10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iltojen pimentyessä Fintraffic ja Autoliitto muistuttavat autoilijoita ajovalojen oikeaoppisen käytön tärkeydestä ja ohjeistavat, kuinka auton valoja tulisi käyttää oikein. Auton valojen toiminnan tarkastaminen, niiden toimintaperiaatteen tunteminen ja tehokas käyttö parantavat ajamisen turvallisuutta. Varsinkin iltojen jälleen pimentyessä ajovalojen merkitys liikenneturvallisuuteen nousee jälleen näkyväksi.Ennen liikenteeseen lähtöä on tärkeää varmistaa, että kaikki auton valot toimivat oikein: polttimoiden tulee olla kunnossa ja valojen syttyä halutulla tavalla eri asetuksilla. Valot on myös pidettävä puhtaina. On hyvä tutustua oman auton valojärjestelmään, sillä joissakin autoissa ajovalot ja takavalot syttyvät automaattisesti, kun taas toisissa ne täytyy kytkeä manuaalisesti päälle. Joissakin autoissa automaattisesti syttyvät vain huomiovalot.– Monessa nykyautossa esimerkiksi takavalot eivät pala automaattisesti valoisaan aikaan ajettaessa. Niillä on kuitenkin merkittävä vaikutus auton havaittavuuteen pimeän lisäksi valoisalla ja valaistuilla tieosuuksilla erityisesti silloin, kun on sumuista ja sateista. Valojen oikea käyttö auttaa havaitsemaan muuta liikennettä paremmin, mutta tuo myös oman ajoneuvon näkyväksi muille, muistuttaa yksikönpäällikkö Eero Sauramäki Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyypillisimmät valokatkaisijan asennot ja toiminnot– Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa saattaa olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.0 -asentoValokatkaisijan ollessa 0 -asennossa autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai sitten siinä moottorin käydessä palavat huomiovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja takavalot eivät pala.Auto -asentoValokatkaisijan ollessa ”Auto”-asennossa, autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen pääsääntöisesti joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja takavalot eivät pala.– Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on kuitenkin niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vielä vaihdakaan huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen palaa, Vesalainen painottaa.Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että sytyttääkö tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää päälle kytkettynä. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, automatiikka kytkeekin huomiovalot päälle ja takavalot sammuvat, vaikka auto vielä nostattaisikin märästä tienpinnasta vettä taakseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeisontavalo -asentoValokatkaisijan ollessa ”seisontavalo” -asennossa, autossa palavat parkit (virallisesti etuvalot) ja takavalot. Seisontavaloja käytetään vain auton ollessa pysähdyksissä eli tässä katkaisijan asennossa ei pitäisi milloinkaan lähteä ajamaan.Ajovalot -asento ”Ajovalot päällä”-asennossa autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Tämä valokatkaisijan asento onkin varmin tapa varmistaa takavalojen palaminen aina, kun autolla ollaan liikenteessä.– Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisivatkin ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle, Vesalainen opastaa.Autoliitto on tehnyt ohjevideon ajovalojen toimintaperiaatteesta, jossa kerrataan eri ajovalojärjestelmien perusteet. Kuinka lähi- ja kaukovalojen välillä vaihdettiinkaan turvallisesti?Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille toisen auton tullessa vastaan, saavutettaessa edellä ajavaa ajoneuvoa sekä katuvalojen alkaessa. Kohtaamistilanteessa vaihto tulee tehdä vasta silloin, kun autojen välinen tieosuus on kokonaan valaistu.– Takaisin kaukovaloille vaihdetaan noin pari-kolme metriä ennen kohtaamista. Kuljettaja voi ehkäistä häikäistymistä suuntaamalla katseensa tien oikeaan reunaan, mahdollisimman pitkälle eteenpäin. Saavutettaessa edellä ajavaa autoa, tulee lähivaloihin vaihtaa siinä vaiheessa, kun erottaa edessä ajavan ajoneuvon ääriviivat selkeästi, kertaa Vesalainen.Jos aikoo ohittaa edellä ajavan auton, on siitä tärkeää viestiä selkeästi käyttämällä vilkkua ja vilauttamalla kaukovaloja. Kaukovalojen vilautuksen tarkoitus on havahduttaa edellä ajava huomaamaan, että häntä lähdetään ohittamaan. Suuntamerkin avulla ohitusaie puolestaan selviää takana ajaville.– Ohittajan tulee vaihtaa kaukovaloille, kun oman auton nokka on sivusta katsottuna ohitettavan auton perän kohdalla. Kuorma- tai linja-autoa ohittaessa kaukovaloille vaihdetaan, kun oman auton nokka on ohitettavan ajoneuvon ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla. Ohitettava vaihtaa kaukovaloista lähivaloihin siinä vaiheessa, kun näkee ohittajan molemmat takavalot oman tuulilasinsa läpi, Vesalainen jatkaa.Valaisemattomalla moottoritiellä voidaan kohtaamistilanteissa käyttää kaukovaloja suorilla tieosuuksilla ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa. Tien kaartaessa oikealle on kuitenkin vaihdettava lähivaloille, mikäli on vastaantulevaa liikennettä. Saavutettaessa edellä ajavaa ja ohitettaessa käytetään valoja moottoritiellä samaan tapaan kuin millä tahansa valaisemattomalla tiellä.Lähteet: Autoliitto, FintrafficMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”