Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Indian on esitellyt uuden 108-kuutiotuumaisen moottorin. Myöhemmin syksyllä esitellään ensimmäiset moottoripyörämallit, joita PowerPlus-moottori vauhdittaa.
Vahvasti perinteisiin luottava, Amerikan vanhin yhä toimiva moottoripyörävalmistaja, Indian yllättää esittelemällä uuden tehokkaan nestejäähdytteisen V2-moottorin.
Valmistajan mukaan kyseessä on kaikkien aikojen suorituskykyisin amerikkalainen tuotantomoottoripyörän V2-moottori.
Tällä fraasilla Indian tarkoittanee vääntölukemaa, sillä vuosi sitten esitellyn FTR1200:n moottori tuottaa kaksi hevosvoimaa suuremman huipputehon, mutta häviää pienemmän iskutilavuutensa takia vääntölukemassa.
Uuden 108-kuutiotuumaisen (1769cc) PowerPlus-moottorin tehoksi ilmoitetaan 121 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa hulppeat 178 newtonmetriä.
Uutuus ei iskutilavuudeltakaan lyö ennätyksiä, vaan Indianin nykyään käyttämä ilmajäähdytteinen Thunder Stroke 111 -moottori on nimensä mukaisesti 111-kuutioituumainen, eli iskutilavuus on tutummissa yksiköissä ilmaistuna 1811 kuutiosenttimetriä.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
PowerPlus-moottorin suunnittelussa Indian kertoo hyödyntäneensä pienemmässä Scout-mallissa käytettävää 1133-kuutioista moottoria lähinnä ulkonäön, kannen yläpuolisten nokka-akseleiden ja neliventtiilitekniikan suhteen. Siihen yhtäläisyydet myös valmistajan mukaan jäävät. Uuden V2-moottorin sylinterien välinen kulma on 60 astetta. Kuljettajan valittavissa on kolme tehoasetusta. Moottorin jatkeena on kuusipykäläinen vaihteisto.
Indian sanoo testanneensa PowerPlus-moottoria perusteellisesti ennen sen julkistamista. Simulaatiotestejä on ajettu yli miljoona mailia ja siihen sisältyy tehodynamometrissä ajetut testit. Lisäksi maantietestejä on ajettu yli 250 000 mailia.
Ensimmäisenä PowerPlus-moottori asennetaan tulevaan Challeger-malliin, joka Indianin mukaan tulee olemaan ominaisuuksiltaan hyperluokan bagger.
Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian
Ilmoitukset