneen ajankuvaan pukeutunut lentoemäntämme muistuttaa, että konetta eivät velvoita kaupallisiin lentoyhtiöihin kohdistuvat vaatimukset huollon suhteen. – Mutta ei hätää! Me ylitämme vaatimukset kirkkaasti. Viime vuonna konetta huollettiin 30 tuntia jokaista lentotuntia kohti, lentoemäntä toteaa pienen virnistyksen kuuluessa äänessä.Lopulta moottorit jyrähtävät käyntiin, aiheuttaen vanhoista linja-autoista tuttua etäistä värinää. Tunne on silti hyvä, sillä numeroedusta huolimatta voima tuntuu suihkareita luotettavammalta. Kiitoradalla DC-3 yllättää jälleen, sillä kone nousee irti maan syleilystä lähes huomaamatta, ilman nykäisyitä.Myös ilmassa DC-3 osoittaa pehmeyttä, sillä nopeus ja korkeus tuntuvat helposti käsitettäviltä. Vallitseva tunne on kuitenkin kuumuus, sillä koneen pinta ja ajanmukainen ilmanvaihto saavat koneen tuntumaan melkoisen lämpöiseltä poutaisena kesäpäivänä. Tilanteeseen ei auta kameramiehenä heiluminen, sillä parinkymmenen minuutin aikana täytyy ikuistaa niin kone yksityiskohtineen kuin maisemat.Näytöksen paras istuin on lentoemännän käyttämä takimmainen istuin, jonka kohdalla lasi-ikkuna on vaihdettu kuperaan pleksiin. Pienellä päättäväisyydellä näkökenttänsä saa juuri ja juuri koneen rungon ulkopuolelle. Myös ohjaamossa kannattaa käydä tutustumassa. Autenttista ohjausskeemaa sotkee vain nykyaikainen GPS-navigaattori.Valitettavasti parinkymmenen minuutin aikamatka on ohi hiukan liian pian. Vain laskeutuessa kone keinahtaa muutaman kerran rauhattomasti.Mikäli aikamatkustus ja ehkä upein mahdollinen Helsinki-kierros kiinnostavat, kannattaa toimia jo tänä kesänä, sillä koneen operoinnin kannalta tärkeän Malmin lentokentän tulevaisuus on valitettavan vaakalaudalla.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Hopeisin siivin Helsingin yllä: DC-3 klassikkolentokone on väkevä elämys Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”