28.1.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen hävittäjäkandidaateista toisena testivuorossa on ranskalainen tarjokas, joka kävi tutustumassa lauhaan talveemme. Dassault lennätti Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea, toinen Ranskan ilmavoimien Armée de l’airin käytössä oleva B F3R –versio ja toinen vasta esittelyvaiheessa oleva kehitysversio B F4.Rafalen aakkosissa A oli prototyyppi, B on kaksipaikkainen, C yksipaikkainen ja M yksipaikkainen tukialusversio. Kaksipaikkainen ei ole pelkästään koulutuskäyttöön, vaan Ranskan ilmavoimissa yli puolet Rafaleista on kaksipaikkaisia mahdollistaen toisen silmä- ja käsiparin tiedusteluun, häirintään ja asejärjestelmien käyttöön.Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. DouhaireRafalelle Suomen talvi ei ole aivan uusi tuttavuus, jo vuonna 2017 se osallistui Lapissa monikansalliseen harjoitukseen ja viime talvena se vieraili kylmätesteissä Rovaniemellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi tekee vielä tuloaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Ranskalainen Dassault oli alun perin mukana kehittämässä yhteiseurooppalaista hävittäjää, josta sitten aikanaan syntyi monen mutkan kautta Eurofighter Typhoon. Se ehti käydä Suomessa ensimmäisenä ehdokkaistamme.Dassault jättäytyi pois kimpasta, koska ei saanut tarpeeksi suurta roolia koneen suunnittelusta päättämiseen. Ranskassa uutuuden piti korvata useita vanhenevia konetyyppejä ja kattaa kirjo erilaisia tehtäviä.Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. DouhaireMaallikon silmissä Rafalesta tuli kuitenkin yllättävän samanlainen Eurofighterin kanssa niin kooltaan, kaksimoottorisuudeltaan kuin canard-siiviltäänkin. Yksinään ranskalaiset saivat koneen valmiiksi nopeammin ja Rafale sekä lensi että oli palveluskäytössä aiemmin. Tuotantoversion ensilento oli 1991 ja käyttöönotto 2001.Suunnitelmat muuttuivatRafalen ollessa piirustuspöydällä Ranska kaavaili yli 300 Rafalen valmistamista, mutta kylmän sodan loputtua ja Berliinin muurin murruttua luku alkoi rapautua määrärahoja alennettaessa. Nyt Ranskan ilmavoimilla on käytössä alun toista sataa kappaletta ja laivastolla alle 50. Tosin Ranskalle on tulossa vielä uusimpia F4-versioita, mutta ne saattavat korvata vanhimpia yksilöitä.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaVientikauppoja Dassault on tehnyt Egyptiin, Qatariin ja Intiaan. Taistelutehtäviä Rafalella on ollut muun muassa Afganistanissa, Libyassa, Irakissa ja Syyriassa.Kukaan ei käytä Rafalea maantietukikohdista, jotka kuuluvat meillä olennaisena osana taktiikkaan hajauttaa koneita. Sitä käytetään toki lentotukialuksilta, mutta tukialusversio on painavampi. Dassault ei kuitenkaan näe ongelmaa, miksi Rafale ei toimisi maantieltä. Laskumatkaksi kehaistaan 450 metriä ilman pysäytysvaijeriakin.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaRafalen perusratkaisut ovat peräisin 80-luvun puolelta ja Dassault kaavailee sille jo seuraajaa, sama pätee muihinkin ehdokkaisiimme F-35:ttä lukuunottamatta.Hävittäjien suunnitteluajat ja elinkaaret ovat pitkiä. Rafale on Eurofighterin tavoin nyt elinkaarensa huipulla. Kokemukset todellisista tehtävistä ja käyttö erilaisissa tarkoituksissa on jalostanut koneen huippuunsa. Avioniikka- ja asejärjestelmät ovat kehittyneet jatkuvasti.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaIlmavoimat ja Dassault pidättäytyvät kertomasta tarjouksen yksityiskohdista, mutta on oletettavaa kaupankäynnin keskittyvän uusimpaan F4 –kehitysversioon. Viestintä-, tutka- ja sensorijärjestelmät hyppäävät seuraavaan sukupolveen mahdollistamaan verkottumisen muiden asejärjestelmien kanssa ja häiveominaisuuden korvaamisen häirinnällä. Uusien ohjuksien ja pommien lisäksi luvassa on moottorin päivitys ja huoltojärjestelmän muuttaminen ennakoivammaksi.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaF4:n luvataan olemaan tuotantovalmis 2024, sehän sopisi Suomen aikatauluun oivasti.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Dassault Aviation - M. Douhaire ja V. Almansa Dassault Rafale – tekniset tiedot Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaPituus 15,27 m Siipien kärkiväli 10,90 m Tyhjäpaino 9 850 kg Maksimi lähtöpaino 24 500 kg Kiitotievaatimus n. 600 metriä Toimintamatka 1 850 km Suurin nopeus Mach 1.8 (1,8 x äänennopeus) n. 1 950 km/h Suurin lentokorkeus n. 15 000 metriä Moottorit 2 x Snecma M88 Teho 2 x 75 kN Polttoaineen kulutus n. 8 000 kg/hLue myös: Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 GripenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?