7.8.2023 Liikenne Kaasuautoilijat tunnustavat kovat faktat – valmistusta ajetaan alas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa, kaasuautoja tuodaan ulkomailta. Kaasuauto on Suomen ajo-olosuhteissa, myös talviaikaan, mainio vaihtoehto käyttövoimaksi – niin päästöjen kuin ajettujen kilometrien kustannustenkin näkökulmasta. Nykyaikaisten kaasuautojen toimintamatka kaasun voimin ei sekään ole kompastuskivi, eikä kaasun tankkaustapahtumakaan ole autoilijalle hankala koitos. Mutta sitten tulee se iso mutta. Kaasuautoilun suosion kasvun uhkat ovat ilmeiset: kaasuautojen valmistus on hiipumassa, joten uusia kaasuautomalleja ei tule tarjolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 15 000 kaasuautoilijaa Kaasuautoilijoiden etujen ajava Kaasuautoilijat ry toi vuosikokouksessaan esiin, että Suomen tieliikenteessä on yli 15 000 kaasuautoilijaa. Näistä vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevista autoista lähes kaikki ovat tulleet käyttöön viimeisen kuuden vuoden aikana. Yhdistyksen käsityksen mukaan näistä henkilöautoista käytännössä kaikki liikkuvat kotimaisella biokaasulla. Kokouksessa nostettiin kuitenkin kissa pöydälle, kerrotaan yhdistyksen tiedotteessa: ”on aika hyväksyä tosiasia, ettei uusien kaasuhenkilöautojen osalta synny enää kasvua, koska valmistusta ajetaan alas.” Kaasun tankkaus: suutin lukittuu ja täyttö aloitetaan pumpun start-nappia painamalla. Tuontiautojen varassa Kaasuautoilu tulevaisuuden näkymät eivät tästä huolimatta ole tyystin synkät, sillä kuten yhdistys tähdentää, tuontikaasuautoja tulee koko ajan Suomeen, käytettyjen markkina on hyvässä vauhdissa ja liikennekaasun jakeluasemaverkostokin yhä tihentyy. ”Monet jakeluasemat palvelevat myös raskasta liikennettä, joten nykyiset biokaasuautoilijat voivat olla huojentuneita ja jatkaa hyvän valintansa parissa pitkälle tulevaisuuteen”, yhdistys toteaa. Tukea nykyautoilijoille! Yhdistys peräänkuuluttaa ulostulossaan, että on tärkeää huomioida nykyiset kaasuautoilijat sekä mahdollistaa mahdollisimman hyvät kaasuautojen tuontimahdollisuudet, biokaasun jakelu sekä kaasuautoilua kannustava lainsäädäntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rooli raskaassa liikenteessä Kaasuautoilijoiden näkemyksen mukaan ns. vihreä vety, biokaasu ja vetypohjainen synteettinen metaani tulevat ottamaan merkittävän roolin raskaan liikenteen päästöjen vähentämisessä. ”Biokaasun kasvulle on EU-tasolla asetettu tavoitteeksi 10-kertaistaminen vuosikymmenen loppuun mennessä. Tästä merkittävä osuus menee raskaan liikenteen käyttövoimaksi. Myös meriliikenne tulee olemaan osaltaan iso käyttäjä ja osa biokaasusta menee teollisuuteen maakaasun korvaajaksi.” Yhdistys linjaa, että ”vaikka biokaasun volyymit tulevat olemaan merkittäviä ja raaka-ainepohja vahvistuu”, tarvitaan myös synteettistä metaania, jotta päästään riittävän isoon skaalaan. Kaasun valtteja Kaasuhenkilöauton toimintamatka yhdellä kaasutankkauksella on tyypillisesti 300–500 kilometriä. Kaasuautot ovat kahden käyttövoiman hybridejä: kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Bensiinitankki ei tyypillisesti ole kovin iso, mutta tien poskeen ei kuitenkaan jää. kaasun tankkaaminen onnistuu jokaiselta, eikä tankkaustapahtuma vie kauempaa kuin nestemäisen polttoaineen tankkaaminen – ilman, että kädet haisevat jälkikäteen! Kaasuauto on sikäli fiksu haitallisten päästöjen kannalta, että niin maakaasun kuin eritoten biokaasun käyttö vähentää auton hiilidioksidipäästöjä bensiiniin. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kaasuautoilijat ry Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe