23.5.2018 Ajoneuvot Joka sää vai? Fordin testikeskus taikoo kelin kuin kelin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin säätehdas kykenee simuloimaan lähes minkä tahansa kelin maapallolta – ja vieläpä ripeässä tahdissa. Fordin uusi testikeskus Saksan Kölnissä pystyy simuloimaan erilaisia ympäristöolosuhteita lähes mistä tahansa maailmasta. Niinpä säätehtaaksi luonnehdittu paikka on yhtä aikaa sekä Euroopan kylmin että kuumin paikka. Lämpötilojen lisäksi onnistuvat esimerkiksi hurrikaanit tai lumisade.Ympäristötestikeskus oli Fordille yli 70 miljoonan euron investointi. Säätestikeskuksen tavoitteena on ollut luoda insinööreille mahdollisuus testata saman katon alla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, mihin tahansa aikaan päivästä. Säälabra mahdollistaa myös autojen (ja jäätelön) nopean kuljettamisen ilmastosta toiseen, kuten vaikkapa Saharan kuumuudesta Siperian kylmyyteen ja Costa Rican kosteuteen. Laitoksen testihuoneista kaksi voidaan jäähdyttää aina -40°C asti ja toisaalta lämmittää 55°C saakka. Laitoksessa on mahdollista saavuttaa myös 95% ilmankosteus.Keskuksessa voidaan luoda myös tuulia aina 250 km/h nopeuteen saakka, kiitos 1,4 megawatin tuulitunneliturbiinin. Laitoksessa voidaan 17 minuutissa saavuttaa ilmasto, joka vastaa 5 200 metrin korkeutta merenpinnasta. Korkeus on sama kuin Mount Everestin pohjoisella perusleirillä ja siellä työskenteleviltä insinööreiltä vaaditaan erillisiä taukoja vuoristotaudin ehkäisemiseksi. Ympäristötestikeskuksessa nähdään kaikki Fordin mallit aina pienestä Ka+:sta isoon Transitiin, sillä ajoneuvojen on toimittava kaikissa ympäristöolosuhteissa. Dynamometritestaus soveltuu etu-, taka- ja nelivetoautoille.– Teemme laajasti erilaisia rankkoja testejä, minkä ansiosta Ford-kuljettajat voivat olla varmoja, että heidän autonsa toimii, asuivatpa he millä ilmastovyöhykkeellä tahansa. Siirtyminen tämän rakennuksen neljään eri kulmaan on kuin matkustaisi maailman neljään erilaiseen kolkkaan. Ja insinöörimme voivat tehdä tämän kellon ympäri, joka päivä kehittääkseen luokkansa parhaita autoja, sanoi Joe Bakaj, Vice president, Product Development, Ford of Europe.Ympäristötestikeskus on jo täysin toiminnassa ja enimmillään insinöörit voivat operoida kymmenen auton kanssa yhtä aikaa. Testiohjelmat käsittävät sähkölaitteiden suoriutumisen, jarrut, ilmastoinnin, peräkärrykäytön, lämmityksen, ruuhkatilanteet, kesätyyvden, turvallisuuden sekä mukavuuden. Tutkittavia yksityiskohtia ovat esimerkiksi tuulilasin sulamisen nopeus eri lämpötiloissa, kovien tuulien vaikutus korin ulko-osiin sekä lumen keräytyminen ovenkahvoille.Osa testialueista on erikoistunut tiettyihin koetyyppeihin. Esimerkiksi tuulitunnelia 1 käytetään kylmä- ja kuumatestaukseen, sillä tunnelin 28 kohdevaloa on varustettu 4 000 watin polttimoilla, joten tuulitunneli on ideaalinen ilmastoinnin tehokkuuden tarkistamiseksi. Äänieristyksen vuoksi tunneli soveltuu myös akustisiin mittauksiin. Tuulitunneli 2 soveltuu lumi- ja sadeolosuhteiden testaamiseen, eli näkyvyyden ja moottorin käynnistyksen testaamiseen. Tuulitunneli 3 toimii korkean paikan testilaboratoriona, jossa kokeillaan, että edes korkean paikan kylmkäynnistyksissä nesteet eivät riko putkia korkeassa paineessa.– Pystymme näkemään, miten tuulilasinpyyhkijät toimivat arktisissa lämpötiloissa, miten moottori toimii äärimmäisessä kylmyydessä tai kuumuudessa ja jopa kuinka paljon lunta putoaa kuljettajan päälle oven avauksessa. Tämä on insinöörin unelma, sanoi Michale Steup, project manager, Environmental Test Centre, Ford of Europe.Kaiken kaikkiaan laitos käyttää 11 megawattia sähköä, joka hankitaan uudistuvista ja ympäristöystävällisistä lähteistä Skandianaviasta.Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti