3.8.2018 Liikenne Joka viides suomalainen autoilija ei ymmärrä liikennesääntöjä ulkomailla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyypillisesti pysäköintiaikaa maksetaan liian vähän ja parkkisakon toivotaan katoavan taivaan tuuliin. Ulkomailla ajelevan suomalaisen elämä ei aina suju kuin Strömsössä, jos pysäköinnin maksupalveluita tarjoavan EasyParkin kesäkuussa teettämää kyselytutkimusta on uskominen.Joka viides Suomen rajojen ulkopuolella ajanut kuski kertoo tutkimuksessa, että liikennesäännöt ovat usein oman ymmärryksen ulkopuolella. Kuljettajista vain 7 prosenttia kertoo ymmärtävänsä liikennemerkit aina.Ulkomaanmatkoila pysäköinnin jättää maksamatta lähes joka kolmas. Jos tuloksena on vierasmaalaisen pysäköinninvalvojan ikävä kirje tuulilasissa, kolmannes jättää sen maksamatta ja toivoo, että muistutus ei löydä perille kotimaahan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustus kiinnostaaEasyParkin mukaan tänä kesänä 43 prosenttia suomalaisista matkustaa ulkomaille. Ajokortin omistavista matkailijoista reilu viidennes tekee matkan pääsääntöisesti omalla autolla. Lisäksi auton vuokraaminen on joka kymmenennen suunnitelmissa.Liikennesääntöjen näkökulmasta katsottuna suurimmalla osalla autoilu sujuu mukavasti. Osalle matkanteko saattaa kuitenkin muodostua epämiellyttäväksi, ehkä jopa vaaralliseksi, EasyPark arvioi.– Kun joka viides ulkomailla autoileva suomalaiskuski sanoo ymmärtävänsä liikennemerkit vain joskus ja harvemminkin, niin ei siinä liikenneturvallisuus ole huipussaan. Pieni liikennesääntöjen kertaus voisikin olla paikallaan ennen kuin matkalle lähdetään. Positiivista on se, että vain yksi prosentti vastaajista kertoo olevansa täysin ymmärtämätön ulkomaisista liikennesäännöistä, kyselytutkimuksen tuloksia pohtii EasyPark Suomen maajohtaja Tuomas Liukkonen.Vastaava kyselytutkimus toteutettiin samanaikaisesti myös Ruotsissa. Naapurissa tilanne ei näytä juurikaan paremmalta. Ruotsalaiskuskeista vain 19 prosenttia kertoo, että liikennesäännöt ovat hallussa ulkomailla ajellessa.Parkkimaksu jää maksamattaPysäköinnistä maksaminen ei ole ulkomaanmatkalla itsestäänselvyys. Kyselyyn vastanneista 27 prosenttia kertoo, että he eivät maksa pysäköinnistä lainkaan.Ne, jotka hoitavat parkkimaksun myös Suomen rajojen ulkopuolella pelaavat varman päälle. Jos pysäköinti maksetaan automaattiin paikallisella valuutalla tai vaihtoehtoisesti luottokortilla, 55 prosenttia kertoo maksavansa varmuuden vuoksi ylimääräistä.Pysäköinnin maksamisessa ruotsalaisautoilijat eroavat suomikuskeista. Kun suomalaisista kolmannes ei maksa parkkimaksua ulkomailla, on vastaava luku länsinaapurissa 12 prosenttia.Myös parkkeerauksen ylimaksussa ruotsalaiset toimivat eri tavalla. Ruotsalaisista jopa 77 prosenttia kertoo maksavansa ulkomailla parkkeerauksesta varmuuden vuoksi ylimääräistä.– Onhan se ymmärrettävää, että varsinkaan lomamatkalla parkkimaksu ei ole ensimmäisenä mielessä. Sen verran siihen olisi kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota, ettei pysäköintivirhemaksu turhaan pienennä matkabudjettia. Maasta riippuen yhden parkkisakon hinnalla viettää koko perhe vaikkapa mukavan illan juomineen ja ruokineen. Kansainvälisesti toimivalla pysäköintisovelluksellamme ulkomailla autoileva suomalaiskuski pystyy maksamaan pysäköinnin oman puhelimensa sovelluksella, omalla kielellä ja omalla valuutalla, EasyParkin Liukkonen muistuttaa.Katoaisikohan se sakko?Suurin osa pysäköintivirhemaksuista tulee, kun asioilla meneekin kauemmin kuin oli ajateltu. Toiseksi eniten sakkoja napsahtaa niille, jotka eivät maksaneet pysäköinnistä lainkaan. Kolmas syy on se, että auto parkkeerattiin pysäköintialueen ulkopuolelle.– Vanhanaikainen kolikko- ja korttimaksu on sakkorysä. Siitäkin huolimatta, että moni maksaa etukäteen varmuuden vuoksi ylimääräistä. Kun ollaan lomamatkalla ja mennään tutustumaan nähtävyyksiin, niin aikaa voi kulua huomattavasti enemmän kuin mitä ennakkoon ajateltiin. Kirkkoon voikin olla jonoa tai nähtävyys viekin mielenkiinnollaan ajantajun. Jos parkin hoitaa puhelimen sovelluksella, aikaa pystyy lisäämään etänä. Voi rauhassa nauttia mielenkiintoisista kohteista sen sijaan, että juoksee helteessä edestakaisin mittarille, Liukkonen kertoo.Valitettavasti kaikkialla pysäköintisovelluksia ei ole vielä käytettävissä.Jos suomalainen saa ulkomaalaiselta pysäköinninvalvojalta tuulilasiin maksukirjeen, on toimintamalli selvä. Suurin osa maksaa laskun mutisematta eräpäivänä.Kyseenalaisempi toimintatapa on EasyParkin mukaan 31 prosentilla, jotka uskovat enemmän ihmeisiin. Kyselytutkimuksen mukaan tämä ryhmä odottaa, josko lapun mukainen maksukehotus ei koskaan löytäisi perille.– Toivo on aika harvoin toimiva strategia. Varsinkin tänä päivänä, kun monet maat ovat digitaalisesti yhteydessä toisiinsa myös pysäköinninvalvonnan osalta. Vuokra-autoilijan kannattaa muistaa, että autovuokraamo pystyy veloittamaan sakon suoraan luottokortilta. Tämä on mainittu monen vuokraamon sopimusteksteissä, mutta saattaa siltikin tulla yllätyksenä. Ylimääräisen rivin luottokortin laskulta voi välttää, kun lisää vuokra-auton rekisterinumeron pysäköintisovellukseen ja hoitaa parkkimaksun sitä kautta, EasyParkin Tuomas Liukkonen kannustaa. EasyParkin tutkimusyhtiö YouGovilla teettämään sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi 853 ajokortin omistavaa suomalaista. Vastaajista 418 oli naisia ja 435 miehiä. Kyselytutkimus toteutettiin 27.–28.6. 2018. Lähde: EasyPark Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 14.8.2024 Uutinen Mercedes aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa 14.8.2024 Yleinen Parkkiruudussa ahdistaa – autot kasvavat, mutta parkit ja painorajat ei Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta