8.11.2022

Jeep CJ syntyi uudelleen sähköisenä – ainakin showautona

Jeep CJ Surge Concept oli Moparin ja Stellantiksen vetonaula SEMA 2022:ssa. Sähkömönkijä on myös monessa mielessä trendikäs, vaikka toki vain konsepti.

SEMA 2022 on tapahtumana jo päättynyt, mutta sen tarjonta on yhä ajankohtaista. Hyvin ajankohtainen on myös Stellantiksen 85-vuotisjuhliaan viettävän viritys-, varaosa- ja lisävarustevalmistaja Moparin tapahtumaan tuoma eletromod, Jeep CJ Surge.

Jeep CJ oli toisen maailmansodan jälkeen aina 80-luvun lopulle valmistettu alkuperäisen sota-Jeepin siviiliversio, alkujaan maailman ensimmäinen nelivetoinen siviiliauto. Nykyinen Jeep Wrangler on CJ:n ja sitä kautta Willys Jeepin suora seuraaja. CJ Surge on puolestaan sähköinen restomod eli elektromod, joka lainaa muutamia asioita esikuvansa CJ:n lisäksi Wranglerilta. Voimalinja sen sijaan muistuttaa tuoreesta Avengerista, vaikkei sille varsinaisesti sukua olekaan.

Muuttaakseen CJ:n polttomoottorikäyttöisestä maastoautosta sähköiseksi, edelleen yhtä vahvasti maastokelpoiseksi autoksi, on Mopar joutunut suunnittelemaan muutamia kohtia rungossa uusiksi. Lopputuloksena oleva sähkövoimalinja kehittää 200 kilowatin tehot, jotka jaetaan luonnollisesti kaikille pyörille. Käytössä on myös alennusvaihteisto eli tässä sähköautossa on tavallaan kaksi vaihdetta. Lavalta löytyvän akuston kapasiteetti on 50 kilowattituntia. Muita suorituskykylukemia tai teknisiä tietoja Mopar ei paljasta.

Askeettisemman puoleisen ohjaamon keskikonsoli on peräisin Wrangler Rubiconista.

Maastossa ei tule olemaan ongelmia, kiitos sähkömoottoreiden välittömän väännön, 35-tuumaisten maastorenkaiden sekä hyvin taipuisien Dana 44 Crate -akseleiden. Varalla on myös vinssi, joka on kiinnitetty Wrangler Rubiconista lainattuun etupuskuriin. Voimalinjastaan huolimatta tämä konsepti muistuttaa meitä lopulta  hyvin primitiivisistä asioista autoiluun liittyen: siinä on pyörät, ratti ja moottori. Ei sen kummempaa.

Lähteet ja kuvat: Jeep/Mopar Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat