7.8.2023 Liikenne Kaasuautoilijat tunnustavat kovat faktat – valmistusta ajetaan alas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa, kaasuautoja tuodaan ulkomailta. Kaasuauto on Suomen ajo-olosuhteissa, myös talviaikaan, mainio vaihtoehto käyttövoimaksi – niin päästöjen kuin ajettujen kilometrien kustannustenkin näkökulmasta. Nykyaikaisten kaasuautojen toimintamatka kaasun voimin ei sekään ole kompastuskivi, eikä kaasun tankkaustapahtumakaan ole autoilijalle hankala koitos.Mutta sitten tulee se iso mutta. Kaasuautoilun suosion kasvun uhkat ovat ilmeiset: kaasuautojen valmistus on hiipumassa, joten uusia kaasuautomalleja ei tule tarjolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 15 000 kaasuautoilijaaKaasuautoilijoiden etujen ajava Kaasuautoilijat ry toi vuosikokouksessaan esiin, että Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa. Näistä vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevista autoista lähes kaikki ovat tulleet käyttöön viimeisen kuuden vuoden aikana. Yhdistyksen käsityksen mukaan näistä henkilöautoista käytännössä kaikki liikkuvat kotimaisella biokaasulla.Kokouksessa nostettiin kuitenkin kissa pöydälle, kerrotaan yhdistyksen tiedotteessa: ”on aika hyväksyä tosiasia, ettei uusien kaasuhenkilöautojen osalta synny enää kasvua, koska valmistusta ajetaan alas.”Kaasun tankkaus: suutin lukittuu ja täyttö aloitetaan pumpun start-nappia painamalla.Tuontiautojen varassaKaasuautoilu tulevaisuuden näkymät eivät tästä huolimatta ole tyystin synkät, sillä kuten yhdistys tähdentää, tuontikaasuautoja tulee koko ajan Suomeen, käytettyjen markkina on hyvässä vauhdissa ja liikennekaasun jakeluasemaverkostokin yhä tihentyy.”Monet jakeluasemat palvelevat myös raskasta liikennettä, joten nykyiset biokaasuautoilijat voivat olla huojentuneita ja jatkaa hyvän valintansa parissa pitkälle tulevaisuuteen”, yhdistys toteaa.Tukea nykyautoilijoille!Yhdistys peräänkuuluttaa ulostulossaan, että on tärkeää huomioida nykyiset kaasuautoilijat sekä mahdollistaa mahdollisimman hyvät kaasuautojen tuontimahdollisuudet, biokaasun jakelu sekä kaasuautoilua kannustava lainsäädäntö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRooli raskaassa liikenteessäKaasuautoilijoiden näkemyksen mukaan ns. vihreä vety, biokaasu ja vetypohjainen synteettinen metaani tulevat ottamaan merkittävän roolin raskaan liikenteen päästöjen vähentämisessä.”Biokaasun kasvulle on EU-tasolla asetettu tavoitteeksi 10-kertaistaminen vuosikymmenen loppuun mennessä. Tästä merkittävä osuus menee raskaan liikenteen käyttövoimaksi. Myös meriliikenne tulee olemaan osaltaan iso käyttäjä ja osa biokaasusta menee teollisuuteen maakaasun korvaajaksi.”Yhdistys linjaa, että ”vaikka biokaasun volyymit tulevat olemaan merkittäviä ja raaka-ainepohja vahvistuu”, tarvitaan myös synteettistä metaania, jotta päästään riittävän isoon skaalaan.Kaasun valttejaKaasuhenkilöauton toimintamatka yhdellä kaasutankkauksella on tyypillisesti 300–500 kilometriä. Kaasuautot ovat kahden käyttövoiman hybridejä: kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Bensiinitankki ei tyypillisesti ole kovin iso, mutta tien poskeen ei kuitenkaan jää.kaasun tankkaaminen onnistuu jokaiselta, eikä tankkaustapahtuma vie kauempaa kuin nestemäisen polttoaineen tankkaaminen – ilman, että kädet haisevat jälkikäteen!Kaasuauto on sikäli fiksu haitallisten päästöjen kannalta, että niin maakaasun kuin eritoten biokaasun käyttö vähentää auton hiilidioksidipäästöjä bensiiniin.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kaasuautoilijat ry Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!