31.7.2020

Jeep Wrangler Rubicon 392 – Sittenkin V8

Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept

Jeep Wrangler Rubicon 392 tarkoittaa, että Wrangler saa pitkästä aikaa V8-moottorin peltinsä alle. Uutuuden 450-hevosvoimaa on aika paljon maastoautolle.

Jeep Wrangler Rubicon 392 tarkoittaa V8-moottoroitua Wrangleria ensimmäistä kertaa sitten 80-luvun. Jeep aloitti kiusaamalla kuluttajia yhden ainoan hämärän kuvan somepostauksella, josta tuskin erotti edes automallia. Ei toki ollut tarvekaan, sillä merkitsevää oli kuvassa näkyneen tekstin kolme numeroa: 392.

Pian saimmekin tiedotteen, josta kaikki selvisi. Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept oli virallisesti vain konsepti ja juuri tämä konseptiauto näkyy uutisemme kuvituksena. Sittemmin auto on nähty tien päällä muun muassa Motor1.comin toimesta, joten voimme olettaa sen tulevan myös tuotantoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept

Tuotantoautosta ei ole mitään virallista tietoa, joten esittelemme konseptia – itse nykyinen Jeep Wrangler on jo koeajettukin Moottorin toimesta hieman tavallisemmassa asussa. Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept vaikuttaa siinä määrin tuotantovalmiilta, että sen voisi olettaa olevan myös teknisiltä tiedoiltaan varsin lähellä lopullista. Puhekielessä uutuusmalli saattaa kuulostaa olevan rupikonna eikä se kyllä kauneudella koreile.

Moottorina on mallimerkinnän mukaisesti 392-kuutiotuumainen, eli noin 6,4-litrainen, V8-moottori. Huipputeho on 450 hevosvoimaa ja vääntöä yli 600 newtonmetriä, joiden avulla maastoautoa ennättää 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 5 sekunnin. Moottori on yhdistetty 8-pykäläiseen automaattivaihteistoon, jota kerrotaan vahvistetun tätä käyttöä varten.

Aikanaan Jeep sanoi, että Wranglerin koriin ei mahdu kasikonetta ja sittemmin mieli näyttää muuttuneen. Tämä on tosin vaatinut korotettua konepeltiä, moottorin tukien vahvistamista ja keularakenteen muuttamista. On mielenkiintoista tietää kuinka törmäytestien jalankulkijaturvallisuus on hoidettu.

Sekä nimi Wrangler että Rubicon suorastaan vaatii maastokelpoisuutta ja sitä valmistaja myös lupaa. Koria on nostettu 50 millimetriä, autoon on asennettu Dana 44-akselit ja Foxin valmistamat iskunvaimentimet. Lisäksi nelivetojärjestelmä on varustettu Selec-Track -jakolaatikolla ja sähköisesti toteutetuilla tasauspyörästön Tru-Lok -lukoilla sekä auton etu- että takapäässä.

Konseptissa on näiden lisäksi 17-tuumaisille vanteille pyöräytetyt 37-tuumaiset maastorenkaat. Näillä eväin Jeep Wrangler Rubicon 392 lupailee olevansa malliston hauskin ja kyvykkäin maastoauto.

Jeep Wrangler Rubicon 392

Toiveiden täyttymys

Ulkopuolelta konseptin tunnistaa mallimerkintöjen lisäksi myös järeistä kivet kestävistä kynnyslistoista, metallipuskureista, teräksestä valmistetusta pohjapanssarista sekä vinssistä. Väriksi on valittu harmaa Granite Crystal ja tätä on koristeltu pronssisin yksityiskohdin, joihin lukeutuvat muun muassa hinauslenkit ja vanteet.

Sisätilojen puolella istuimet on verhoiltu punaisella (Red Rock) nahalla kultaisin koristetikkauksin, joten ulkopuolen hillitty tyyli on paritettu räiskyvään luonteeseen. Ohjauspyörä on valmistajan "performance" -vaihtoehto. Lisäksi kabiinista löytyy painike, jolla pakoputkiston venttiilit saa auki tarjoamaan lisää V8-moottorin ääntä.

Sitä onkin valmistajan mukaan Wranglerin ystävillä ollut jo ikävä. Edellisen kerran V8 nähtiin tämän tunnistettavan mallin pellin vuonna 1981 tarjotussa Jeep CJ -mallissa, jonka 5,0-litrainen kasikone tuotti 125 hevosvoimaa – tässä suhteessa voinee sanoa että eteenpäin on menty. Jeep vihjaa toteuttavansa toiveet tuotantomallilla jo varsin pian.

Lähde: FCA ja Motor1.com, kuvat: FCA

Luetuimmat