13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ypresin taisteluihin ja 1. maailmansodan asemasotaan keskittyvä museo on vierailun väärti, jos historia kiinnostaa. Ja sen pitäisi kiinnostaa, se kun tuppaa toistamaan itseään. Ypres, pienehkö ja suomalaiseen korvaan hassulta kuulostava kaupunki Belgiassa, reilu 100 kilometriä Brysselistä länteen. Näillä nurkilla käytiin loka-marraskuussa vuoden 1914 viimeiset suuret taistelut länsirintamalla ennen kuin rintama jämähti paikoilleen.Noissa reilun kuukauden kestäneissä taisteluissa kaatui yhteensä noin 250 000 miestä. Sen jälkeen molempien osapuolten voimat oli käytetty. Asemasotaa käytiin lopulta noin neljä vuotta, kunnes belgialaiset ja britit syyskuun lopussa 1918 murtautuivat saksalaisten rintamalinjan läpi.Toki molemmat osapuolet yrittivät parikin kertaa murtautua rintaman läpi, ja noissa taisteluissa kaatui taas paljon nuoria miehiä. Yhteensä Ypresin alueen taisteluissa on arvioitu kuolleen, kadonneen ja haavoittuneen jopa miljoonasta puoleentoista miljoonaa sotilasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustat kuntoonMuseon aikajana alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä vuosikymmeneltä, kun maailma trendasi Belle Époquen nimeen ja keskiluokka vaurastui. Eurooppa teollistui vauhdilla, ja siirtomaista haettiin sekä raaka-aineita että luksusta. Tämä kilpailu siirtomaista vaikutti myös siihen, että Euroopassa suurvaltojen väliset jännitteet alkoivat taas kasvaa.Tästä päästään kätevästi kilpavarusteluun ja aseiden kehitykseen teollisuuden myötä. Ajankuvaa maalataan valokuvien, sanomalehtien, propagandajulisteiden sekä erinäisten esineiden avulla. Ja sitten onkin aika siirtyä itse sotaan.Saksalaisten hyökkäysvaihe ja asemasotaEnsimmäisen maailmansodan lähtölaukaukset ammuttiin Sarajevossa, mutta varsinainen sota alkoi isosti Saksan hyökkäyksestä Belgiaan ja Luxemburgiin. Museon tässä osiossa käydään läpi mm. siviiliväestöön kohdistuneita julmuuksia: teloituksia, ryöstetelyä ja tuhoamista. Myös siviiliväestön evakuointi antaa käsityksen sodan laajuudesta ja vaikutuksista muihinkin kuin pelkkiin sotilaisiin.Yksi vaikuttavimmista tarinoista on erääseen pieneen kylään ja sen väestöön kohdistuneet julmuudet. Kuolleet ja haavoittuneet jätettiin yksinkertaisesti paikallisten huoleksi. Kyläläiset valokuvasivat kuolleet ennen kuin nämä haudattiin joukkohautoihin. Osa näistä valokuvista on esillä museossa, ja lienee turha sanoa, että nuo kuvat eivät sovi kaikista herkimmille.Saksalaisten hyökkäys hyytyi lopulta Ypresiin, jonne he saapuivat lokakuussa 1914. Alkoi sota juoksuhaudoissa. Molemmat osapuolet kaivautuivat omiin asemiinsa, ja taistelevien osapuolten välille syntyi 500 kilometrin mittainen juoksuhautojen ja linnoitusten kaistale, jonka välissä sijaitsi pian elottomaksi muodostuva ei-kenenkään-maa.Yksi mielenkiintoisimpia asioita on juuri pitkään asemasotavaiheeseen liittyvät tapahtumat. Se on selvä, että rintamalinjoille kaivettiin satoja kilometrejä juoksuhautoja, ja sotilaiden oltavat olivat noissa juoksuhaudoissa varsin kurjat. Yksi asemasotaan liittyvä vaihe on myös linnoitusten ja bunkkereiden rakentaminen. Harvempi esimerkiksi tietää, miten isoja rakennelmia maan alle kaivettiin. Näiden mittakaava tulee hyvin esille museossa olevien pienoismallien avulla. Myös rintamalinjaa ja ei-kenenkään-maata kuvataan lukuisten pienoismallien avulla.Tunneleita kaivettiin myös vihollisten linnoitusten alle, ja tunneleihin asennettujen räjähteiden avulla tuhottiin sitten osa vihollisen linjasta, jossa yritettiin sitten läpimurtoa. Yksi tunnetuimpia räjäytyksiä loi Hoogen kraaterin. Brittiläiset tunnelinrakentajat kaivoivat noin 58 metrin pituisen käytävän saksalaisten asemien alle ja asensivat sinne 1600 kiloa räjähteitä. Tähän kului aikaa lähes puolitoista kuukautta. Tunneli räjäytettiin heinäkuun 19. päivä 1915 kello 19. Se aiheutti noin 6,6 metriä syvän ja lähes 40 metriä leveän kuopan. Tuolle kraaterille on jopa oma museonsa.Sodan hirveydetAsemasota oli likaista hommaa. Järjettömät hyökkäykset vaativat paljon ihmishenkiä, ja lisäksi tykistö jauhoi asemia jatkuvasti. Noin kaksi kolmasosaa Ypresin asemasodan tappiosta johtui tykistöstä – sekä haupitseista, perinteisistä tykeistä että myös kranaatinheittimistä. Uusia hirvittäviä aseita olivat myös konekiväärit ja liekinheittimet. Ja asemasodassa tietysti myös piikkilangalla oli iso merkitys. Ja sitten oli tietysti myrkkykaasu, jota käytettiin ensimmäistä kertaa nimenomaan Ypresin alueella, kyseessä oli kloorikaasu ja ajankohta huhtikuu 1915. Kaasun vaikutus sodan kulkuun oli lopulta vähäinen, mutta sen psykologinen vaikutus sotilaisiin oli kammottava. Alussa sotilailla ei ollut edes kaasunaamareita, joten he joutuivat improvisoimaan.Tätä käydään museossa tietysti näyttävästi läpi, ja esillä on myös tämän uuden sotimisen muodon johdosta kehitettyä kalustoa – kuten kaasulle altistuneiden sotilaiden hoitomenetelmiä.Ja totta kai asemasotaan kuuluivat myös lähitaistelut ja niissä käytetyt aseet: pistimet, nauloilla päällystetyt nuijat, veitset sekä monet muut teräaseet – ja tietysti käsikranaatit. Kenellekään ei jää selväksi miten brutaalia kamppailu on ollut.Ja totta kai esillä on myös eri maiden univormuja, kolhiintuneita kypäriä ja hyville sotilaille jaettuja mitaleja. Nähtävillä on myös vakoilu- ja viestintävälineitä: kuuntelulaitteita, kenttäpuhelimia sekä kirjekyyhkyjen viestikapseleita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInhimillisyyden tappajaHyvän museon tunnistaa siitä, että se jättää kävijän pohtimaan asioita, ja sotaa käsittelevässä museossa tietenkin sodan turhuutta – ja niitä arpia, mitä sota ihmisiin jättää. Kuinka vaikuttunut tästä itse kukin on, se riippuu tietysti siitä, kuinka empaattinen itse kukin on, ja kuinka syvälle sodan inhimilliseen kärsimykseen haluaa uppoutua.Tätä inhimillistä puolta tuodaan museossa esille monella tapaa. Ja usein hyvän museon mittapuu on juuri se, minkälaisen kokemuksen se kävijälleen tarjoaa, miten se koskettaa. Museo voi olla niin paljon muutakin kuin vain esineitä vitriineissä ja joko korviin audiolaitteen kautta tai infotauluista kerrottavaa tietoa.Yksi In Flanders Field -museon nokkelimpia keinoja vaikuttaa kävijöihin on näille jaettavat rannekkeet. Museoon mentäessä kävijää pyydetään syöttämään tietokoneelle muutama perustieto: nimi, ikä, sukupuoli ja kotipaikka. Nuo tiedot tallentuvat rannekkeeseen. Noiden tietojen perusteella kävijälle jaetaan sellaisia tarinoita, joihin hän pystyy parhaiten samaistumaan. Tämä tekee vierailusta selvästi astetta henkilökohtaisemman.Museossa on esillä runsaasti myös sotilaiden henkilökohtaisia esineitä, kuten kirjeitä ja päiväkirjoja.MaailmansotaVaikka ensimmäistä maailmansotaa sodittiin pääasiassa Euroopassa, se kietoi koko maailman mukaansa. Siirtomaissa taisteltiin myös, ja siirtomaista tuotiin paljon nuoria miehiä taisteluhautoihin.Ensimmäinen maailmansota on jäänyt ymmärrettävästi toisen maailmansodan varjoon, mutta taistelujen kauheudessa se ei jää yhtään isomman veljensä varjoon. Miljoonat kuolleet nuoret miehet antoivat henkensä muutaman metrin tähden vierasta maata. Se on ajatus, joka pysäyttää. Jos aihe kiinnostaa enemmän, Ypresin ympäristössä on paljon aiheeseen liittyviä museoita ja sotilashautausmaita. Ja jos haluaa tutustua myös toisiin tunnettuihin taistelualueisiin, olemme käyneet myös Verdunissa. Se on museona ja alueena itse asiassa vielä pysähdyttävämpi. Ihan Ypresin keskustassa sijaitseva In Flanders Fields -museo ei ole sinänsä kovin laaja, mutta nähtävää ja koettavaa riittää helposti pariksi tunniksi. Museo sijaitsee keskustorin laidalla, ja torilla on runsaasti parkkipaikkoja autolla Ypresiin saapuville.Ja vielä lyhyesti museon nimestä; In Flanders Fields on ensimmäisen maailmansodan aikana kirjoitettu runo. In Flanders fields In Flanders fields, the poppies blow Between the crosses, row on row, That mark our place; and in the sky The larks, still bravely singing, fly Scarce heard amid the guns below. We are the Dead. Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow, Loved and were loved, and now we lie, In Flanders fields. Take up our quarrel with the foe: To you from failing hands we throw The torch; be yours to hold it high. If ye break faith with us who die We shall not sleep, though poppies grow In Flanders fields. Museon kotisivut: https://www.inflandersfields.be/en Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni