9.3.2024 Autoilu Ikääntynyt – arvioi näillä 12 kysymyksellä ajokykysi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysely: Autoilevista 65 vuotta täyttäneistä vastaajista joka seitsemäs on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: "Moni ikäkuljettaja ei tiedosta ajokykynsä olevan heikentynyt." Ikä tekee tehtävänsä kaikille. Autoilu ja iän tuomat haasteet ovat yhtälö, johon tulee herätä ajoissa eli ennen kuin aiheutuu vaaratilanteita itselle tai kanssaliikkujille.Joka seitsemäs 65 vuotta täyttänyt autoilija on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä, kertoo Liikenneturvan tuore kysely. Omasta ajoterveydestä kannetaan myös huolta. Toisaalta useampi kuin neljä viidestä kertoo iän tuoman kokemuksen auttavan myös välttämään riskitilanteita liikenteessä.Liikenneturvan 65 vuotta täyttäneille suunnatussa kyselyssä lähes joka toinen vastaaja (44 %) on huomannut ikääntymisen tuoneen uudenlaisia haasteita liikenteessä liikkumiseen. Autoilevista vastaajista joka seitsemäs (15 %) on huomannut ajokykynsä heikentyneen iän myötä. Toisaalta suuri osa (83 %) ikäkuljettajista kokee, että kokemus auttaa välttämään riskitilanteita liikenteessä.Lähes joka kymmenes kuljettajista kertoo Liikenneturvan kyselyssä kantavansa huolta omasta ajoterveydestään ainakin hetkellisesti. He myös toivovat, että läheiset kertoisivat, jos he huomaavat ajokyvyssä muutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastaa rehellisesti!Omaa ajokykyä voi arvioida vastaamalla suoraan ja kaunistelematta 12 Liikenneturvan muotoilemaan kysymykseen joko kyllä tai ei. Ajokykyä on syytä arvioida perusteellisemmin, jos vastaa myönteisesti 2–3 kysymykseen.Kysymyksiä ovat esimerkiksi seuraavat:Onko läheisesi huolissaan ajamisesi turvallisuudesta? Onko sinulle sattunut useita läheltä piti -tilanteita ajaessasi tai pysäköidessäsi? Onko liikkeissäsi auton käsittelyä haittaavaa jäykkyyttä, hitautta tai pakkoliikkeitä?Perusteellisen ajokyvyn arvioinnin paikka on myös silloin, jos vastaa myönteisesti edes yhteen neljästä kysymyspatterin viimeisestä kysymyksestä, jotka ovat seuraavat:Onko poliisi pysäyttänyt sinut liikenteessä ajamisen ongelmien vuoksi? Onko sinulle sattunut viimeisen vuoden aikana toistuvasti peltikolareita? Ajautuuko autosi helposti kaistan vasempaan tai oikeaan reunaan tai pois omalta kaistalta? Onko sinulla ollut ajon aikana voimakasta väsymystä tai rattiin nukahtamisia?Liikenneturvan laatima kysymyslomake löytyy täältä. Lomakkeen täyttöohjeissa tähdennetään, että on tyypillistä, että autoilevan olo ei välttämättä tunnu sairaalta vähitellen etenevissä sairauksissa. ”Arvioi ajokykyäsi yhdessä läheistesi kanssa ja hakeudu terveydenhuoltoon, jos epäily ajokyvystä herää. Hoidettuna moni sairaus ei estä ajamista ja hoito myös monesti ylläpitää ajokykyä.”Ennakointi tärkeääLiikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm muistuttaa, että ikääntyminen heikentää toimintakykyä vääjäämättä.– Usein ajotaidossa ei tapahdu muutoksia, vaan kyky ajaa turvallisesti erilaisissa tilanteissa heikentyy. Iän tuoma kokemus, osaaminen ja harkinta auttavat kuitenkin ennakoimaan ja välttämään monia riskejä. Tärkeää on tehdä oman voinnin seurannasta tapa ja tarkkailla ajokyvyssä tapahtuvia muutoksia.Älä pelkää kortin menettämistäNyholmin mukaan terveydellisten ongelmien ilmaantuessa lääkärille menoa ei kannata viivyttää sen takia, että pelkää ajo-oikeuden menettämistä.– Sairauden hoito tukee usein myös ajoterveyttä.Nyholm kertoo, että hitaammin etenevissä sairauksissa ei välttämättä itse huomaa edes merkittäviä muutoksia ajokyvyssä.– Läheiset yleensä tunnistavat merkit ja saattavat huomauttaa asiasta. Silloin kannattaa kuunnella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma tai poliisin päätösAutolla ajamisen lopettamiseen päädytään monin eri tavoin, muistuttaa Liikenneturva.Päätös voi olla itsenäinen, läheisten kannustama tai lääkärin tai poliisin tekemä. Lähtökohtaisesti ajamista ei tarvitse lopettaa ennen kuin ajokyvyn ja ajoterveyden muutokset sitä edellyttävät.”Moni ei tiedosta ajokyvyn heikentymistä”Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on kiertänyt eri puolilla Suomea pitämässä ikäautoilijakoulutuksia jo toistakymmentä vuotta. Vesalainenkin muistuttaa, että ikäautoilija itse ei välttämättä ole aina oikea henkilö arvioimaan oman ajamisensa turvallisuutta.– Moni ikäkuljettaja ei tiedosta ajokykynsä olevan heikentynyt – ja vaikka tiedostaisikin – ei valitettavasti halua myöntää sitä sen enempää itselleen kuin läheisilleenkään.Vesalainen kyseenalaistaa myös puolison puolueettomuuden.– Ajokortista luopuminen tarkoittaa usein isoa elämänmuutosta, joka saattaa esimerkiksi tarkoittaa pois muuttamista omasta rakkaasta kodista, jossa on tullut asuttua vuosikymmeniä. Mikäli autolla liikkuminen on vain pariskunnan toisen osapuolen varassa, saattaa ajokortiton kumppanikin olla tietoisesti sokea puolisonsa ajamiseen ilmaantuneille ongelmille.Vesalainen kuuluttaakin jälkipolvien, kuten lasten ja lastenlasten, valveutuneisuutta asiassa.– Olisi tärkeää, että jälkipolvet aika-ajoin istahtaisivat ikäkuljettajan kyytiin ja muutenkin seuraisivat ajamista. Mikäli ajokyky alkaa epäilyttää, tulisi asiasta keskustella rakentavasti ikäautoilijan itsensä kanssa ja olla tarvittaessa yhteydessä myös häntä hoitavaan lääkäriin.Vesalainen myös muistuttaa, että ikääntymiseen ja sen tuomiin haasteisiin pitäisi varautua pitkällä aikavälillä.– Monessa perheessä on tapana, että aina vain sama henkilö hyppää ratin taakse, vaikka molemmilla olisikin voimassa oleva ajokortti. Kun toinen on vuosia – tai pahimmassa tapauksessa jopa vuosikymmeniä – ajamatta, ei auton rattiin palaaminen tunnu enää luontevalta eikä turvalliselta siinä kohtaa, kun enemmän ajanut puoliso joutuu lopettamaan autoilun. Jos taas molemmat olisivat ylläpitäneet ajotaitoaan säännöllisesti, voisi toinen vielä jatkaa kuljettajana, eikä asiaan liittyisi sen dramaattisempaa elämänmuutosta. Näin selvitettiin Liikenneturva selvitti ikääntyneiden ajatuksia ja kokemuksia liikenteestä ja liikkumisestä kyselyllä elo-lokakuussa 2023. Suomen Kyselytutkimus Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1100 iältään vähintään 65-vuotiasta henkilöä. Tieto kerättiin sekä puhelinhaastatteluna että sähköisellä kyselyllä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Aleksi Makkonen / Liikenneturva Lähde Liikenneturva / Suomen Kyselytutkimus Oy, Ajokyky-kysymyslomake Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti