10.9.2024

Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein?

Iltojen pimentyessä Fintraffic ja Autoliitto muistuttavat autoilijoita ajovalojen oikeaoppisen käytön tärkeydestä ja ohjeistavat, kuinka auton valoja tulisi käyttää oikein.

Auton valojen toiminnan tarkastaminen, niiden toimintaperiaatteen tunteminen ja tehokas käyttö parantavat ajamisen turvallisuutta. Varsinkin iltojen jälleen pimentyessä ajovalojen merkitys liikenneturvallisuuteen nousee jälleen näkyväksi.

Ennen liikenteeseen lähtöä on tärkeää varmistaa, että kaikki auton valot toimivat oikein: polttimoiden tulee olla kunnossa ja valojen syttyä halutulla tavalla eri asetuksilla. Valot on myös pidettävä puhtaina. On hyvä tutustua oman auton valojärjestelmään, sillä joissakin autoissa ajovalot ja takavalot syttyvät automaattisesti, kun taas toisissa ne täytyy kytkeä manuaalisesti päälle. Joissakin autoissa automaattisesti syttyvät vain huomiovalot.

– Monessa nykyautossa esimerkiksi takavalot eivät pala automaattisesti valoisaan aikaan ajettaessa. Niillä on kuitenkin merkittävä vaikutus auton havaittavuuteen pimeän lisäksi valoisalla ja valaistuilla tieosuuksilla erityisesti silloin, kun on sumuista ja sateista. Valojen oikea käyttö auttaa havaitsemaan muuta liikennettä paremmin, mutta tuo myös oman ajoneuvon näkyväksi muille, muistuttaa yksikönpäällikkö Eero Sauramäki Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyypillisimmät valokatkaisijan asennot ja toiminnot

– Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa saattaa olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

0 -asento

Valokatkaisijan ollessa 0 -asennossa autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai sitten siinä moottorin käydessä palavat huomiovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja takavalot eivät pala.

Auto -asento

Valokatkaisijan ollessa ”Auto”-asennossa, autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen pääsääntöisesti joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja takavalot eivät pala.

– Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on kuitenkin niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vielä vaihdakaan huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen palaa, Vesalainen painottaa.

Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että sytyttääkö tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää päälle kytkettynä. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, automatiikka kytkeekin huomiovalot päälle ja takavalot sammuvat, vaikka auto vielä nostattaisikin märästä tienpinnasta vettä taakseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seisontavalo -asento

Valokatkaisijan ollessa ”seisontavalo” -asennossa, autossa palavat parkit (virallisesti etuvalot) ja takavalot. Seisontavaloja käytetään vain auton ollessa pysähdyksissä eli tässä katkaisijan asennossa ei pitäisi milloinkaan lähteä ajamaan.

Ajovalot -asento

 ”Ajovalot päällä”-asennossa autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Tämä valokatkaisijan asento onkin varmin tapa varmistaa takavalojen palaminen aina, kun autolla ollaan liikenteessä.

– Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisivatkin ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle, Vesalainen opastaa.

Autoliitto on tehnyt ohjevideon ajovalojen toimintaperiaatteesta, jossa kerrataan eri ajovalojärjestelmien perusteet.

Kuinka lähi- ja kaukovalojen välillä vaihdettiinkaan turvallisesti?

Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille toisen auton tullessa vastaan, saavutettaessa edellä ajavaa ajoneuvoa sekä katuvalojen alkaessa. Kohtaamistilanteessa vaihto tulee tehdä vasta silloin, kun autojen välinen tieosuus on kokonaan valaistu.

– Takaisin kaukovaloille vaihdetaan noin pari-kolme metriä ennen kohtaamista. Kuljettaja voi ehkäistä häikäistymistä suuntaamalla katseensa tien oikeaan reunaan, mahdollisimman pitkälle eteenpäin. Saavutettaessa edellä ajavaa autoa, tulee lähivaloihin vaihtaa siinä vaiheessa, kun erottaa edessä ajavan ajoneuvon ääriviivat selkeästi, kertaa Vesalainen.

Jos aikoo ohittaa edellä ajavan auton, on siitä tärkeää viestiä selkeästi käyttämällä vilkkua ja vilauttamalla kaukovaloja. Kaukovalojen vilautuksen tarkoitus on havahduttaa edellä ajava huomaamaan, että häntä lähdetään ohittamaan. Suuntamerkin avulla ohitusaie puolestaan selviää takana ajaville.

– Ohittajan tulee vaihtaa kaukovaloille, kun oman auton nokka on sivusta katsottuna ohitettavan auton perän kohdalla. Kuorma- tai linja-autoa ohittaessa kaukovaloille vaihdetaan, kun oman auton nokka on ohitettavan ajoneuvon ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla. Ohitettava vaihtaa kaukovaloista lähivaloihin siinä vaiheessa, kun näkee ohittajan molemmat takavalot oman tuulilasinsa läpi, Vesalainen jatkaa.

Valaisemattomalla moottoritiellä voidaan kohtaamistilanteissa käyttää kaukovaloja suorilla tieosuuksilla ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa. Tien kaartaessa oikealle on kuitenkin vaihdettava lähivaloille, mikäli on vastaantulevaa liikennettä. Saavutettaessa edellä ajavaa ja ohitettaessa käytetään valoja moottoritiellä samaan tapaan kuin millä tahansa valaisemattomalla tiellä.

Lähteet: Autoliitto, Fintraffic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat